IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Cel szkolenia:
- Zrozumienie procedur zmiany czasowej organizacji ruchu,
- Wskazanie podstaw zmiany czasowej organizacji ruchu,
- Celowość zmian w organizacji ruchu.
- Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z uzgadnianiem projektów organizacji ruchu,
- Rola uznaniowości (uznanie administracyjne) organu zarządzającego ruchem,
- Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi podmiotami,
- Rola projektanta organizacji ruchu w procesie zmiany organizacji ruchu,
- Rola organów administracji publicznej w procesie zmiany organizacji ruchu,
- Niezbędne dokumenty w celu uzyskania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- Poznanie uwarunkowań procedury administracyjnej związanej z zajęciem pasa drogowego.
- Poznanie procedury związanej z awaryjnym zajęciem pasa drogowego.
- Sposób przeprowadzenia awaryjnego zajęcia pasa drogowego po 01 lipca 2016 roku.
- Zmiany w zasadach wprowadzania zmian w organizacji ruchu drogowego po 01 lipca 2016 roku.
W trakcie szkolenia wykładowca opiera się na przykładach z praktyki oraz wspólnie z grupą rozwiązuje rzeczywiste/symulowane przypadki na podstawie dokonywanych zajęć pasa drogowego (czasowych).
Grupa dedykowana:
- Projektanci organizacji ruchu,
- Inżynierowie drogownictwa,
- Inżynierowie ruchu drogowego,
- Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg,
- Pracownicy organów administracji publicznej – organy zarządzające ruchem na drodze,
- Pracownicy wykonawców robót drogowych,
- Osoby wdrażające czasowe zmiany w organizacji ruchu,
- Gestorzy sieci dokonujący awaryjnych zajęć pasa drogowego,
- Inwestorzy realizujący roboty w pasie drogi publicznej,
- Wnioskodawcy zmian w organizacji ruchu,
- Organizatorzy imprez w pasie drogi publicznej,
- Pełnomocnicy występujący w sprawach o zajęcie pasa drogowego.
W szczególności grupą dla której szkolenie może okazać się niezwykle przydatne są projektanci organizacji ruchu oraz inżynierowie ruchu, którzy wielokrotnie borykają się z problemami natury prawnej i praktycznej w uzgadnianiu dokumentacji projektów organizacji
ruchu.
Cel szkolenia:
- Zrozumienie procedur zmiany czasowej organizacji ruchu,
- Wskazanie podstaw zmiany czasowej organizacji ruchu,
- Celowość zmian w organizacji ruchu.
- Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z uzgadnianiem projektów organizacji ruchu,
- Rola uznaniowości (uznanie administracyjne) organu zarządzającego ruchem,
- Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi podmiotami,
- Rola projektanta organizacji ruchu w procesie zmiany organizacji ruchu,
- Rola organów administracji publicznej w procesie zmiany organizacji ruchu,
- Niezbędne dokumenty w celu uzyskania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- Poznanie uwarunkowań procedury administracyjnej związanej z zajęciem pasa drogowego.
- Poznanie procedury związanej z awaryjnym zajęciem pasa drogowego.
- Sposób przeprowadzenia awaryjnego zajęcia pasa drogowego po 01 lipca 2016 roku.
- Zmiany w zasadach wprowadzania zmian w organizacji ruchu drogowego po 01 lipca 2016 roku.
W trakcie szkolenia wykładowca opiera się na przykładach z praktyki oraz wspólnie z grupą rozwiązuje rzeczywiste/symulowane przypadki na podstawie dokonywanych zajęć pasa drogowego (czasowych).
Grupa dedykowana:
- Projektanci organizacji ruchu,
- Inżynierowie drogownictwa,
- Inżynierowie ruchu drogowego,
- Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg,
- Pracownicy organów administracji publicznej – organy zarządzające ruchem na drodze,
- Pracownicy wykonawców robót drogowych,
- Osoby wdrażające czasowe zmiany w organizacji ruchu,
- Gestorzy sieci dokonujący awaryjnych zajęć pasa drogowego,
- Inwestorzy realizujący roboty w pasie drogi publicznej,
- Wnioskodawcy zmian w organizacji ruchu,
- Organizatorzy imprez w pasie drogi publicznej,
- Pełnomocnicy występujący w sprawach o zajęcie pasa drogowego.
W szczególności grupą dla której szkolenie może okazać się niezwykle przydatne są projektanci organizacji ruchu oraz inżynierowie ruchu, którzy wielokrotnie borykają się z problemami natury prawnej i praktycznej w uzgadnianiu dokumentacji projektów organizacji
ruchu.
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
1. Wprowadzenie do zarządzania ruchem na drogach i organizacji ruchu drogowego.
2. Granice zarządzania ruchem na drogach.
3. Wzajemny stosunek zakresowy ustawowych pojęć „zarządzania drogą” i „zarządzania ruchem na drodze”.
4. Decyzja na zajęcie pasa drogowego – elementy składowe, funkcja, warunki wnioskowania.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
5. Projekty czasowej organizacji ruchu w systemie zarządzania ruchem na drogach.
- Charakterystyka projektów czasowej organizacji ruchu – elementy składowe + omówienie istotnych elementów,
- Roboty drogowe (generalne remonty, ZRID, przebudowy ulic, i inne),
- Organizacja wjazdu na plac budowy i zaplecze budowy, tymczasowe
zjazdy na plac budowy
- Prace dźwigu i pojazdów ciężkich w pasie drogi publicznej,
- Remont elewacji budynku w ostrej granicy z drogą publiczną,
- Wykonanie przyłączy kanalizacyjnych(A), sieć ciepłownicza (B),
energetycznych (C), teletechnicznych/telekomunikacyjnych (D),
- Zajęcia miejsca postojowych i chodników na potrzeby organizacji
- zaplecza budowy, kontenerów, maszyn budowy,
- Roboty gwarancyjne w pasie drogi publicznej,
- Roboty utrzymaniowe w pasie drogi publicznej
- Inne roboty budowlane.
- Wymagania formalne dla projektu czasowej organizacji ruchu
- Kwalifikacja prawna projektów czasowej organizacji ruchu.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
6. Podmioty uprawnione do przedstawiania projektów czasowej organizacji ruchu.
7. Postępowanie w sprawie ZMIANY czasowej organizacji ruchu.
- Rozpatrzenie projektu organizacji ruchu,
- Opinie zarządcy drogi publicznej,
- Opinie Policji,
- Inne opinie,
- Charakter opinii (pozytywne, negatywne, z uwagami)
- Wpływ opinii na kształt zatwierdzenia organizacji ruchu,
- Rola projektanta organizacji ruchu podczas uzyskiwania opinii,
- Terminy ważności wydawanych (uzyskiwanych) opinii,
- Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu,
- Odesłanie projektu organizacji ruchu w celu wprowadzenia poprawek
- Odrzucenie projektu organizacji ruchu
- Pozycja prawna projektanta organizacji ruchu w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu (możliwości reakcji na działania organu zarządzającego ruchem)
- Pozycja prawna zarządcy drogi publicznej i organu zarządzającego ruchem w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu.
Dyskusja, liczne przykłady z praktyki/kazusy, przykłady wydawanych opinii, ocena prawidłowości opinii, ocena prawidłowości zatwierdzeń.
8. Rola uznania administracyjnego w zatwierdzaniu projektów czasowej organizacji ruchu.
9. Rola organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze.
10. Możliwości kwestionowania sposobu dokonanego zatwierdzenia projektu organizacji ruchu (rozstrzygnięcia nadzorcze, wezwanie do usunięcia naruszeń, droga sądowa).
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
11. Zajęcie pasa drogi publicznej a projekt organizacji ruchu.
12. Procedura zajęcia pasa drogowego.
13. Wymogi formalnoprawne decyzji o zajęcie pasa drogowego w świetle ustawy o drogach publicznych.
14. Niezbędne dokumenty konieczne do uzyskania decyzji na zajęcie pasa drogowego:
- opinie gwaranta robót drogowych,
- opinie/decyzje konserwatora zabytków,
- opinie innych instytucji miejskich (Zarząd Oczyszczania Miasta, MPWiK i inne),
- mapy zasadnicze z zasobów Powiatowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
- inne wymagane dokumenty.
15. Jak prawidłowo skompletować dokumenty do wniosku? (wspólna analiza i wskazanie elementów szczegółowych)
16. Sposób wyliczania opłaty za zajęcie pasa drogowego.
- Stawki opłat za zajęcie pasa drogowego.
- Sposoby zmniejszania opłat,
- Sposoby wyliczania powierzchni,
- Konsultowanie wysokości opłat z zarządcą drogi publicznej
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
17. Odbiory, wdrożenia i kary administracyjne w procedurze zajęcia pasa drogowego.
18. Zajęcie pasa drogowego bez zgody zarządcy drogi publicznej (konsekwencje).
19. Zajęcie pasa drogowego wykraczającego poza obszar w decyzji zarządcy drogi publicznej (konsekwencje).
20. Rola zarządcy drogi publicznej w monitorowaniu zajęcia pasa drogowego, ewidencja decyzji, kontrola pasa drogi publicznej.
21. Konsekwencje i odpowiedzialność prawna wykonawcy robót w przypadku nieprawidłowego wdrożenia czasowej organizacji ruchu.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
22. Awaryjne zajęcie pasa drogowego.
23. Jak prawidłowo skompletować dokumenty do wniosku? (wspólna analiza i wskazanie elementów szczegółowych)
24. Roboty kwalifikujące się do awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
25. Problematyka uznaniowości zarządcy drogi publicznej w toku akceptacji awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
26. Zmiany w zasadach zatwierdzania czasowej organizacji ruchu, zajęciu pasa drogowego i awaryjnym zajęciu pasa drogowego od 01 lipca 2016 roku.
1. Wprowadzenie do zarządzania ruchem na drogach i organizacji ruchu drogowego.
2. Granice zarządzania ruchem na drogach.
3. Wzajemny stosunek zakresowy ustawowych pojęć „zarządzania drogą” i „zarządzania ruchem na drodze”.
4. Decyzja na zajęcie pasa drogowego – elementy składowe, funkcja, warunki wnioskowania.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
5. Projekty czasowej organizacji ruchu w systemie zarządzania ruchem na drogach.
- Charakterystyka projektów czasowej organizacji ruchu – elementy składowe + omówienie istotnych elementów,
- Roboty drogowe (generalne remonty, ZRID, przebudowy ulic, i inne),
- Organizacja wjazdu na plac budowy i zaplecze budowy, tymczasowe
zjazdy na plac budowy
- Prace dźwigu i pojazdów ciężkich w pasie drogi publicznej,
- Remont elewacji budynku w ostrej granicy z drogą publiczną,
- Wykonanie przyłączy kanalizacyjnych(A), sieć ciepłownicza (B),
energetycznych (C), teletechnicznych/telekomunikacyjnych (D),
- Zajęcia miejsca postojowych i chodników na potrzeby organizacji
- zaplecza budowy, kontenerów, maszyn budowy,
- Roboty gwarancyjne w pasie drogi publicznej,
- Roboty utrzymaniowe w pasie drogi publicznej
- Inne roboty budowlane.
- Wymagania formalne dla projektu czasowej organizacji ruchu
- Kwalifikacja prawna projektów czasowej organizacji ruchu.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
6. Podmioty uprawnione do przedstawiania projektów czasowej organizacji ruchu.
7. Postępowanie w sprawie ZMIANY czasowej organizacji ruchu.
- Rozpatrzenie projektu organizacji ruchu,
- Opinie zarządcy drogi publicznej,
- Opinie Policji,
- Inne opinie,
- Charakter opinii (pozytywne, negatywne, z uwagami)
- Wpływ opinii na kształt zatwierdzenia organizacji ruchu,
- Rola projektanta organizacji ruchu podczas uzyskiwania opinii,
- Terminy ważności wydawanych (uzyskiwanych) opinii,
- Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu,
- Odesłanie projektu organizacji ruchu w celu wprowadzenia poprawek
- Odrzucenie projektu organizacji ruchu
- Pozycja prawna projektanta organizacji ruchu w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu (możliwości reakcji na działania organu zarządzającego ruchem)
- Pozycja prawna zarządcy drogi publicznej i organu zarządzającego ruchem w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu.
Dyskusja, liczne przykłady z praktyki/kazusy, przykłady wydawanych opinii, ocena prawidłowości opinii, ocena prawidłowości zatwierdzeń.
8. Rola uznania administracyjnego w zatwierdzaniu projektów czasowej organizacji ruchu.
9. Rola organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze.
10. Możliwości kwestionowania sposobu dokonanego zatwierdzenia projektu organizacji ruchu (rozstrzygnięcia nadzorcze, wezwanie do usunięcia naruszeń, droga sądowa).
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
11. Zajęcie pasa drogi publicznej a projekt organizacji ruchu.
12. Procedura zajęcia pasa drogowego.
13. Wymogi formalnoprawne decyzji o zajęcie pasa drogowego w świetle ustawy o drogach publicznych.
14. Niezbędne dokumenty konieczne do uzyskania decyzji na zajęcie pasa drogowego:
- opinie gwaranta robót drogowych,
- opinie/decyzje konserwatora zabytków,
- opinie innych instytucji miejskich (Zarząd Oczyszczania Miasta, MPWiK i inne),
- mapy zasadnicze z zasobów Powiatowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
- inne wymagane dokumenty.
15. Jak prawidłowo skompletować dokumenty do wniosku? (wspólna analiza i wskazanie elementów szczegółowych)
16. Sposób wyliczania opłaty za zajęcie pasa drogowego.
- Stawki opłat za zajęcie pasa drogowego.
- Sposoby zmniejszania opłat,
- Sposoby wyliczania powierzchni,
- Konsultowanie wysokości opłat z zarządcą drogi publicznej
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
17. Odbiory, wdrożenia i kary administracyjne w procedurze zajęcia pasa drogowego.
18. Zajęcie pasa drogowego bez zgody zarządcy drogi publicznej (konsekwencje).
19. Zajęcie pasa drogowego wykraczającego poza obszar w decyzji zarządcy drogi publicznej (konsekwencje).
20. Rola zarządcy drogi publicznej w monitorowaniu zajęcia pasa drogowego, ewidencja decyzji, kontrola pasa drogi publicznej.
21. Konsekwencje i odpowiedzialność prawna wykonawcy robót w przypadku nieprawidłowego wdrożenia czasowej organizacji ruchu.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
22. Awaryjne zajęcie pasa drogowego.
23. Jak prawidłowo skompletować dokumenty do wniosku? (wspólna analiza i wskazanie elementów szczegółowych)
24. Roboty kwalifikujące się do awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
25. Problematyka uznaniowości zarządcy drogi publicznej w toku akceptacji awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
26. Zmiany w zasadach zatwierdzania czasowej organizacji ruchu, zajęciu pasa drogowego i awaryjnym zajęciu pasa drogowego od 01 lipca 2016 roku.