IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Presja terminów, wyników i przełożonych? Konflikt w pracy, w domu? A w efekcie częste, nadmierne pobudzenie i rozdrażnienie albo wręcz przeciwnie osłabienie i brak energii? A może częste napięcie mięśni, bóle głowy lub kłopoty ze snem?
Największym wyzwaniem na początku trzeciej dekady XXI wieku jest zjawisko „przebodźcowania” nadmierną ilością informacji, zadań, terminów czy zmian. Ilość tych różnych „bodźców” stale wzrasta a czasu na ich obsłużenie jest nadal tyle samo. Nie ma zatem innego wyjścia jak stałe poszukiwanie rezerw efektywności oraz odporności psychicznej na stale rosnącą presję oczekiwań. Ale kiedy sięgamy po rezerwy czasu do tej części, która powinna być przeznaczona na odpoczynek, to zaburzamy równowagę pomiędzy pracą a regeneracją, a to w konsekwencji prowadzi do przewlekłego stresu, wyczerpania, czy wręcz wypalenia zawodowego.
Webinar uświadomi uczestnikom jak wielkie znaczenie dla zachowania równowagi zdrowia fizycznego oraz psychicznego ma umiejętność wczesnego rozpoznawania swojego „stanu długotrwałego przeciążenia”. Uczestnicy dowiedzą się jak rozpoznawać bodźce stresujące oraz wczesne objawy swojej reakcji stresowej. Rzetelna wiedza na temat mechanizmu powstawania reakcji stresowej jest pierwszym krokiem do zarządzania własnym poziomem stresu.
Czas trwania warsztatu: 4h
Sformułowanie „zarządzanie stresem” bardzo często utożsamiane jest ze sposobem zwalczania stresu. Czy da się zupełnie wyeliminować stres z naszego życia?
Po pierwsze, zarządzanie stresem nie polega jedynie na całkowitym wyeliminowaniu stresu, bo stres bywa również motywujący, napędzający do działania. Zarządzanie stresem jest więc próbą odnalezienia balansu: znalezienia najbardziej optymalnej dla siebie dawki stresu.
Po drugie, nie ma wydarzeń obiektywnie stresujących: często to, co dla jednej osoby jest stresujące np. wystąpienie publiczne, rozmowa z klientem – dla drugiej jest motywujące (bo np. wystąpienie publiczne może mi dać szansę zaistnienia, awansu etc.). A zatem to nie sytuacja, a nasze podejście (sposób myślenia) wywołuje stres.
Podczas warsztatu Uczestnicy będą mieli okazję poznać swoje optimum stresu a także dowiedzieć się, na których poziomach (emocji, fizjologii etc.) stres jest dla nich największym zagrożeniem.
Techniki, które zostaną przećwiczone podczas warsztatu będą odwoływały się do w/w poziomów, a zatem każdy Uczestnik dowie się:
- w jaki sposób radzić sobie ze stresem zarówno na poziomie emocji, fizjologii etc.
- jak wykorzystać techniki relaksacyjne w opanowaniu stresu na poziomie fizjologii i myśli, jak pracować nad zmianą sposobu myślenia, które wywołuje stres (np. ”na pewno sobie nie poradzę”, „z pewnością podczas prezentacji skompromituję się” etc.).
- jak własne skrypty życiowe wpływają na podejście i zachowanie wobec sytuacji, którą definiujemy jako trudną, stresującą etc
Sformułowanie „zarządzanie stresem” bardzo często utożsamiane jest ze sposobem zwalczania stresu. Czy da się zupełnie wyeliminować stres z naszego życia?
Po pierwsze, zarządzanie stresem nie polega jedynie na całkowitym wyeliminowaniu stresu, bo stres bywa również motywujący, napędzający do działania. Zarządzanie stresem jest więc próbą odnalezienia balansu: znalezienia najbardziej optymalnej dla siebie dawki stresu.
Po drugie, nie ma wydarzeń obiektywnie stresujących: często to, co dla jednej osoby jest stresujące np. wystąpienie publiczne, rozmowa z klientem – dla drugiej jest motywujące (bo np. wystąpienie publiczne może mi dać szansę zaistnienia, awansu etc.). A zatem to nie sytuacja, a nasze podejście (sposób myślenia) wywołuje stres.
Podczas warsztatu Uczestnicy będą mieli okazję poznać swoje optimum stresu a także dowiedzieć się, na których poziomach (emocji, fizjologii etc.) stres jest dla nich największym zagrożeniem.
Techniki, które zostaną przećwiczone podczas warsztatu będą odwoływały się do w/w poziomów, a zatem każdy Uczestnik dowie się:
- w jaki sposób radzić sobie ze stresem zarówno na poziomie emocji, fizjologii etc.
- jak wykorzystać techniki relaksacyjne w opanowaniu stresu na poziomie fizjologii i myśli, jak pracować nad zmianą sposobu myślenia, które wywołuje stres (np. ”na pewno sobie nie poradzę”, „z pewnością podczas prezentacji skompromituję się” etc.).
- jak własne skrypty życiowe wpływają na podejście i zachowanie wobec sytuacji, którą definiujemy jako trudną, stresującą etc
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Część 1
Zrozumienie natury stresu
- Co to jest stres? Dlaczego trzeba się nim zająć?
- Odróżnianie bodźca (stresora) od reakcji stresowej
- 6 typów uniwersalnych silnych stresorów
Część 2
Rozpoznawanie objawów stresu
- Typowe objawy stresu – psychiczne i fizyczne
- Eustres/dystres – twój próg tolerancji na stres
- Rozpoznanie osobistego wzorca stresu – zadanie domowe po części 1
Część 3
Redukcja poziomu stresu
- 4 punkty interwencji w reakcji stresowej
- Redukcja poziomu stresu – przykłady ćwiczeń
- Weryfikacja i redukcja wpływu różnych źródeł stresu
Część 4
Zapobieganie stresowi przewlekłemu
- Zmiana sposobu postrzegania stresującej sytuacji
- Regeneracja i zapobieganie stresowi przewlekłemu
- Zdrowe nawyki zwiększające odporność na stres
1. Wprowadzenie do zarządzania stresem
- Czym jest stres – koncepcja Lazarusa
- Stres jako reakcja na oczekiwania z otoczenia (im trudniejsze zadanie tym większy stres)
- Wielkość stresu zależna od zasobów człowieka (im mniej potrafię w danej dziedzinie tym większy stres)
- Krzywa Yerkesa-Dodsona
- Optimum stresu (stres mobilizuje do działania)
- Stres pozytywny (chęć do pracy, przyjmowanie wyzwań)
- Stres negatywny (strach, pustka w głowie, objawy fizyczne, niechęć do podejmowania wyzwań)
- Czym jest zarządzanie stresem
- Poszukiwaniem stresu optymalnego
- Obniżaniem stresu zbyt dużego (techniki antystresowe i relaksacyjne)
- Podwyższaniem stresy zbyt niskiego (np. wcześnie rano lub wieczorem gdy trzeba się zmobilizować do pracy)
2. Stres negatywny w miejscu pracy
- Identyfikacja wskaźników stresu
- Objawy fizjologiczne
- Objawy poznawcze
- Objawy emocjonalne
- Efekt stresu długotrwałego
- Obniżona efektywność osobista
- Obniżona efektywność na poziomie zespołu
- Mapa przyczyn stresu
- Przyczyny organizacyjne (struktura zarządzania, siatka odpowiedzialności, polityka awansów)
- Przyczyny procesowe (przepływ informacji, wprowadzanie zmian)
- Przyczyny zewnętrzne (sytuacja na rynku, koniunktura, sytuacja właścicielska)
- Przyczyny psychologiczne (na poziomie osobistym i zespołu)
3. Mój poziom stresu aktualnego
- Skala Holmesa i Rahe`a (w skali ostatniego roku)
- Skala stresu (zdarzenia krytyczne)
- Stres fizyczny (stres somatyczny)
4. Strategie radzenia sobie ze stresem – rozpoznanie własnych strategii
- Koncentracja na emocjach vs. koncentracja na zadaniu
- Działanie oparte na strategii poznawczej
- Działanie oparte na strategii emocjonalnej
- Działanie oparte na strategii ucieczkowych
5. Techniki zarządzania stresem
- Teoria hydrauliczna – odreagowywanie napięcia
- Techniki odzyskiwania kontroli
- Zarządzanie emocjami – emocje negatywne vs. nieprzyjemne
- Bioenergetyczna koncepcja narastania i rozładowywania napięcia – kumulowanie stresu
- Psychosomatyka i jej konsekwencje w obszarze stresu
- Diagnoza własnych zagrożeń
- Mapa napięć własnego ciała
- Ćwiczenia relaksacyjne ciało/umysł
- Ćwiczenia relaksacyjne oparte o wizualizację
- Ćwiczenia oparte o t.relaksacyjny (ćwiczenia wykonywane na karimatach, w pozycji leżącej)
- Trening autogenny Schulza
- Trening Jacobsona
- Wpływ kondycji psychofizycznej – czyli jak zadbać o siebie?
6. Podsumowanie szkolenia
-
Zdefiniowanie perspektyw (obszarów do zmiany – rodzina, praca, przyjaźń, sport itp.)
-
Zaplanowanie zmiany (w skali tygodnia, miesiąca, kwartału, roku)
-
Określenie kryteriów sukcesu
-
Weryfikacja założeń
- Przeciwdziałanie rezygnacji z własnego zobowiązania
7. Podsumowanie szkolenia
- Wnioski indywidualne
- Wnioski na poziomie liderowania zespołowi
- Określenie kryteriów sukcesu
- Weryfikacja założeń
- Podsumowanie w formule ssk (start – co zacznę po szkoleniu robić, stop – czego nie będę robił, kontynuacja – jakie działania będę dalej podejmował)
1. Wprowadzenie do zarządzania stresem
- Czym jest stres – koncepcja Lazarusa
- Stres jako reakcja na oczekiwania z otoczenia (im trudniejsze zadanie tym większy stres)
- Wielkość stresu zależna od zasobów człowieka (im mniej potrafię w danej dziedzinie tym większy stres)
- Krzywa Yerkesa-Dodsona
- Optimum stresu (stres mobilizuje do działania)
- Stres pozytywny (chęć do pracy, przyjmowanie wyzwań)
- Stres negatywny (strach, pustka w głowie, objawy fizyczne, niechęć do podejmowania wyzwań)
- Czym jest zarządzanie stresem
- Poszukiwaniem stresu optymalnego
- Obniżaniem stresu zbyt dużego (techniki antystresowe i relaksacyjne)
- Podwyższaniem stresy zbyt niskiego (np. wcześnie rano lub wieczorem gdy trzeba się zmobilizować do pracy)
2. Stres negatywny w miejscu pracy
- Identyfikacja wskaźników stresu
- Objawy fizjologiczne
- Objawy poznawcze
- Objawy emocjonalne
- Efekt stresu długotrwałego
- Obniżona efektywność osobista
- Obniżona efektywność na poziomie zespołu
- Mapa przyczyn stresu
- Przyczyny organizacyjne (struktura zarządzania, siatka odpowiedzialności, polityka awansów)
- Przyczyny procesowe (przepływ informacji, wprowadzanie zmian)
- Przyczyny zewnętrzne (sytuacja na rynku, koniunktura, sytuacja właścicielska)
- Przyczyny psychologiczne (na poziomie osobistym i zespołu)
3. Mój poziom stresu aktualnego
- Skala Holmesa i Rahe`a (w skali ostatniego roku)
- Skala stresu (zdarzenia krytyczne)
- Stres fizyczny (stres somatyczny)
4. Strategie radzenia sobie ze stresem – rozpoznanie własnych strategii
- Koncentracja na emocjach vs. koncentracja na zadaniu
- Działanie oparte na strategii poznawczej
- Działanie oparte na strategii emocjonalnej
- Działanie oparte na strategii ucieczkowych
5. Techniki zarządzania stresem
- Teoria hydrauliczna – odreagowywanie napięcia
- Techniki odzyskiwania kontroli
- Zarządzanie emocjami – emocje negatywne vs. nieprzyjemne
- Bioenergetyczna koncepcja narastania i rozładowywania napięcia – kumulowanie stresu
- Psychosomatyka i jej konsekwencje w obszarze stresu
- Diagnoza własnych zagrożeń
- Mapa napięć własnego ciała
- Ćwiczenia relaksacyjne ciało/umysł
- Ćwiczenia relaksacyjne oparte o wizualizację
- Ćwiczenia oparte o t.relaksacyjny (ćwiczenia wykonywane na karimatach, w pozycji leżącej)
- Trening autogenny Schulza
- Trening Jacobsona
- Wpływ kondycji psychofizycznej – czyli jak zadbać o siebie?
6. Podsumowanie szkolenia
-
Zdefiniowanie perspektyw (obszarów do zmiany – rodzina, praca, przyjaźń, sport itp.)
-
Zaplanowanie zmiany (w skali tygodnia, miesiąca, kwartału, roku)
-
Określenie kryteriów sukcesu
-
Weryfikacja założeń
- Przeciwdziałanie rezygnacji z własnego zobowiązania
7. Podsumowanie szkolenia
- Wnioski indywidualne
- Wnioski na poziomie liderowania zespołowi
- Określenie kryteriów sukcesu
- Weryfikacja założeń
- Podsumowanie w formule ssk (start – co zacznę po szkoleniu robić, stop – czego nie będę robił, kontynuacja – jakie działania będę dalej podejmował)