IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)
CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).
Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkie osoby specjalizujące się w sprawach związanych z prowadzeniem inwestycji drogowych zarówno organy administracji publicznej jak i wykonawców robót
W programie m.in.:
- Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
- Regulacje prawne w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
- Inwestorzy robót w pasie drogowym
- Realizacja i etapy inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
- Inwestycja zarządcy drogi publicznej
- Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie SPECUSTAWY DROGOWEJ – ZRiD (specustawa ZRiD)
- Sposoby finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej z uwzględnieniem specustawy drogowej
Podstawa prawna szkolenia:
- Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.),
- Ustawa Prawo budowlane z dnia 07 lipca 1994 r. (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414 z późn. zm.),
- Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60 z późn. zm.),
- Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (SPECUSTAWA drogowa) z dnia z dnia 10 kwietnia 2003 roku (Dz. U. 2003 Nr 80 poz. 721 z późn. zm.),
- Ustawa Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. 1964 Nr 16 poz. 94 z późn. zm.),
- Ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 (Dz.U. Nr 30, poz. 168 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz.U. 2004 nr 140 poz. 1481 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. 2002 Nr 75 poz. 690 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 (Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. 2003 nr 177 poz. 1729 z późn. zm.),
- Komentarze do ustawy o drogach publicznych, ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz specustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
- Najnowsze orzecznictwo
WYMAGANIA SPRZĘTOWE:
- KOMPUTER
- STAŁE ŁĄCZE INTERNETOWE
- MAKSYMALNA GRUPA UCZESTNIKÓW: 25 OSÓB
(decyduje kolejność zgłoszeń)
Webinar/szkolenie online to nowoczesny format szkoleniowy wykorzystujący transmisję audio-wideo w czasie rzeczywistym. Technologia typu „Streaming” umożliwia przesyłanie takich danych jak fonia, wizja i tekst „na żywo” dzięki czemu uczestnik otrzymuje pełnowartościowe szkolenie nie wstając zza swojego biurka.
CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)
CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).
Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkie osoby specjalizujące się w sprawach związanych z prowadzeniem inwestycji drogowych zarówno organy administracji publicznej jak i wykonawców robót
W programie m.in.:
- Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
- Regulacje prawne w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
- Inwestorzy robót w pasie drogowym
- Realizacja i etapy inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
- Inwestycja zarządcy drogi publicznej
- Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie SPECUSTAWY DROGOWEJ – ZRiD (specustawa ZRiD)
- Sposoby finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej z uwzględnieniem specustawy drogowej
Podstawa prawna szkolenia:
- Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.),
- Ustawa Prawo budowlane z dnia 07 lipca 1994 r. (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414 z późn. zm.),
- Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60 z późn. zm.),
- Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (SPECUSTAWA drogowa) z dnia z dnia 10 kwietnia 2003 roku (Dz. U. 2003 Nr 80 poz. 721 z późn. zm.),
- Ustawa Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. 1964 Nr 16 poz. 94 z późn. zm.),
- Ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 (Dz.U. Nr 30, poz. 168 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz.U. 2004 nr 140 poz. 1481 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. 2002 Nr 75 poz. 690 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 (Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. 2003 nr 177 poz. 1729 z późn. zm.),
- Komentarze do ustawy o drogach publicznych, ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz specustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
- Najnowsze orzecznictwo.
CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)
CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).
Do udziału w warsztatach zapraszamy wszystkie osoby specjalizujące się w sprawach związanych z prowadzeniem inwestycji drogowych zarówno organy administracji publicznej jak i wykonawców robót
W programie m.in.:
- Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
- Regulacje prawne w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
- Inwestorzy robót w pasie drogowym
- Realizacja i etapy inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
- Inwestycja zarządcy drogi publicznej
- Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie SPECUSTAWY DROGOWEJ – ZRiD (specustawa ZRiD)
- Sposoby finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej z uwzględnieniem specustawy drogowej
Podstawa prawna szkolenia:
- Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.),
- Ustawa Prawo budowlane z dnia 07 lipca 1994 r. (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414 z późn. zm.),
- Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60 z późn. zm.),
- Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (SPECUSTAWA drogowa) z dnia z dnia 10 kwietnia 2003 roku (Dz. U. 2003 Nr 80 poz. 721 z późn. zm.),
- Ustawa Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. 1964 Nr 16 poz. 94 z późn. zm.),
- Ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 (Dz.U. Nr 30, poz. 168 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz.U. 2004 nr 140 poz. 1481 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. 2002 Nr 75 poz. 690 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 (Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. 2003 nr 177 poz. 1729 z późn. zm.),
- Komentarze do ustawy o drogach publicznych, ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz specustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
- Najnowsze orzecznictwo.
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)
CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).
Szkolenia ZRiD program:
CZĘŚĆ I:
1. Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
- ustalenie linii rozgraniczających,
- wpływ granic na inwestycje drogowe,
- kategorie dróg publicznych,
- drogi publicznej a drogi wewnętrzne (potencjalne kolizje, problematyka własności).
- przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
2. Regulacje prawne (ustawy, rozporządzenia i inne akty wykonawcze) w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
- Omówienie ze wskazaniem na ostatnie zmiany i obowiązujący stan prawny.
3. Inwestorzy robót w pasie drogowym
- inwestorzy publiczni (zarządcy dróg publicznych)
- inwestorzy niepubliczni/prywatni (podmioty spoza kręgu organów administracji publicznej realizujący inwestycje w pasie drogi publicznej).
- omówienie różnic w charakterze inwestycji oraz reżimów prawnych stosowanych w każdym typie inwestycji.
4. Realizacja inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
- Co może być przedmiotem takiej inwestycji?
- Czy ogólnodostępne drogi publiczne mogą być przedmiotem inwestycji na wyłączność?
- Podmioty niepubliczne realizujące inwestycje w pasie drogi publicznej.
- Rola projektantów i pełnomocników inwestora (wykonawców robót) w procesie inwestycyjnym w pasie drogi publicznej.
- Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
5. Etapy inwestycji niepublicznej w pasie drogi publicznej.
- Decyzje lokalizacyjne.
- Niezbędne uzgodnienia administracyjnoprawne:
- zgłoszenie robót budowlanych,
- decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę (pozwolenie na budowę)
- uwzględnienie decyzji o warunkach zabudowy, uwzględnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uzyskanie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu
- procedura zmiany czasowej organizacji ruchu,
- problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
- czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
- uzyskanie zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu,
- procedura zmiany stałej organizacji ruchu,
- problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
- czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
- uzyskanie decyzji na zajęcie pasa drogowego u zarządcy drogi publicznej na realizację robót.
- Elementy decyzji na zajęcie pasa drogowego.
- Szczegółowe omówienie decyzji na zajęcie pasa drogowego:
- jakie elementy powinna zawierać?
- jakich błędów przy tworzeniu takiej decyzji należy unikać?
- czas obowiązywania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- przedłużenie/zmiana decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- zmiana warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- cofnięcie decyzji na zajęcie pasa drogowego przez zarządcę drogi,
- naruszenie warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego.
- Przykłady z praktyki (kazusy) i dyskusja.
- Inne uzgodnienia niezbędne dla realizacji robót w pasie drogi publicznej.
- prowadzenie robót w rejonie obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
- inwestycje oddziałujące na środowisko (obszary Natura 2000),
- zapewnienie odprowadzania ścieków,
- uzgodnienia z dostawcami energii elektrycznej,
- kanały technologiczne i sieci telekomunikacyjne,
- sieci cieple i sieci gazowe,
- wycinka drzew (zgody środowiskowe i opłaty z tym związane),
- odprowadzanie wód opadowych i gruntowych do sieci kanalizacji deszczowej,
- uzgodnienia dla inwestycji w rejonie rzek, zbiorników wodnych i terenów zalewowych,
- uzgodnienia dla inwestycji w rejonie infrastruktury kolejowej (przejazdy kolejowe, tunele, wiadukty),
- uzgodnienia dla inwestycji w rejonie lotniska, lądowisk, obiektów lotniczych, obszaru oddziaływania lotniska,
- zabezpieczenia przeciwpożarowe inwestycji.
6. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej (zagadnienia podstawowe).
Szczegółowe omówienie inwestycji/robót realizowanych przez zarządcę drogi publicznej:
- roboty utrzymaniowe,
- konserwacja dróg,
- naprawa
- ograniczona przebudowa
- remonty.
- Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
CZĘŚĆ II
7. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie specustawy drogowej (SPECUSTAWA drogowa: ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – specustawa ZRiD).
- Omówienie specyfiki decyzji ZRID w polskim systemie prawa wydawanej na podstawie SPECUSTAWY drogowej.
- decyzja ZRID w katalogu decyzji administracyjnych,
- decyzja ZRID w kręgu postępowań administracyjnych.
- Wskazanie na elementy szczególne decyzji ZRID:
- wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii;
- określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych,
- warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa;
- wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich;
- zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
- zatwierdzenie projektu budowlanego;
- określenia szczególnych warunków zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
- określenia obowiązku budowy i okresu użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
- określenia obowiązku i terminów rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych,
- określenia szczegółowych wymagań dotyczących nadzoru na budowie,
- obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu,
- obowiązku budowy lub przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
- obowiązku budowy lub przebudowy innych dróg publicznych,
- obowiązku budowy lub przebudowy zjazdów,
- określenia ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości.
- Terminy uzyskiwania decyzji ZRID.
- Procedura uzyskiwania decyzji ZRID.
- Wnioskodawcy i strony postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.
- Skutek kumulacji kilku postępowania administracyjnych w postępowaniu o wydanie decyzji ZRID.
- Czas obowiązywania specustawy drogowej.
8. Sposób i zasady finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej (z uwzględnieniem specustawy drogowej).
9. Wykorzystanie decyzji ZRID przez gestorów sieci ciepłowniczych, gazowych, kanalizacyjnych, teletechnicznych i wodnych.9. Wykorzystanie decyzji ZRID przez gestorów sieci ciepłowniczych, gazowych, kanalizacyjnych, teletechnicznych i wodnych.
Szkolenia ZRiD program:
CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)
CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).
CZĘŚĆ I:
1. Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
- ustalenie linii rozgraniczających,
- wpływ granic na inwestycje drogowe,
- kategorie dróg publicznych,
- drogi publicznej a drogi wewnętrzne (potencjalne kolizje, problematyka własności).
- Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
2. Regulacje prawne (ustawy, rozporządzenia i inne akty wykonawcze) w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
- Omówienie ze wskazaniem na ostatnie zmiany i obowiązujący stan prawny.
3. Inwestorzy robót w pasie drogowym
- inwestorzy publiczni (zarządcy dróg publicznych)
- inwestorzy niepubliczni/prywatni (podmioty spoza kręgu organów administracji publicznej realizujący inwestycje w pasie drogi publicznej).
- Omówienie różnic w charakterze inwestycji oraz reżimów prawnych stosowanych w każdym typie inwestycji.
4. Realizacja inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
- Co może być przedmiotem takiej inwestycji?
- Czy ogólnodostępne drogi publiczne mogą być przedmiotem inwestycji na wyłączność?
- Podmioty niepubliczne realizujące inwestycje w pasie drogi publicznej.
- Rola projektantów i pełnomocników inwestora (wykonawców robót) w procesie inwestycyjnym w pasie drogi publicznej.
- Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
5. Etapy inwestycji niepublicznej w pasie drogi publicznej.
- Decyzje lokalizacyjne.
- Niezbędne uzgodnienia administracyjnoprawne:
- zgłoszenie robót budowlanych,
- decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę (pozwolenie na budowę),
- uwzględnienie decyzji o warunkach zabudowy, uwzględnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uzyskanie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu
- procedura zmiany czasowej organizacji ruchu,
- problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
- czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
- uzyskanie zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu,
- procedura zmiany stałej organizacji ruchu,
- problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
- czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
- uzyskanie decyzji na zajęcie pasa drogowego u zarządcy drogi publicznej na realizację robót.
- Elementy decyzji na zajęcie pasa drogowego.
- Szczegółowe omówienie decyzji na zajęcie pasa drogowego:
- jakie elementy powinna zawierać?
- jakich błędów przy tworzeniu takiej decyzji należy unikać?
- czas obowiązywania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- przedłużenie/zmiana decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- zmiana warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- cofnięcie decyzji na zajęcie pasa drogowego przez zarządcę drogi,
- naruszenie warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego.
- Przykłady z praktyki (kazusy) i dyskusja.
- Inne uzgodnienia niezbędne dla realizacji robót w pasie drogi publicznej.
- prowadzenie robót w rejonie obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
- inwestycje oddziałujące na środowisko (obszary Natura 2000),
- zapewnienie odprowadzania ścieków,
- uzgodnienia z dostawcami energii elektrycznej,
- kanały technologiczne i sieci telekomunikacyjne,
- sieci cieple i sieci gazowe,
- wycinka drzew (zgody środowiskowe i opłaty z tym związane),
- odprowadzanie wód opadowych i gruntowych do sieci kanalizacji deszczowej,
- uzgodnienia dla inwestycji w rejonie rzek, zbiorników wodnych i terenów zalewowych,
- uzgodnienia dla inwestycji w rejonie infrastruktury kolejowej (przejazdy kolejowe, tunele, wiadukty),
- uzgodnienia dla inwestycji w rejonie lotniska, lądowisk, obiektów lotniczych, obszaru oddziaływania lotniska,
- zabezpieczenia przeciwpożarowe inwestycji.
6. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej (zagadnienia podstawowe).
Szczegółowe omówienie inwestycji/robót realizowanych przez zarządcę drogi publicznej:
- roboty utrzymaniowe,
- konserwacja dróg,
- naprawa
- ograniczona przebudowa
- remonty.
- Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
CZĘŚĆ II
7. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie specustawy drogowej (SPECUSTAWA drogowa: ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – specustawa ZRiD).
- Omówienie specyfiki decyzji ZRID w polskim systemie prawa wydawanej na podstawie SPECUSTAWY drogowej.
- decyzja ZRID w katalogu decyzji administracyjnych,
- decyzja ZRID w kręgu postępowań administracyjnych.
- Wskazanie na elementy szczególne decyzji ZRID:
- wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii;
- określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych,
- warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa;
- wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich;
- zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
- zatwierdzenie projektu budowlanego;
- określenia szczególnych warunków zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
- określenia obowiązku budowy i okresu użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
- określenia obowiązku i terminów rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych,
- określenia szczegółowych wymagań dotyczących nadzoru na budowie,
- obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu,
- obowiązku budowy lub przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
- obowiązku budowy lub przebudowy innych dróg publicznych,
- obowiązku budowy lub przebudowy zjazdów,
- określenia ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości.
- Terminy uzyskiwania decyzji ZRID.
- Procedura uzyskiwania decyzji ZRID.
- Wnioskodawcy i strony postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.
- Skutek kumulacji kilku postępowania administracyjnych w postępowaniu o wydanie decyzji ZRID.
- Czas obowiązywania specustawy drogowej.
8. Sposób i zasady finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej (z uwzględnieniem specustawy drogowej).
9. Podsumowanie – panel dyskusyjny.
CZĘŚĆ I – Zagadnienia wstępne. Realizacja inwestycji w pasie drogowym. (umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych, decyzje lokalizacyjne, MPZP, zajęcie pasa drogowego, projekty czasowej organizacji ruchu)
CZĘŚĆ II – Sposób i zasady prowadzenia procesu inwestycyjnego w pasie drogowym w trybie specustawy drogowej (decyzje ZRID, odwołania, skutki, zasady uzyskiwania, procedury).
Szkolenia ZRiD program:
CZĘŚĆ I:
1. Granice pasa drogi publicznej a inwestycje drogowe
- ustalenie linii rozgraniczających,
- wpływ granic na inwestycje drogowe,
- kategorie dróg publicznych,
- drogi publicznej a drogi wewnętrzne (potencjalne kolizje, problematyka własności).
- przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
2. Regulacje prawne (ustawy, rozporządzenia i inne akty wykonawcze) w zakresie realizacji inwestycji w pasie drogi publicznej
- Omówienie ze wskazaniem na ostatnie zmiany i obowiązujący stan prawny.
3. Inwestorzy robót w pasie drogowym
- inwestorzy publiczni (zarządcy dróg publicznych)
- inwestorzy niepubliczni/prywatni (podmioty spoza kręgu organów administracji publicznej realizujący inwestycje w pasie drogi publicznej).
- omówienie różnic w charakterze inwestycji oraz reżimów prawnych stosowanych w każdym typie inwestycji.
4. Realizacja inwestycji niepublicznej (prywatnej) w pasie drogi publicznej
- Co może być przedmiotem takiej inwestycji?
- Czy ogólnodostępne drogi publiczne mogą być przedmiotem inwestycji na wyłączność?
- Podmioty niepubliczne realizujące inwestycje w pasie drogi publicznej.
- Rola projektantów i pełnomocników inwestora (wykonawców robót) w procesie inwestycyjnym w pasie drogi publicznej.
- Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
5. Etapy inwestycji niepublicznej w pasie drogi publicznej.
- Decyzje lokalizacyjne.
- Niezbędne uzgodnienia administracyjnoprawne:
- zgłoszenie robót budowlanych,
- decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę (pozwolenie na budowę)
- uwzględnienie decyzji o warunkach zabudowy, uwzględnienie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uzyskanie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu
- procedura zmiany czasowej organizacji ruchu,
- problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
- czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
- uzyskanie zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu,
- procedura zmiany stałej organizacji ruchu,
- problemy prawne i praktyczne zmiany organizacji ruchu,
- czynniki społeczne, środowiskowe i projektowe w zmianach organizacji ruchu.
- uzyskanie decyzji na zajęcie pasa drogowego u zarządcy drogi publicznej na realizację robót.
- Elementy decyzji na zajęcie pasa drogowego.
- Szczegółowe omówienie decyzji na zajęcie pasa drogowego:
- jakie elementy powinna zawierać?
- jakich błędów przy tworzeniu takiej decyzji należy unikać?
- czas obowiązywania decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- przedłużenie/zmiana decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- zmiana warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego,
- cofnięcie decyzji na zajęcie pasa drogowego przez zarządcę drogi,
- naruszenie warunków decyzji na zajęcie pasa drogowego.
- Przykłady z praktyki (kazusy) i dyskusja.
- Inne uzgodnienia niezbędne dla realizacji robót w pasie drogi publicznej.
- prowadzenie robót w rejonie obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
- inwestycje oddziałujące na środowisko (obszary Natura 2000),
- zapewnienie odprowadzania ścieków,
- uzgodnienia z dostawcami energii elektrycznej,
- kanały technologiczne i sieci telekomunikacyjne,
- sieci cieple i sieci gazowe,
- wycinka drzew (zgody środowiskowe i opłaty z tym związane),
- odprowadzanie wód opadowych i gruntowych do sieci kanalizacji deszczowej,
- uzgodnienia dla inwestycji w rejonie rzek, zbiorników wodnych i terenów zalewowych,
- uzgodnienia dla inwestycji w rejonie infrastruktury kolejowej (przejazdy kolejowe, tunele, wiadukty),
- uzgodnienia dla inwestycji w rejonie lotniska, lądowisk, obiektów lotniczych, obszaru oddziaływania lotniska,
- zabezpieczenia przeciwpożarowe inwestycji.
6. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej (zagadnienia podstawowe).
Szczegółowe omówienie inwestycji/robót realizowanych przez zarządcę drogi publicznej:
- roboty utrzymaniowe,
- konserwacja dróg,
- naprawa
- ograniczona przebudowa
- remonty.
- Przykłady z praktyki zawodowej (dyskusja, kazusy). Omówienie poszczególnych przypadków.
CZĘŚĆ II
7. Inwestycja zarządcy drogi w pasie drogi publicznej w trybie specustawy drogowej (SPECUSTAWA drogowa: ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – specustawa ZRiD).
- Omówienie specyfiki decyzji ZRID w polskim systemie prawa wydawanej na podstawie SPECUSTAWY drogowej.
- decyzja ZRID w katalogu decyzji administracyjnych,
- decyzja ZRID w kręgu postępowań administracyjnych.
- Wskazanie na elementy szczególne decyzji ZRID:
- wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii;
- określenie linii rozgraniczających teren, w tym określenie granic pasów drogowych,
- warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa;
- wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich;
- zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
- zatwierdzenie projektu budowlanego;
- określenia szczególnych warunków zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
- określenia obowiązku budowy i okresu użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
- określenia obowiązku i terminów rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych,
- określenia szczegółowych wymagań dotyczących nadzoru na budowie,
- obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu,
- obowiązku budowy lub przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
- obowiązku budowy lub przebudowy innych dróg publicznych,
- obowiązku budowy lub przebudowy zjazdów,
- określenia ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości.
- Terminy uzyskiwania decyzji ZRID.
- Procedura uzyskiwania decyzji ZRID.
- Wnioskodawcy i strony postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.
- Skutek kumulacji kilku postępowania administracyjnych w postępowaniu o wydanie decyzji ZRID.
- Czas obowiązywania specustawy drogowej.
8. Sposób i zasady finansowania inwestycji w pasie drogi publicznej (z uwzględnieniem specustawy drogowej).
9. Wykorzystanie decyzji ZRID przez gestorów sieci ciepłowniczych, gazowych, kanalizacyjnych, teletechnicznych i wodnych.9. Wykorzystanie decyzji ZRID przez gestorów sieci ciepłowniczych, gazowych, kanalizacyjnych, teletechnicznych i wodnych.