Uczestnicy podzieleni na 5 Departamentów wezmą udział w rozbudowanej symulacji, wymagającej wykorzystania odpowiednich narzędzi, zasobów oraz umiejętności związanych z planowaniem i zarządzaniem. Zadaniem zespołu będzie zbudowanie prawdziwego miasta oraz zdobycie jak największej liczby punktów przyznawanych za prace prowadzone w zgodzie z obowiązującymi zasadami.
I CZĘŚĆ
Uczestnicy otrzymują instrukcję, zasoby oraz czas na zaplanowanie aktywności oraz ich realizację.
Ich zadaniem jest budowa miasta wg określonych zasad:
- Efektywność pracy jest mierzona na poziomie zespołu.
- Uzyskanie najwyższej efektywności wymaga współpracy pomiędzy osobami reprezentującymi dany departament oraz między departamentami.
- Trener konfrontuje odczucia dotyczące efektywności z efektywnością realną (mierzoną poprzez odpowiedni wzór).
POZIOM GRY SYMULACYJNEJ
- PODZIAŁ NA ZESPOŁY I WYBÓR LIDERÓW: wszystkie zespoły będą równoliczne. Liderzy mogą być zarówno losowani jak również wybrani wg określonego klucza (np. na liderów można wybrać tych menedżerów, którzy w większym stopniu realizują cele z perspektywy własnego działu).
- PLANOWANIE I REALIZACJA ZADAŃ: zadania są przygotowane w taki sposób, żeby była możliwość realizacji bez kooperacji (sposób łatwiejszy, gorzej punktowany) lub we współpracy z pozostałymi zespołami (sposób trudniejszy, lepiej punktowany).
- ANALIZA PRACY: będzie dotyczyć zarówno fazy planowania działań jak i samej realizacji – zarówno w sferze relacyjnej jak również efektywnościowej.
Trener będzie koncentrował się na wyciąganiu wniosków i analogii pomiędzy przebiegiem gry strategicznej i sytuacji firmowych. Skuteczna analiza pracy będzie wymagała poznania przez trenera przykładowych kazusów firmowych obrazujących trudności w realizacji celów na poziomie całej firmy.
- WYBÓR NAJLEPSZYCH LIDERÓW: w wyniku analizy (na podstawie arkusza oceny) zostanie wybrany najbardziej efektywny zespół oraz najbardziej efektywny lider. W jednym z wariantów w grze najpierw grupa szkoleniowa subiektywnie wybiera najlepszego lidera i zespół, a następnie ten wybór jest konfrontowany z oceną obiektywna (bazującą o arkusz kalkulacyjny).
II CZĘŚĆ
Omówienie symulacji. Trener omówi następujące elementy:
- Pięć obszarów potencjalnych dysfunkcji zespołowych w oparciu o koncept Lencioniego:
- Relacje pomiędzy liderem zespołu a jego członkami.
- Role grupowe, które reprezentowali uczestnicy projektu.
- Mechanizmy i zjawiska psychologiczne, które miały wpływ na efektywność, motywację do działania oraz współpracę.
- Kontekst projektu – analogie pomiędzy „rolą menadżera” w grze i rzeczywistości firmowej.
- Realizacja celów poszczególnych jednostek lub/i realizacja celu głównego.