Pięć dysfunkcji pracy zespołowej

26 lutego 2018
zdjęcie - Pięć dysfunkcji pracy zespołowej

    Patrick Lencioni to amerykański pisarz książek z zakresu zarządzania biznesowego, a w szczególności zarządzania zespołem pracowników. Największą sławę przyniosła mu książka „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”. Dodatkowo, jest on założycielem i prezesem Table Group, firmy consultingowej zajmującej się zarządzaniem, skupiającej się na zdrowym systemie organizacji.

    W swojej książce Patrick Lencioni odkrywa przed nami podstawowe informacje dotyczące pracy zespołowej, przy użyciu pewnej historii o przywództwie, dotyczącej firmy z dziedziny technologii, która usiłuje się rozwinąć i znaleźć nowych klientów. Nowy CEO, Catherine Petersen, zauważa potencjał przedsiębiorstwa i pracujących w nim ludzi. Jednak kierownicy nie działają jak jeden zespół i przez to oddziałują na całą firmę w negatywny sposób. Zespół pracowniczy stara się zaakceptować swoje obowiązki i dojść do jakiegoś porozumienia, co nie przynosi jednak zamierzonych efektów.

    W historii wyłania się pięć dysfunkcji zespołu, które z czasem stają się coraz bardziej widoczne, między innymi brak zaufania, zaangażowania, unikanie odpowiedzialności i niezwracanie uwagi na wyniki pracy.

    Pierwszym krokiem do zredukowania nieporozumień i zamieszania w zespole jest zrozumienie, że istnieje pięć dysfunkcji i z każdą z nich należy zmierzyć się indywidualnie.

    [reklama numer="1"]


    Źródłem braku zaufania wśród pracowników jest to, że boją się oni pokazywać swoje słabości i rozmawiać o nich. Nie potrafią być wrażliwi i otwarci na innych. Brak zaufania to ogromna strata czasu i energii, ponieważ członkowie zespołu inwestują je w zachowania obronne i nie są w stanie poprosić o pomoc swoich kolegów. Zespół może to przezwyciężyć poprzez dzielenie się swoimi doświadczeniami, okazywanie wiarygodności i, przede wszystkim, poznawanie się nawzajem.

    Zespoły, które są nieufne nie potrafią zorganizować szczerej, pasjonującej debaty o rzeczach, które się naprawdę liczą. W miejscu pracy, gdzie pracownicy nie wyrażają swoich opinii, najczęściej podejmowane są gorsze decyzje. Jeśli pracujemy z większą liczbą osób musimy zrozumieć, że konflikt jest bardzo produktywnym elementem współpracy.

    Bez konfliktów, trudno jest takiej grupie osób się do siebie przywiązać i zaangażować w podejmowanie decyzji. Przez to w środowisku pracowniczym przeważa obojętność. Ludzie się w coś zaangażują, jeśli ich opinie mają jakiekolwiek znaczenie w procesie podejmowania decyzji – na przykład dzięki debatom. Produktywne zespoły podejmują wspólne, przejrzyste decyzje i są pewne tego, że mają wsparcie pozostałych członków grupy. Nie chodzi tutaj tylko o zgodę, ale o to, aby wszyscy byli zauważani i traktowani równo.

    Jeśli zespoły się nie angażują, nie istnieje coś takiego jak odpowiedzialność. W dobrze funkcjonującej grupie to właśnie ona utrzymuje jej spójność i przez to każdy wspiera się nawzajem. Bardzo często kluczem do sukcesu jest pomiar postępów: wtedy wiadome jest, jakie są standardy danej grupy, co należy jeszcze zrobić, przez kogo to powinno być zrobione i kiedy.

    Zespół może być odpowiednio zorientowany w swoich wynikach tylko wtedy, kiedy są one stawiane na pierwszym miejscu przez każdego z pracowników. Jeśli jednostki nie skupiają się na odpowiedzialności, zazwyczaj zaczynają się zajmować swoimi sprawami, a nie interesami całej grupy. Można jednak zwalczyć tę dysfunkcję poprzez określanie konkretnych wyników firmy i nagradzanie zachowań, które się do nich przyczyniają w pozytywny sposób.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    9 marca 2018
    Książka autorstwa Setha Godina zachęca do tego, aby wprowadzić do swojego życia pewien wyjątkowy element – nazywany fioletową krową. Prostota tego przekazu odkrywa głębszy sens lektury: fioletowa krowa jest niczym innym, jak pewnym celem marketingowym i biznesowym, motywującym do działania i do tworzenia produktów oraz usług, które są atrakcyjne i wyróżniające się na tle innych.Podtytuł książki brzmi: „Zmień się i...
    9 marca 2018
    Historia upadku funduszu hedgingowego LTCM (Long Term Capital Management) zostaje opowiedziana po raz kolejny w książce Rogera Lowensteina, zatytułowanej „When genius failed: the rise and fall of Long Term Capital Management” i pozwala czytelnikom na wyciągnięcie pożytecznych wniosków, dzięki którym mogą lepiej zadbać o finanse swojej firmy.Fundusz ten prowadzony był przez grupę naukowców uhonorowanych Nagrodą Nobla z dziedziny ekonomii, którzy...
    2 marca 2018
    Często słyszy się, że wymiana pracownika może kosztować firmę nawet dwa razy tyle, ile wynosiło jego roczne wynagrodzenie – ale czy zdawałeś sobie sprawę, że utrata kluczowego pracownika w nieodpowiednim momencie może kosztować nawet miliardy dolarów? Książka „Love’em or Lose’em” opowiada historię Johna, inżyniera osiągającego świetne wyniki, który dokonał ważnego odkrycia technologicznego i starał się otrzymać 15% podwyżki. Kiedy prośba...
    2 marca 2018
    Menedżerowie HR i inni specjaliści w tej dziedzinie muszą wiedzieć, co robić w trudnych sytuacjach dotyczących swoich pracowników, dyscypliny czy zwolnień. Aby pomóc osobom pracującym w dziale zasobów ludzkich, specjaliści Shawn Smith i Rebecca Mazin opracowali 200 typowych i dokuczliwych pytań, z którymi takie osoby najczęściej spotykają się w swojej codziennej pracy.Książka „The HR Answer Book” omawia wiele problemów, z...
    26 lutego 2018
    „17 śmiertelnych błędów szefa” nie zalicza się do typowych lektur dla menedżerów. Jej autor, Rafał Szczepanik, trener z firmy szkoleniowej „Training Partners”, postanowił stworzyć pierwszą sensacyjną powieść menedżerską. Oznacza to, że książka z dziedziny zarządzania posiada cechy prawdziwego kryminału. Rozpoczyna się ona słowami: „3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński,...

    Zapraszamy do naszej

    gamma Wiki +

    Znajdziesz tam:
    • 800 pigułek wiedzy
    • 40 filmów edukacyjnych
    • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
    Raporty HR
    Raporty HR

    Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

    Video
    Video

    Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

    Audio
    Audio

    Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

    Artykuły
    Artykuły

    Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Wideo
    Wideo

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Zadzwoń do nas:

    tel.: 505 273 550,

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza

    Kontakt
    biuro@projektgamma.pl
    tel.: 505 273 550


    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108


    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.