IDEA SZKOLENIA
W zdecydowanej większości organizacji, liderzy zespołów doświadczają konieczności wprowadzania coraz większej liczby zmian, w coraz szybszym tempie. Wielu z nich zauważa, że coraz częściej i coraz dłużej znajdują się ze swoim zespołem „w stanie permanentnej zmiany” – w świecie VUCA.
Zatem potrzebują uniwersalnej, sprawdzonej metody do bardzo szybkiego wprowadzania kolejnych zmian w swoim zespole. Potrzebują też technik do „wytrenowania” swojego zespołu w szybkim podejmowaniu nowych wyzwań.
Bardzo wielu liderów zauważa również, że rosnąca ilość i rosnące tempo zmian generują dodatkowy opór z tym związany, który spowalnia zarówno tempo jak i jakość wprowadzanych zmian.
Zarządzanie zmianą dla managerów może być bardzo trudne, dlatego potrzebują wiedzy na temat różnych źródeł i mechanizmów pojawiania się oporu w zespole, a także narzędzi do jak najszybszego ujawniania oporu, a następnie sprawnego zarządzania aktualnym poziomem oporu w zespole.
Szkolenie z wprowadzania zmiany zaczyna się od uświadomienia jego uczestnikom, co takiego dzieje się w ich umysłach – a zatem ich podwładnych w zespole również – w poszczególnych fazach wprowadzania zmiany. Dzięki uświadomieniu jak przebiega w umyśle naturalny proces zmiany, liderzy dowiadują się jak można zoptymalizować – czyli w pewnym miejscu zwolnić a w innym przyspieszyć – proces przeprowadzania ludzi przez zmianę. Szkolenie w takim razie uczy, czym jest zarządzanie zmianą w zespole.
Czasem liderów zaskakuje postawa niektórych osób w zespole podczas zmiany: ta osoba, na którą lider mógł zwykle liczyć, ku jego zaskoczeniu, stawia największy opór.
Dlaczego tak się dzieje? Podczas szkolenia dostaniecie Państwo odpowiedź na to pytanie i na wiele innych. To szkolenie dostarcza wiedzy i narzędzi do szybkiego oraz skutecznego wprowadzania zmian w swoim zespole.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Istota zmiany
- Powód i kierunek zmian w organizacji i w zespole – model 5 kręgów zmiany
- Typowe błędy (do uniknięcia) przy wprowadzaniu zmiany – checklista
- Aspekty zarządzania zmianą na poziomie zespołu – 3 wymiary: proces, treść, ludzie
2. Natura zmiany w zespole
- Naturalny proces adaptacji do zmiany – 3 fazy adaptacji indywidualnej: rozmrożenie, przejście, zamrożenie
- Fazy zachowania w zmianie w zespole – model 4 faz John P. Kotter’a
- Kluczowe czynniki sukcesu lidera zmiany – model 5 CSF
3. Zarządzanie procesem zmiany w zespole – 5-fazowy proces wprowadzania zmiany:
- Faza 1: Wyzwalanie chęci do i/lub konieczności zmiany – kluczowe działania lidera
- Faza 2: Określanie kierunku zmiany – kluczowe działania lidera
- Faza 3: Planowanie przebiegu zmiany – kluczowe działania lidera
- Faza 4: Pokonywanie barier podczas wdrażania zmiany – kluczowe działania lidera
- Faza 5: Stabilizowanie zmiany – kluczowe działania lidera
4. Podejście do ludzi w zmianie
- Co oznacza rzeczywista „orientacja na ludzi” w zmianie? – porównanie „pozornych” i „rzeczywistych” działań wspierających lidera
- Typy zachowań ludzi w zmianie – typologia zachowań ludzi w zmianie, metody rozpoznawania i najlepsze praktyki lidera we wspieraniu różnych typów zachowań w zmianie
- Wykorzystanie zaangażowania przekonanych do zmiany – kryteria wyboru kandydata i kroki pozyskiwania „agenta zmiany”
- Podejście do biernych w zmianie – model „strefy komfortu” i metody efektywnego wyprowadzania ludzi ze strefy komfortu
- Radzenie sobie z przeciwnikami zmiany – analiza porównawcza podejścia nakazowego i perswazyjnego w zmianie pod kątem szybkości i jakości wdrożenia zmian
5. Taktyki wprowadzania zmiany w zespole
- Przygotowywanie tzw. „agentów zmiany” – analiza wielokryterialna oceny kandydatów
- Tworzenie kultury pro-aktywnego podejścia do zmian w zespole – koncepcja Nawyku Proaktywności wg. S. Covey’a
6. Zarządzanie zespołem ludzi w zmianie
- Reagowanie na porażki – 3 wymiary podejścia do porażki: postawa, wiedza, umiejętności
- Radzenie sobie z oporem w zespole – metody ujawniania oporu, techniki zarządzania oporem w zmianie wg. podejścia nakazowego i perswazyjnego w zmianie
- Wykorzystanie pomysłów na usprawnienia / korekty w zmianie – charakterystyka tzw. „zespołów samouczących się”