VR, czyli wirtualna rzeczywistość, to niezwykła metoda zwiększająca atrakcyjność i siłą edukacyjną wydarzeń team buildingowych oraz rozwojowych. Przebywanie w świecie wirtualnym jest przyjemne same w sobie. Powiązanie zadań wirtualnych z rzeczywistym, aktywności zgrywalizowane i takie, które mobilizują do współpracy sprawiają, że wydarzenie bardzo mocno angażuje uczestników. Doświadczają oni silnych pozytywnych emocji, co jest wartością samą w sobie (funkcja motywacyjna eventu) bądź staje się znakomitym fundamentem do realizacji celów rozwojowych (rozwój kompetencji, praca na przekonaniach, na wartościach firmowych, przekazanie nowej wiedzy uczestnikom).
Czym jest wirtualna rzeczywistość?
Wirtualna rzeczywistość to świat i otaczające uczestnika wydarzenia środowisko wykreowane komputerowo. Technologia VR wykorzystuje specjalne gogle i słuchawki, które sprawiają, że do uczestnika nie docierają żadne zewnętrzne bodźce. Znajduje się on z stanie zanurzenia (immersji) w wykreowanej na potrzeby warsztatu rzeczywistości. Gogle ze specjalnymi soczewkami idealnie przylegają do głowy i izolują uczestnika od zewnętrznych obrazów. Ma on wrażenie, że przebywa we wnętrzu innego świata, który w danej chwili jest jedynym, jaki istnieje.
Czym jest wydarzenie z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości?
Jest przebywaniem i poruszaniem się w świecie wykreowanym wg dowolnego scenariusza – rzeczywistości dającej niepowtarzalne emocje i doznania zmysłowe. Pozwala zdobyć doświadczenia w środowisku, które realnie byłoby bardzo kosztowne lub nawet niemożliwe do odwzorowania. W naturalny sposób umożliwia ćwiczenie i utrwalanie pożądanych stanów mentalnych oraz zachowań.
Jaką rolę może pełnić wirtualna rzeczywistość w wydarzeniach team buildingowych i rozwojowych?
Wirtualna rzeczywistość, jako główny punkt projektu, może stanowić filar aktywności, wokół którego realizowany jest materiał merytoryczny. Wówczas treści merytoryczne przekazywane są w trakcie gry. Szkolenia takie cechuje wysoka motywacja do przyswajania nowego materiału, ponieważ w każdej chwili może pojawić się potrzeba jego wykorzystania w nagłych i nieoczekiwanych sytuacjach w wirtualnym świecie.
Wirtualna rzeczywistość może też stanowić jeden z wielu elementów wydarzenia. Może być wykorzystana jako krótka rozgrywka (1,5 – 4 godz.), czyli np.moduł realizacji. Wówczas gra, czy inna aplikacja wirtualnej rzeczywistości, stanowi przerywnik lub łącznik pomiędzy tematami. Taki warsztat charakteryzuje się wysoką dynamiką pracy grupy. Nie ma wówczas potrzeby stosowania ćwiczeń energetyzujących.
Wirtualna rzeczywistość może stanowić szkielet (fundament organizacyjny, na podstawie którego toczy się cała realizacja), w który wplecione są treści merytoryczne projektu. To, w jaki sposób uczestnicy poradzą sobie z zadaniami w wirtualnym świecie, zależy od zapamiętanej wiedzy i zdobytych umiejętności podczas wcześniejszych warsztatów w realnym świecie.
Wirtualna rzeczywistość jako atrakcja angażująca uczestników w czasie wolnym to doskonały pomysł na to, jak zorganizować czas pomiędzy dniami szkoleniowymi, zwłaszcza wieczorem, po zakończeniu zajęć. Bez wątpienia jest to oryginalna i nadal rzadka na rynku rozrywka. Przed wszystkim jest bezpieczna (warunki fizyczne i psychiczne) dla wszystkich uczestników. Przy okazji zabawy pozwala na rozwój zachowań pożądanych przez organizację.
Korzyści z inwestycji w projekty z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości:
- odpowiedź na współczesne oczekiwania pracowników, szczególnie z pokolenia Y i Z
- doskonałe narzędzie budowania employer brandingu – wyróżnik firmy jako innowacyjnej na rynku i potrafiącej skutecznie przekazywać wiedzę i umiejętności swoim pracownikom
- większa efektywność procesu nauczania
- atrakcyjna, motywująca i angażującą wszystkich uczestników zajęć forma szkolenia
- oryginalne, bardziej interesujące i efektowne, a przez to efektywne projekty rozwojowe
- wyróżnik firmy na tle rynku i organizowanego przez nią projektu
- okazja do realizacji drugiego, niejawnego tematu szkolenia