Menedżerowie HR i inni specjaliści w tej dziedzinie muszą wiedzieć, co robić w trudnych sytuacjach dotyczących swoich pracowników, dyscypliny czy zwolnień. Aby pomóc osobom pracującym w dziale zasobów ludzkich, specjaliści Shawn Smith i Rebecca Mazin opracowali 200 typowych i dokuczliwych pytań, z którymi takie osoby najczęściej spotykają się w swojej codziennej pracy.
Książka „The HR Answer Book” omawia wiele problemów, z którymi muszą zmierzyć się menedżerowie, stosując schemat polegający na zadawaniu pytania i udzielaniu odpowiedzi, składającej się z profesjonalnych wskazówek. Są one podparte kilkoma najważniejszymi punktami, w których autorzy zwracają uwagę na konkretne formy rozwiązania problemu. W tych punktach zawierają oni najważniejsze pytania, jakie należy sobie zadać oraz pomysły, jakie powinny być brane pod uwagę w tej kwestii. Skutkiem tego jest dokładny opis odpowiedniej reakcji, zawierający uwagi dotyczące wszystkich aspektów sytuacji, a także profesjonalną poradę od profesjonalistów, którzy używają takiej strategii w swojej pracy.
Oprócz wcześniej wspomnianych pytań, odpowiedzi i punktów stanowiących wskazówki dla czytelników, autorzy oferują nam również wiedzę uzupełniającą, aby móc przyjrzeć się problemom z różnych perspektyw. Na przykład, kiedy omawiana jest potrzeba uczestnictwa firmy w programie mentorskim, dołączony zostaje paragraf o tytule: „Worth Repeating: Mentor Up”. Autorzy piszą w nim, że „Intel i kilka innych dużych firm wprowadziły programy mentorskie, dzięki którym starsi menedżerowie mogą dowiedzieć się z pierwszej ręki o nowych strukturach organizacji i uzyskać pewność siebie typową dla następnego pokolenia menedżerskiego”. Takie przykłady z życia codziennego uczą czytelników pewnych standardów, które mogą wdrożyć do swoich własnych działań biznesowych.
[reklama numer="1"]
Kolejnym przykładem informacji uzupełniających w książce „The HR Answer Book” jest paragraf „Better Forgotten”. Poświęcony jest historii firmy, która popełniła fundamentalny hr-owy błąd, wybierając nieodpowiednią taktykę przy podejmowaniu bardzo istotnej decyzji. W opowiadaniu pod tytułem „Better Forgotten: What Were Those Survey Results?” autorzy przedstawiają czytelnikom scenariusz, gdzie pracownik średniego szczebla zatrudnił konsultanta z zewnątrz, aby zaprojektował i dowodził ankietą badającą opinie pracowników. Kiedy zebrano wszystkie wyniki i wysłano je do głównych menedżerów, a następnie zorganizowano firmowe spotkanie, na którym chciano stworzyć plan działania, ostatecznie nic nie zostało zrobione. Następnym razem, kiedy przeprowadzono kolejną ankietę, odpowiedziało na nią tylko 5 procent pracowników.
Omawiając proces rekrutacji pracowników, autorzy zaopatrują czytelników w dokładne opisy najlepszych sposobów na znalezienie dobrych kandydatów, przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych, tworzenie testów i projektowanie przyciągających uwagę ofert pracy.
Dodatkowo, stworzyli oni sekcję z narzędziami i szablonami, na przykład z pytaniami, które menedżerowie HR powinni zadać kandydatom przed rozmową wstępną, ze wzorem dziennika, w którym należy zapisywać przebieg procesu rekrutacyjnego, z kwestionariuszem końcowej rozmowy rekrutacyjnej, a także z wieloma innymi pomocnymi dokumentami, które mogą stanowić punkt wyjścia dla spójnego systemu zarządzania HR. Dzięki przedstawieniu tak wielu narzędzi i strategii, „The HR Answer Book” stanowi wygodny punkt odniesienia, zaopatrując menedżera w niezbędną wiedzę i umiejętności, które pomogą mu radzić sobie z wieloma typowymi, jak i nieprzewidzianymi sytuacjami, pojawiającymi się w codziennej pracy w zarządzie oraz w relacjach z pracownikami firmy.
Książka nie oferuje jedynie bezpośrednich rozwiązań związanych z relacjami międzyludzkimi w miejscu pracy, ale także podsuwa konkretne pytania, które powinny być brane pod uwagę, jeśli chcemy osiągnąć lepsze wyniki w czasach kryzysu. Autorzy prezentują swoją wiedzę wykorzystując prosty format, dzięki którym odwoływanie się do treści książki nie wymaga żadnego wysiłku. Liczne wtrącenia w sekcji z bieżącymi odniesieniami do życia codziennego sprawiają, że książka uznawana jest za istotne źródło umożliwiające doprowadzenie firmy do perfekcji pod niemal każdym względem.