IDEA SZKOLENIA
Lean to filozofia działania biznesowego wywodząca się z Japonii, która polega na nieustannym eliminowaniu marnotrawstw i dokonywaniu ciągłych usprawnień w każdym obszarze funkcjonowania organizacji.
Poziom LIDER przeznaczony jest dla osób, które ukończyły szkolenie ADEPT i chcą rozwijać swoje kompetencje w zakresie budowania kultury Lean w swoich organizacjach. Uczestnicy nabędą kompetencje związane z przewodzeniem zespołom w kulturze Lean – zarówno w warstwie narzędziowej jak również służącym zmianie postaw współpracowników.
Podczas szkolenia poruszone będą zagadnienia dotyczące każdego newralgicznego procesu biznesowego. Zakres szkolenia obejmuje umiejętności nie tylko niezbędne do skutecznego kierowania w firmie stosującej rozwiązania Lean ale także pozwalające zarządzać ich wdrażaniem oraz utrzymanie pozytywnych efektów w długiej perspektywie czasu.
GRUPA DOCELOWA:
- Managerowie liniowi,
- Średnia kadra zarządzająca,
- Dyrektorzy, członkowie Zarządów.
SZKOLENIE ROZWIJA NASTĘPUJĄCE UMIEJĘTNOŚCI/KOMPETENCJE:
- Umiejętności pozwalające na wdrożenie systemów zarządzania jakością.
- Umiejętności związane z projektowaniem i wdrożeniem systemu autonomicznego utrzymania ruchu.
- Umiejętności zarządzania jakością w firmach usługowych, administracji i działach nieprodukcyjnych. Prowadzenie projektów metodą Kart A3.
- Moderacja sesji problem solving.
- Zaawansowane narzędzia rozwiązywania problemów.
METODA:
Szkolenie prowadzone jest aktywnymi metodami warsztatowymi, pozwalającymi uczestnikom zrozumieć, doświadczyć i ćwiczyć wybrane umiejętności (ćwiczenia, symulacje, eksperymenty edukacyjne, itp.).
Metoda warsztatowa zakłada maksymalny i aktywny udział uczestników przy zminimalizowaniu tradycyjnych sposobów przekazywania wiedzy.
Swoją wyjątkową skuteczność zawdzięcza:
- uczeniu się przez doświadczenie
- wytworzeniu osobistego zaangażowania
Warsztat bazuje na dynamice grupy i wykorzystaniu potencjału uczestników. Pomiędzy modułami szkolenia przewidziana jest praca wdrożeniowa dla uczestników szkolenia, by mogli w swoim środowisku pracy przetestować zdobyte umiejętności.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Total Quality Management – narzędzia do zarządzania jakością.
- Elementy metody – czym jest jakość, jakie są następstwa nieprzestrzegania norm jakościowych, skutki „nadjakości”
- Model jakościowy według Deminga
- Przegląd metod, narzędzi, technik TQM
- FMEA
- Projektowanie zgodne z Poka Yoke
- Statystyczna kontrola procesu
2. Total Productive Maintenance – zarządzanie parkiem maszynowym i autonomiczne utrzymanie ruchu.
- Budowa systemu TPM – 7 poziomów
- Etapy samodzielnej konserwacji
- Definicje wskaźników opisujących system utrzymania ruchu
- Zarządzanie wizualne w systemie TPM
- Zadania operatorów maszyn i pracowników utrzymania ruchu w systemie TPM
- KOBETSU KAIZEN – rozwiązywanie problemów z parkiem maszynowym.
- Standaryzacja konserwacji maszyn
- Audytowanie systemu TPM
- System szkoleń w TPM
3. Total Service Management – zarządzanie usługami, sprzedażą i administracją.
- Świadomość marnotrawstwa w sektorze usług i administracji
- 6 poziomów efektywności w sektorze usług i administracji
- Podnoszenie jakości pracy zespołowej
- Optymalizacja procesów z perspektywy oczekiwań klienta (wewn. i zewn.)
4. Total Flow Management – zarządzanie płynnością przepływu procesów.
- Rodzaje przepływów w przedsiębiorstwie
- Just In Time w identyfikacji i eliminacji marnotrawstwa
- Organizacja procesu (one-piece-flow, SMED)
- Balansowanie pracy i zapobieganie przeciążeniom pracowników
- Mizusumashi i Kanban – systemy zasilania procesów
5. Zarządzanie projektami KAIZEN za pomocą Kart A3.
- Tworzenie zindywidualizowanych Kart A3
- Planowanie i przebieg realizacji projektu prowadzonego metodą Kart A3
- Zakres zadań i odpowiedzialności w zależności od pełnionej roli w projektach
- Zarządzanie wieloma projektami – ich wzajemne oddziaływanie i dystraktory
- Zarządzanie wizualne projektami wg. metody Kart A3
- Zaawansowane narzędzia problem solving
6. Pomiary procesowe w miejscu powstawania wartości dodanej
- Projektowanie KPI i KRI
- Powiązania pomiędzy wskaźnikami
- Cel i sens robienia pomiarów
- Audyt jako narzędzie rozwoju a nie represji