IDEA SZKOLENIA
Opór jest naszą naturalną ludzką reakcją na zmianę. Z drugiej strony, ciągłe zmiany zachodzące w naszym otoczeniu też są czymś naturalnym. Jednak niespotykany dotąd postęp technologiczny powoduje, że nienaturalna dla nas staje się ilość oraz tempo zmian, których doświadczamy.
Zauważamy również, że w świecie VUCA (zmiennym, niepewnym, złożonym) walkę konkurencyjną wygrywają Ci, którzy potrafią szybciej niż inni dostosować się do zmian. To szkolenie uświadamia co się z nami dzieje w zmianie oraz podpowiada jak najwięcej i najszybciej skorzystać na zmianie.
Szkolenie zaczyna się od uświadomienia, że różni ludzie różnie reagują na zmianę a znajomość własnego typu osobowości pozwala mi zrozumieć swoją reakcję na zmianę, szczególnie na poziomie emocjonalnym, którego nie umiem sobie zracjonalizować. Pozwala również zrozumieć i uszanować, że inni mogą reagować zupełnie inaczej.
Dzięki tej wiedzy mogę lepiej się do zmiany przygotować. To szkolenie, dzięki rozwijaniu nawyku pro-aktywności uświadamia, że im wcześniej pozytywnie zareaguję na zmianę i mocno się w nią zaangażuję, tym więcej i szybciej zyskam na tej zmianie. Dla kogo jest szkoła zarządzania zmianą? Nie tylko dla pracowników operacyjnych w organizacji, którzy doświadczają zmiany.
Również dla liderów wprowadzających zmianę w swoich zespołach, którzy dzięki uświadomieniu sobie, jak oni sami zachowują się w zmianie, będą lepiej przewidywać reakcje swoich ludzi w zespole oraz skuteczniej podchodzić do każdego z członków swojego zespołu w zmianie.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Istota zmiany
- Jak różni ludzie reagują na zmianę? – typologia zachowań ludzi w zmianie, auto-test: jaki jest mój typ reakcji w zmianie?
- Od czego zależy moje nastawienie do zmiany? – kwestionariusz: jakie są moje doświadczenia z poprzednich zmian?
- Naturalne fazy reakcji indywidualnej na zmianę – rozmrożenie, przejście, zamrożenie
2. Podejście do zmiany
- Moje reaktywne podejście do zmiany – lista konsekwencji: co tracę?
- Moje pro-aktywne podejście do zmiany – lista korzyści: co zyskuję?
- Moje konsekwencje ignorowania zmiany – auto-analiza
- Moje korzyści z wprowadzenia zmiany – ćwiczenie zespołowe
3. Komunikacja w zmianie
- Jakie informacje są mi potrzebne? – 3 listy kluczowych informacji w rozmrożeniu, przejściu, zamrożeniu zmiany
- Konstruktywna informacja zwrotna w zmianie – model feedbacku ORD do szybkiej, częstej informacji zwrotnej w zmianie
- Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w zespole – co mogę zyskać? – ćwiczenie zespołowe
4. Opór w zmianie
- Źródła mojego oporu w zmianie – kwestionariusz: jakie są moje źródła oporu w zmianie?
- Jak mam sobie radzić z obawami? – kluczowe pytania na które potrzebuję mieć odpowiedź
- Jak konstruktywnie komunikować moje obawy? – komunikat JA do asertywnego zgłaszania swoich obaw
5. Stres w zmianie
- Żródła stresu w zmianie – matryca 6 głównych źródeł stresu w zmianie
- Czym jest stres w zmianie? – model reakcji stresowej H. Selye
- Skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem w zmianie – 4 punkty interwencji w stresie
6. Wnioski po wdrożonej zmianie
- Co mi się udało i dlaczego? – autoanaliza moich mocnych stron w zmianie
- Jakie umiejętności powinienem doskonalić? – autoanaliza moich obszarów do doskonalenia
- Skuteczne działanie w środowisku ciągłych zmian – podsumowujące ćwiczenie zespołowe