Inwestycje w pasie drogi publicznej – inwestycje publiczne i niepubliczne.

Decyzje zezwalające na realizację inwestycji drogowej w procesie inwestycyjnym (ZRiD). Prawo, praktyka i procedury.

Szkolenia - drogownictwo onlineotwartezamkniete
Inwestycje w pasie drogi publicznej. Prawo i praktyka
Szkolenia ZRiD Sposoby i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie ZRiD. Inwestycje w pasie drogi publicznej. Prawo i praktyka. Zapraszamy na szkolenie. Sposoby i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej.

INFORMACJE O SZKOLENIU

Szkolenie online

  • Korzystamy z większości dostępnych technologii transmisji video (Microsoft Teams, Google Meet, Webex, Zoom, Skype for Business, Clickmeeting) jak również narzędzi uatrakcyjniających spotkanie (Mural, Mentimeter, Kahoot, Miro, Videoask, Quizlet etc.)
  • Mamy wyjątkowe doświadczenie wśród firm szkoleniowych w organizacji szkoleń online i webinarów. Prowadziliśmy je długo przed pandemią.
  • Jeśli pojawiają się problemy z użytkowaniem programów nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Dostarczamy narzędzia wspierające rozwój w postaci zadań przedszkoleniowych, poszkoleniowych oraz pigułek wiedzy (video, tekst, podcast).
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Uwaga! Sale spełniają wytyczne związane z organizacją szkoleń w trakcie epidemii w celu minimalizacji ryzyka zakażenia.

W razie zaostrzenia sytuacji epidemicznej szkolenie przeprowadzimy online

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

Szkolenie zamknięte
Poniższy program jest punktem wyjścia do rozmowy na temat potrzeb i oczekiwań wobec szkolenia z tego obszaru. Część szkoleń zamkniętych realizujemy jako jednorazowe wydarzenia, inne stają się elementem szerszego procesu rozwojowego, na który składają się narzędzia wspierające – pre-worki, follow-up’y pigułki wiedzy w formie video, tekstowej bądź podcastu. Często w rezultacie rozmów początkowy program jest znacząco modyfikowany i dostosowany pod kątem kontekstu organizacyjnego, celów przełożonych i działu HR oraz poziomu kompetencji uczestników.

Realizujemy szkolenia zamknięte zarówno w wersji stacjonarnej jak również online.

IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)

CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).

Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkie osoby specjalizujące się w sprawach związanych z prowadzeniem inwestycji drogowych zarówno organy administracji publicznej jak i wykonawców robót

W programie m.in.:

  • Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
  • Regulacje prawne w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
  • Inwestorzy robót w pasie drogowym
  • Realizacja i etapy inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
  • Inwestycja zarządcy drogi publicznej
  • Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie SPECUSTAWY DROGOWEJ – ZRiD (specustawa ZRiD)
  • Sposoby finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej z uwzględnieniem specustawy drogowej

Podstawa prawna szkolenia:

  • Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.),
  • Ustawa Prawo budowlane z dnia 07 lipca 1994 r. (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414 z późn. zm.),
  • Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60 z późn. zm.),
  • Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (SPECUSTAWA drogowa) z dnia z dnia 10 kwietnia 2003 roku (Dz. U. 2003 Nr 80 poz. 721 z późn. zm.),
  • Ustawa Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. 1964 Nr 16 poz. 94 z późn. zm.),
  • Ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 (Dz.U. Nr 30, poz. 168 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz.U. 2004 nr 140 poz. 1481 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. 2002 Nr 75 poz. 690 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 (Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. 2003 nr 177 poz. 1729 z późn. zm.),
  • Komentarze do ustawy o drogach publicznych, ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz specustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
  • Najnowsze orzecznictwo

WYMAGANIA SPRZĘTOWE:

  • KOMPUTER
  • STAŁE ŁĄCZE INTERNETOWE
  • MAKSYMALNA GRUPA UCZESTNIKÓW: 25 OSÓB
    (decyduje kolejność zgłoszeń)

Webinar/szkolenie online to nowoczesny format szkoleniowy wykorzystujący transmisję audio-wideo w czasie rzeczywistym. Technologia typu „Streaming” umożliwia przesyłanie takich danych jak fonia, wizja i tekst „na żywo” dzięki czemu uczestnik otrzymuje pełnowartościowe szkolenie nie wstając zza swojego biurka.

CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)

CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).

Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkie osoby specjalizujące się w sprawach związanych z prowadzeniem inwestycji drogowych zarówno organy administracji publicznej jak i wykonawców robót

W programie m.in.:

  • Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
  • Regulacje prawne w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
  • Inwestorzy robót w pasie drogowym
  • Realizacja i etapy inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
  • Inwestycja zarządcy drogi publicznej
  • Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie SPECUSTAWY DROGOWEJ – ZRiD (specustawa ZRiD)
  • Sposoby finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej z uwzględnieniem specustawy drogowej

Podstawa prawna szkolenia:

  • Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.),
  • Ustawa Prawo budowlane z dnia 07 lipca 1994 r. (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414 z późn. zm.),
  • Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60 z późn. zm.),
  • Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (SPECUSTAWA drogowa) z dnia z dnia 10 kwietnia 2003 roku (Dz. U. 2003 Nr 80 poz. 721 z późn. zm.),
  • Ustawa Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. 1964 Nr 16 poz. 94 z późn. zm.),
  • Ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 (Dz.U. Nr 30, poz. 168 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz.U. 2004 nr 140 poz. 1481 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. 2002 Nr 75 poz. 690 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 (Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. 2003 nr 177 poz. 1729 z późn. zm.),
  • Komentarze do ustawy o drogach publicznych, ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz specustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
  • Najnowsze orzecznictwo.

CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)

CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).

Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkie osoby specjalizujące się w sprawach związanych z prowadzeniem inwestycji drogowych zarówno organy administracji publicznej jak i wykonawców robót

W programie m.in.:

  • Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
  • Regulacje prawne w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
  • Inwestorzy robót w pasie drogowym
  • Realizacja i etapy inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
  • Inwestycja zarządcy drogi publicznej
  • Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie SPECUSTAWY DROGOWEJ – ZRiD (specustawa ZRiD)
  • Sposoby finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej z uwzględnieniem specustawy drogowej

Podstawa prawna szkolenia:

  • Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.),
  • Ustawa Prawo budowlane z dnia 07 lipca 1994 r. (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414 z późn. zm.),
  • Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60 z późn. zm.),
  • Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (SPECUSTAWA drogowa) z dnia z dnia 10 kwietnia 2003 roku (Dz. U. 2003 Nr 80 poz. 721 z późn. zm.),
  • Ustawa Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. 1964 Nr 16 poz. 94 z późn. zm.),
  • Ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 (Dz.U. Nr 30, poz. 168 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz.U. 2004 nr 140 poz. 1481 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. 2002 Nr 75 poz. 690 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 (Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. 2003 nr 177 poz. 1729 z późn. zm.),
  • Komentarze do ustawy o drogach publicznych, ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz specustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
  • Najnowsze orzecznictwo.

PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)

CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).

Szkolenia ZRiD program:

CZĘŚĆ I:

1. Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe

  • ustalenie linii rozgraniczających,
  • wpływ granic na inwestycje drogowe,
  • kategorie dróg publicznych,
  • drogi publicznej a drogi wewnętrzne (potencjalne kolizje, problematyka własności).
  • przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

2. Regulacje prawne (ustawy, rozporządzenia i inne akty wykonawcze) w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej

  • Omówienie ze wskazaniem na ostatnie zmiany i obowiązujący stan prawny.

3. Inwestorzy robót w pasie drogowym

  • inwestorzy publiczni (zarządcy dróg publicznych)
  • inwestorzy niepubliczni/prywatni (podmioty spoza kręgu organów administracji publicznej realizujący inwestycje w pasie drogi publicznej).
  • omówienie różnic w charakterze inwestycji oraz reżimów prawnych stosowanych w każdym typie inwestycji.

4. Realizacja inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej

  • Co może być przedmiotem takiej inwestycji?
  • Czy ogólnodostępne drogi publiczne mogą być przedmiotem inwestycji na wyłączność?
  • Podmioty niepubliczne realizujące inwestycje w pasie drogi publicznej.
  • Rola projektantów i pełnomocników inwestora (wykonawców robót) w procesie inwestycyjnym w pasie drogi publicznej.
  • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

5. Etapy inwestycji niepublicznej w pasie drogi publicznej.

  • Decyzje lokalizacyjne.
  • Niezbędne uzgodnienia administracyjnoprawne:
    • zgłoszenie robót budowlanych,
    • decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę (pozwolenie na budowę)
    • uwzględnienie decyzji o warunkach zabudowy, uwzględnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
      • uzyskanie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu
      • procedura zmiany czasowej organizacji ruchu,
      • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
      • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
  • uzyskanie zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu,
    • procedura zmiany stałej organizacji ruchu,
    • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
    • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
  • uzyskanie decyzji na zajęcie pasa drogowego u zarządcy drogi publicznej na realizację robót.
  • Elementy decyzji na zajęcie pasa drogowego.
    • Szczegółowe omówienie decyzji na zajęcie pasa drogowego:
      • jakie elementy powinna zawierać?
      • jakich błędów przy tworzeniu takiej decyzji należy unikać?
      • czas obowiązywania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
      • przedłużenie/zmiana decyzji na zajęcie pasa drogowego,
      • zmiana warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego,
      • cofnięcie decyzji na zajęcie pasa drogowego przez zarządcę drogi,
      • naruszenie warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego.
    • Przykłady z praktyki (kazusy) i dyskusja.
  • Inne uzgodnienia niezbędne dla realizacji robót w pasie drogi publicznej.
    • prowadzenie robót w rejonie obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
    • inwestycje oddziałujące na środowisko (obszary Natura 2000),
    • zapewnienie odprowadzania ścieków,
    • uzgodnienia z dostawcami energii elektrycznej,
    • kanały technologiczne i sieci telekomunikacyjne,
    • sieci cieple i sieci gazowe,
    • wycinka drzew (zgody środowiskowe i opłaty z tym związane),
    • odprowadzanie wód opadowych i gruntowych do sieci kanalizacji deszczowej,
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie rzek, zbiorników wodnych i terenów zalewowych,
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie infrastruktury kolejowej (przejazdy kolejowe, tunele, wiadukty),
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie lotniska, lądowisk, obiektów lotniczych, obszaru oddziaływania lotniska,
    • zabezpieczenia przeciwpożarowe inwestycji.

6. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej (zagadnienia podstawowe).

Szczegółowe omówienie inwestycji/robót realizowanych przez zarządcę drogi publicznej:

  • roboty utrzymaniowe,
  • konserwacja dróg,
  • naprawa
  • ograniczona przebudowa
  • remonty.
  • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

CZĘŚĆ II

7. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie specustawy drogowej (SPECUSTAWA drogowa: ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – specustawa ZRiD).

  • Omówienie specyfiki decyzji ZRID w polskim systemie prawa wydawanej na podstawie SPECUSTAWY drogowej.
    • decyzja ZRID w katalogu decyzji administracyjnych,
    • decyzja ZRID w kręgu postępowań administracyjnych.
  • Wskazanie na elementy szczególne decyzji ZRID:
    • wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii;
    • określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych,
    • warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa;
    • wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich;
    • zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
    • zatwierdzenie projektu budowlanego;
    • określenia szczególnych warunków zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
    • określenia obowiązku budowy i okresu użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
    • określenia obowiązku i terminów rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych,
    • określenia szczegółowych wymagań dotyczących nadzoru na budowie,
    • obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu,
    • obowiązku budowy lub przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
    • obowiązku budowy lub przebudowy innych dróg publicznych,
    • obowiązku budowy lub przebudowy zjazdów,
    • określenia ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości.
  • Terminy uzyskiwania decyzji ZRID.
  • Procedura uzyskiwania decyzji ZRID.
  • Wnioskodawcy i strony postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.
  • Skutek kumulacji kilku postępowania administracyjnych w postępowaniu o wydanie decyzji ZRID.
  • Czas obowiązywania specustawy drogowej.

8. Sposób i zasady finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej (z uwzględnieniem specustawy drogowej).

9. Wykorzystanie decyzji ZRID przez gestorów sieci ciepłowniczych, gazowych, kanalizacyjnych, teletechnicznych i wodnych.9. Wykorzystanie decyzji ZRID przez gestorów sieci ciepłowniczych, gazowych, kanalizacyjnych, teletechnicznych i wodnych.


Szkolenia ZRiD program:

CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)

CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).

CZĘŚĆ I:

1. Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe

  • ustalenie linii rozgraniczających,
  • wpływ granic na inwestycje drogowe,
  • kategorie dróg publicznych,
  • drogi publicznej a drogi wewnętrzne (potencjalne kolizje, problematyka własności).
  • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

2. Regulacje prawne (ustawy, rozporządzenia i inne akty wykonawcze) w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej

  • Omówienie ze wskazaniem na ostatnie zmiany i obowiązujący stan prawny.

3. Inwestorzy robót w pasie drogowym

  • inwestorzy publiczni (zarządcy dróg publicznych)
  • inwestorzy niepubliczni/prywatni (podmioty spoza kręgu organów administracji publicznej realizujący inwestycje w pasie drogi publicznej).
  • Omówienie różnic w charakterze inwestycji oraz reżimów prawnych stosowanych w każdym typie inwestycji.

4. Realizacja inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej

  • Co może być przedmiotem takiej inwestycji?
  • Czy ogólnodostępne drogi publiczne mogą być przedmiotem inwestycji na wyłączność?
  • Podmioty niepubliczne realizujące inwestycje w pasie drogi publicznej.
  • Rola projektantów i pełnomocników inwestora (wykonawców robót) w procesie inwestycyjnym w pasie drogi publicznej.
  • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

5. Etapy inwestycji niepublicznej w pasie drogi publicznej.

  • Decyzje lokalizacyjne.
  • Niezbędne uzgodnienia administracyjnoprawne:
    • zgłoszenie robót budowlanych,
    • decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę (pozwolenie na budowę),
    • uwzględnienie decyzji o warunkach zabudowy, uwzględnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
      • uzyskanie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu
      • procedura zmiany czasowej organizacji ruchu,
      • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
      • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
  • uzyskanie zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu,
    • procedura zmiany stałej organizacji ruchu,
    • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
    • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
  • uzyskanie decyzji na zajęcie pasa drogowego u zarządcy drogi publicznej na realizację robót.
  • Elementy decyzji na zajęcie pasa drogowego.
    • Szczegółowe omówienie decyzji na zajęcie pasa drogowego:
    • jakie elementy powinna zawierać?
    • jakich błędów przy tworzeniu takiej decyzji należy unikać?
    • czas obowiązywania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
    • przedłużenie/zmiana decyzji na zajęcie pasa drogowego,
    • zmiana warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego,
    • cofnięcie decyzji na zajęcie pasa drogowego przez zarządcę drogi,
    • naruszenie warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego.
    • Przykłady z praktyki (kazusy) i dyskusja.
  • Inne uzgodnienia niezbędne dla realizacji robót w pasie drogi publicznej.
    • prowadzenie robót w rejonie obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
    • inwestycje oddziałujące na środowisko (obszary Natura 2000),
    • zapewnienie odprowadzania ścieków,
    • uzgodnienia z dostawcami energii elektrycznej,
    • kanały technologiczne i sieci telekomunikacyjne,
    • sieci cieple i sieci gazowe,
    • wycinka drzew (zgody środowiskowe i opłaty z tym związane),
    • odprowadzanie wód opadowych i gruntowych do sieci kanalizacji deszczowej,
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie rzek, zbiorników wodnych i terenów zalewowych,
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie infrastruktury kolejowej (przejazdy kolejowe, tunele, wiadukty),
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie lotniska, lądowisk, obiektów lotniczych, obszaru oddziaływania lotniska,
    • zabezpieczenia przeciwpożarowe inwestycji.

6. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej (zagadnienia podstawowe).

Szczegółowe omówienie inwestycji/robót realizowanych przez zarządcę drogi publicznej:

  • roboty utrzymaniowe,
  • konserwacja dróg,
  • naprawa
  • ograniczona przebudowa
  • remonty.
  • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

CZĘŚĆ II

7. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie specustawy drogowej (SPECUSTAWA drogowa: ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – specustawa ZRiD).

  • Omówienie specyfiki decyzji ZRID w polskim systemie prawa wydawanej na podstawie SPECUSTAWY drogowej.
    • decyzja ZRID w katalogu decyzji administracyjnych,
    • decyzja ZRID w kręgu postępowań administracyjnych.
  • Wskazanie na elementy szczególne decyzji ZRID:
    • wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii;
    • określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych,
    • warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa;
    • wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich;
    • zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
    • zatwierdzenie projektu budowlanego;
    • określenia szczególnych warunków zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
    • określenia obowiązku budowy i okresu użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
    • określenia obowiązku i terminów rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych,
    • określenia szczegółowych wymagań dotyczących nadzoru na budowie,
    • obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu,
    • obowiązku budowy lub przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
    • obowiązku budowy lub przebudowy innych dróg publicznych,
    • obowiązku budowy lub przebudowy zjazdów,
    • określenia ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości.
  • Terminy uzyskiwania decyzji ZRID.
  • Procedura uzyskiwania decyzji ZRID.
  • Wnioskodawcy i strony postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.
  • Skutek kumulacji kilku postępowania administracyjnych w postępowaniu o wydanie decyzji ZRID.
  • Czas obowiązywania specustawy drogowej.

8. Sposób i zasady finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej (z uwzględnieniem specustawy drogowej).

9. Podsumowanie – panel dyskusyjny.

CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)

CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).

Szkolenia ZRiD program:

CZĘŚĆ I:

1. Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe

  • ustalenie linii rozgraniczających,
  • wpływ granic na inwestycje drogowe,
  • kategorie dróg publicznych,
  • drogi publicznej a drogi wewnętrzne (potencjalne kolizje, problematyka własności).
  • przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

2. Regulacje prawne (ustawy, rozporządzenia i inne akty wykonawcze) w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej

  • Omówienie ze wskazaniem na ostatnie zmiany i obowiązujący stan prawny.

3. Inwestorzy robót w pasie drogowym

  • inwestorzy publiczni (zarządcy dróg publicznych)
  • inwestorzy niepubliczni/prywatni (podmioty spoza kręgu organów administracji publicznej realizujący inwestycje w pasie drogi publicznej).
  • omówienie różnic w charakterze inwestycji oraz reżimów prawnych stosowanych w każdym typie inwestycji.

4. Realizacja inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej

  • Co może być przedmiotem takiej inwestycji?
  • Czy ogólnodostępne drogi publiczne mogą być przedmiotem inwestycji na wyłączność?
  • Podmioty niepubliczne realizujące inwestycje w pasie drogi publicznej.
  • Rola projektantów i pełnomocników inwestora (wykonawców robót) w procesie inwestycyjnym w pasie drogi publicznej.
  • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

5. Etapy inwestycji niepublicznej w pasie drogi publicznej.

  • Decyzje lokalizacyjne.
  • Niezbędne uzgodnienia administracyjnoprawne:
    • zgłoszenie robót budowlanych,
    • decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę (pozwolenie na budowę)
    • uwzględnienie decyzji o warunkach zabudowy, uwzględnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
      • uzyskanie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu
      • procedura zmiany czasowej organizacji ruchu,
      • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
      • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
  • uzyskanie zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu,
    • procedura zmiany stałej organizacji ruchu,
    • problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
    • czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
  • uzyskanie decyzji na zajęcie pasa drogowego u zarządcy drogi publicznej na realizację robót.
  • Elementy decyzji na zajęcie pasa drogowego.
    • Szczegółowe omówienie decyzji na zajęcie pasa drogowego:
      • jakie elementy powinna zawierać?
      • jakich błędów przy tworzeniu takiej decyzji należy unikać?
      • czas obowiązywania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
      • przedłużenie/zmiana decyzji na zajęcie pasa drogowego,
      • zmiana warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego,
      • cofnięcie decyzji na zajęcie pasa drogowego przez zarządcę drogi,
      • naruszenie warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego.
    • Przykłady z praktyki (kazusy) i dyskusja.
  • Inne uzgodnienia niezbędne dla realizacji robót w pasie drogi publicznej.
    • prowadzenie robót w rejonie obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
    • inwestycje oddziałujące na środowisko (obszary Natura 2000),
    • zapewnienie odprowadzania ścieków,
    • uzgodnienia z dostawcami energii elektrycznej,
    • kanały technologiczne i sieci telekomunikacyjne,
    • sieci cieple i sieci gazowe,
    • wycinka drzew (zgody środowiskowe i opłaty z tym związane),
    • odprowadzanie wód opadowych i gruntowych do sieci kanalizacji deszczowej,
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie rzek, zbiorników wodnych i terenów zalewowych,
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie infrastruktury kolejowej (przejazdy kolejowe, tunele, wiadukty),
    • uzgodnienia dla inwestycji w rejonie lotniska, lądowisk, obiektów lotniczych, obszaru oddziaływania lotniska,
    • zabezpieczenia przeciwpożarowe inwestycji.

6. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej (zagadnienia podstawowe).

Szczegółowe omówienie inwestycji/robót realizowanych przez zarządcę drogi publicznej:

  • roboty utrzymaniowe,
  • konserwacja dróg,
  • naprawa
  • ograniczona przebudowa
  • remonty.
  • Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.

CZĘŚĆ II

7. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie specustawy drogowej (SPECUSTAWA drogowa: ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – specustawa ZRiD).

  • Omówienie specyfiki decyzji ZRID w polskim systemie prawa wydawanej na podstawie SPECUSTAWY drogowej.
    • decyzja ZRID w katalogu decyzji administracyjnych,
    • decyzja ZRID w kręgu postępowań administracyjnych.
  • Wskazanie na elementy szczególne decyzji ZRID:
    • wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii;
    • określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych,
    • warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa;
    • wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich;
    • zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
    • zatwierdzenie projektu budowlanego;
    • określenia szczególnych warunków zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
    • określenia obowiązku budowy i okresu użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
    • określenia obowiązku i terminów rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych,
    • określenia szczegółowych wymagań dotyczących nadzoru na budowie,
    • obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu,
    • obowiązku budowy lub przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
    • obowiązku budowy lub przebudowy innych dróg publicznych,
    • obowiązku budowy lub przebudowy zjazdów,
    • określenia ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości.
  • Terminy uzyskiwania decyzji ZRID.
  • Procedura uzyskiwania decyzji ZRID.
  • Wnioskodawcy i strony postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.
  • Skutek kumulacji kilku postępowania administracyjnych w postępowaniu o wydanie decyzji ZRID.
  • Czas obowiązywania specustawy drogowej.

8. Sposób i zasady finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej (z uwzględnieniem specustawy drogowej).

9. Wykorzystanie decyzji ZRID przez gestorów sieci ciepłowniczych, gazowych, kanalizacyjnych, teletechnicznych i wodnych.9. Wykorzystanie decyzji ZRID przez gestorów sieci ciepłowniczych, gazowych, kanalizacyjnych, teletechnicznych i wodnych.

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ ONLINE DLA:

1

Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.

2

W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.

3

Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)

4

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.

Szkolenie związane z:
BACK ON TRACK - 4 kroki wychodzenia z porażki

OPINIE O SZKOLENIACH

Monika Tarczyńska-Nowak


Specjalista ds. szkoleń
tel.: 22 250 11 54fax: 22 266 08 51
m.tarczynska-nowak@projektgamma.pl
Monika Tarczyńska-Nowak

Monika Tarczyńska-Nowak


Specjalista ds. szkoleń
tel.: 22 250 11 54fax: 22 266 08 51
m.tarczynska-nowak@projektgamma.pl
Monika Tarczyńska-Nowak

Monika Tarczyńska-Nowak


Specjalista ds. szkoleń
tel.: 22 250 11 54fax: 22 266 08 51
m.tarczynska-nowak@projektgamma.pl
Monika Tarczyńska-Nowak
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia - drogownictwo

Szkolenie ma na celu przede wszystkim omówienie problemów i kontrowersji powstających przy zajmowaniu pasa drogowego.

Termin szkolenia online wkrótce.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

Postępowanie w sprawie zmiany organizacji ruchu, projekty organizacji ruchu w systemie zarządzania ruchem, ewidencjonowanie projektów organizacji ruchu. Spotkanie bazuje na praktycznych przykładach. Zapraszamy na szkolenie Procedury zmiany organizacji ruchu .Stała i czasowa organizacja ruchu. Prawo teoria i praktyka.

Termin szkolenia otwartego wkrótce.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

Granice zarządzania ruchem na drogach, decyzja na zajęcie pasa drogowego, projekt czasowej organizacji ruchu, podmioty uprawnione, postepowanie w sprawie zmiany czasowej organizacji ruchu. Zapraszamy na szkolenie Organizacja robót w pasie drogi publicznej.

Termin szkolenia otwartego wkrótce.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.