IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Około 40% osób nowo mianowanej kadry menedżerskiej, poprzednio nie pracujących na stanowiskach związanych z kierowaniem pracą innych, ponosi niepowodzenie w ciągu pierwszego półtora roku po awansie, a co czwarta z nich dobrowolnie składa rezygnację.
W wielu organizacjach kierownicy samodzielnie budują swój autorytet – metodą prób i błędów – odbywa się do kosztem efektywności pracy zespołu oraz frustracji samych zarządzających. Warto ich wesprzeć odpowiednim szkoleniem – zwłaszcza teraz kiedy część zespołów pracuje zdalnie bądź w modelu hybrydowym.
W tak funkcjonującym zespole mniej sytuacji na linii menedżer – pracownik, menedżer – zespół może odbywać się intuicyjnie, a więcej trzeba planować i konsekwentnie realizować.
Kto z nas tego nie zna – z doświadczenia lub z obserwacji? Zgrany zespół, jego członkowie są świadomi swoich ról i obowiązków, funkcjonują w określonych konfiguracja oraz wchodzą w znane interakcje, wszystko działa niemal jak w zegarku. Jednym słowem – stabilizacja. W pewnym momencie następuje nagły zwrot akcji – w wyniku splotu różnych okoliczności odchodzi dotychczasowy szef lub pojawia się pomysł postawienia na czele zespołu osoby, która będzie zarządzała. Los (po przeprowadzeniu Assesment Centre lub w inny wyrafinowany sposób) wyłania jako kandydata jednego z pracowników – z racji doświadczenia, zaangażowania, umiejętności, wieku etc – ma miejsce awans w pracy, w zespole. I tak z dnia na dzień (albo w nieco dłuższej perspektywie czasowej) zmienia się nasza dotychczasowa rzeczywistość. Ktoś z kolegi staje się Szefem, koledzy zostają kolegami ale już w innej konfiguracji. Coś się kończy, coś zaczyna.
Jakie zachodzą procesy w transformującej grupie, jak wpływają na jakość pracy zespołu i organizacji? Jak przeprowadzić zespół przez zmianę i nie tracić dobrych relacji z członkami zespołu lub nie zepsuć ich bardziej? Jak przebiega budowanie autorytetu? Jakie są zadania kierownika czy role menedżera? Jakie są odczucia i emocje osób, które będą nam teraz podlegały i czy mamy na nie wpływ – zarządzanie zespołem pracowników nie tylko na poziomie zadań, ale również atmosfery i emocji? Jak ustalić swoje relacje z członkami innych zespołów? Jak wydawać polecenia, rozliczać, udzielać informacji zwrotnej i chodzić na squash? Poza umiejętnościami uczestnicy otrzymają też rozsądną dawkę wiedzy, dzięki której autorytet szefa i kierowanie ludźmi przestanie być intuicyjne a będzie planowane: jakie są typy liderów, jakie są zadania menedżera z różnych perspektyw czy też jak style kierowania należy dopasowywać do sytuacji w firmie i w zespole.
Szkolenie skierowane jest do:
- Menedżerów, Kierowników i Liderów, którzy niedawno awansowali
- Menedżerów, Kierowników i Liderów, którzy niedługo awansują
- Menadżerów oraz Kierowników Projektów
- Osób odpowiedzialnych za nominacje i awanse
- HR Menedżerów i Specjalistów Rozwoju
Kto z nas tego nie zna – z doświadczenia lub z obserwacji? Zgrany zespół, jego członkowie są świadomi swoich ról i obowiązków, funkcjonują w określonych konfiguracja oraz wchodzą w znane interakcje, wszystko działa niemal jak w zegarku. Jednym słowem – stabilizacja. W pewnym momencie następuje nagły zwrot akcji – w wyniku splotu różnych okoliczności odchodzi dotychczasowy szef lub pojawia się pomysł postawienia na czele zespołu osoby, która będzie zarządzała. Los (po przeprowadzeniu Assesment Centre lub w inny wyrafinowany sposób) wyłania jako kandydata jednego z pracowników – z racji doświadczenia, zaangażowania, umiejętności, wieku etc – ma miejsce awans w pracy, w zespole. I tak z dnia na dzień (albo w nieco dłuższej perspektywie czasowej) zmienia się nasza dotychczasowa rzeczywistość. Ktoś z kolegi staje się Szefem, koledzy zostają kolegami ale już w innej konfiguracji. Coś się kończy, coś zaczyna.
Jakie zachodzą procesy w transformującej grupie, jak wpływają na jakość pracy zespołu i organizacji? Jak przeprowadzić zespół przez zmianę i nie tracić dobrych relacji z członkami zespołu lub nie zepsuć ich bardziej? Jak przebiega budowanie autorytetu? Jakie są zadania kierownika czy role menedżera? Jakie są odczucia i emocje osób, które będą nam teraz podlegały i czy mamy na nie wpływ – zarządzanie zespołem pracowników nie tylko na poziomie zadań, ale również atmosfery i emocji? Jak ustalić swoje relacje z członkami innych zespołów? Jak wydawać polecenia, rozliczać, udzielać informacji zwrotnej i chodzić na squash? Poza umiejętnościami uczestnicy otrzymają też rozsądną dawkę wiedzy, dzięki której autorytet szefa i kierowanie ludźmi przestanie być intuicyjne a będzie planowane: jakie są typy liderów, jakie są zadania menedżera z różnych perspektyw czy też jak style kierowania należy dopasowywać do sytuacji w firmie i w zespole.
Szkolenie skierowane jest do:
- Menedżerów, Kierowników i Liderów, którzy niedawno awansowali
- Menedżerów, Kierowników i Liderów, którzy niedługo awansują
- Menadżerów oraz Kierowników Projektów
- Osób odpowiedzialnych za nominacje i awanse
- HR Menedżerów i Specjalistów Rozwoju
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
1. Jak przygotować się do awansu
- Nowy szef – nowa rzeczywistość. Wpływ zmiany na pracę zespołu (poznasz Cykl Zmiany)
- Relacje przed awansem i ich wpływ na dalszą współpracę
- Godzina „0” – jak przygotować zespół na awans w pracy
- Właściwa komunikacja dotycząca awansu
- Fazy Rozwoju Zespołu – czego mogę się spodziewać?
2. Poznasz model ARTE – Model zarządzania zespołem złożonym z dawnych kolegów lub pracowników:
- Authority (autorytet):
- Rules – Expose Szefa – (zasady):
- Team (zespół):
- Equilibrium (równowaga)
3. Poznasz podstawy władzy – budowanie autorytetu lidera
- Formalna
- Oparta na charyzmie
- Ekspercka
- Karania i nagradzania
- Relacyjna
4. Dowiesz się, jak postępować w relacji Lider vs Pracownicy
- Typy liderów
- Delegowanie – jak właściwie przekazywać zadania
- Pułapki – przyjaźń czy dyscyplina
- Świadome budowanie relacji – co wolno, a czego unikać
- Wewnętrzna opozycja – czyli jak radzić sobie z oporem w grupie albo…dywersją
- Paradoks niepotrzebnych kompetencji – „pracuj jak do tej pory a przy okazji zarządzaj…”
5. Nauczysz się podstaw właściwej komunikacji
- Komunikacja „bez przemocy” czyli jak mówić, aby ludzie nas słuchali
- Fakty vs Hipotezy – wprowadzenie do metody FUKO
- Feedback – informacja zwrotna jako podstawowe narzędzie wspierania
- Kwadrat Von Thuna – kanały komunikacji
6. Kształtowanie autorytetu w zespole zdalnym vs. hybrydowym vs. tradycyjnym
- Przejawy autorytetu
- Dostęp i dzielenie się informacją (wszystkie typu zespołów tego potrzebują, ale zdalne bardziej niż tradycyjne)
- Sprawność menedżerska w organizowaniu pracy zespołu (w pracy zdalnej są to rutyny menedżerskie online)
- Relacje i uznanie (potrzebne we wszystkich typach zespołów – inaczej udzielane i okazywane online, inaczej stacjonarnie)
- Otwartość na informację zwrotną
- W zespołach stacjonarnych inf. zwrotna może mieć nawet charakter niewerbalny, spontaniczny
- W zespołach online ma charakter bardziej uporządkowany, trzeba tworzyć okazje do uzuskiwania informacji zwrotnej
- Skuteczność nie równa się efektywność
- W pracy zdalnej trudniej zauważać, że zespół źle funkcjonuje pomimo wysokiej skuteczności (frustracja, wypalenie, silne negatywne emocje)
- W pracy stacjonarnej menedżer ma każdego dnia „fotografię pracy zespołu”
1. Wprowadzenie do szkolenia
- Nowy szef – nowa rzeczywistość. Wpływ zmiany na pracę zespołu
- Relacje przed awansem i ich wpływ na dalszą współpracę
- Godzina „0” – jak przygotować zespół na awans w pracy
- Budowanie autorytetu szefa – dlaczego wszyscy o to pytają ?
- Właściwa komunikacja
2. ARTE – Model zarządzania zespołem złożonym z dawnych kolegów lub pracowników:
- Authority (autorytet):
- Pewność siebie
- Wiarygodność
- Stałość
- Wysokie umiejętności organizacyjne
- Dystans do siebie i swoich ograniczeń
- Rules – Expose Szefa – (zasady):
- Temat spotkania i towarzyszące mu intencje
- Wyznaczenie celów, do realizacji, do których będziecie wspólnie dążyć.
- Wyznaczenie ram waszych interakcji (praktyczna strona relacji)
- Priorytetowe zadania i idealna postawa
- Pozytywny akcent na zakończenie
- Team (zespół):
- Przewidywalność (zasady oraz harmonogram pracy)
- Zrozumienie sytuacji (powody, dla których podejmujemy konkretne decyzje)
- Poczucie kontroli nad wydarzeniami (przestrzeń na podejmowanie decyzji)
- Współczucie
- Equilibrium (równowaga)
3. Podstawy władzy – budowanie autorytetu lidera
- Formalna
- Oparta na charyzmie
- Ekspercka
- Karania i nagradzania
- Relacyjna
4. Rola przełożonego na linii Zarząd – pracownicy
- Role menedżera, zadania menedżera
- Najczęściej popełniane błędy
- Przyjmowanie perspektywy pracownika
- Strategia wspólnego wroga
- Reagowanie atakiem na trudną sytuację
- Przyjmowanie osobistej odpowiedzialności
- Odwołanie do własnych potrzeb i emocji
5. Lider vs Pracownicy
- Typy liderów
- Co dziś znaczy kierowanie ludźmi ?
- Jak zmienić kryteria myślenia z pasażera na kierowcę
- Pułapki – przyjaźń czy dyscyplina
- Świadome budowanie relacji – co wolno a czego unikać
- Wewnętrzna opozycja – czyli jak radzić sobie z oporem w grupie albo…dywersją
- Paradoks niepotrzebnych kompetencji – „pracuj jak do tej pory a przy okazji zarządzaj…”
6. Przywództwo, model przywództwa w tej sytuacji
- Zachowania przywódcze
- Style Kierowania
- Przywództwo sytuacyjne
- Komunikacja – czyli skąd wiadomo czy ludziom coś pasuje
- Misja, wizja, wartości – dokąd zmierzamy i czy to nasza wspólna droga
- Informacja zwrotna – słuchaj, wspieraj, mów…czyli nowa „metoda kanapki”
- Motywowanie – jak dodać skrzydeł
- Samotność przełożonego – kto wróg, a kto przyjaciel
7. Lider vs Przełożony
- Ustalanie nowych zasad współpracy
- Komunikacja – czyli jak rozmawiać
- Świadome budowanie relacji
- Hierarchia – nowy układ sił
- Zarządzanie zespołem pracowników
8. Wespół w Zespół
- Fazy procesu grupowego i ich wpływ na pracę zespołu i relacje – co się dzieje, dlaczego i co z tym mogę zrobić
- Cykl zmiany – cykl żalu – czyli kiedy można wziąć się do pracy?
- Drugie życie informacji – unikanie pułapek głuchego telefonu
- Osadzenie się w nowej rzeczywistości – i do dzieła 🙂
9. Podsumowanie szkolenia
- Formuła SSK
- Start (jakie techniki zacznę stosować)
- Stop (jakie zachowania przestanę stosować)
- Kontynuacja (jakie dobre praktyki będę kontynuował)
1. Wprowadzenie do szkolenia
- Nowy szef – nowa rzeczywistość. Wpływ zmiany na pracę zespołu
- Relacje przed awansem i ich wpływ na dalszą współpracę
- Godzina „0” – jak przygotować zespół na awans w pracy
- Budowanie autorytetu szefa – dlaczego wszyscy o to pytają ?
- Właściwa komunikacja
2. ARTE – Model zarządzania zespołem złożonym z dawnych kolegów lub pracowników:
- Authority (autorytet):
- Pewność siebie
- Wiarygodność
- Stałość
- Wysokie umiejętności organizacyjne
- Dystans do siebie i swoich ograniczeń
- Rules – Expose Szefa – (zasady):
- Temat spotkania i towarzyszące mu intencje
- Wyznaczenie celów, do realizacji, do których będziecie wspólnie dążyć.
- Wyznaczenie ram waszych interakcji (praktyczna strona relacji)
- Priorytetowe zadania i idealna postawa
- Pozytywny akcent na zakończenie
- Team (zespół):
- Przewidywalność (zasady oraz harmonogram pracy)
- Zrozumienie sytuacji (powody, dla których podejmujemy konkretne decyzje)
- Poczucie kontroli nad wydarzeniami (przestrzeń na podejmowanie decyzji)
- Współczucie
- Equilibrium (równowaga)
3. Podstawy władzy – budowanie autorytetu lidera
- Formalna
- Oparta na charyzmie
- Ekspercka
- Karania i nagradzania
- Relacyjna
4. Rola przełożonego na linii Zarząd – pracownicy
- Role menedżera, zadania menedżera
- Najczęściej popełniane błędy
- Przyjmowanie perspektywy pracownika
- Strategia wspólnego wroga
- Reagowanie atakiem na trudną sytuację
- Przyjmowanie osobistej odpowiedzialności
- Odwołanie do własnych potrzeb i emocji
5. Lider vs Pracownicy
- Typy liderów
- Co dziś znaczy kierowanie ludźmi ?
- Jak zmienić kryteria myślenia z pasażera na kierowcę
- Pułapki – przyjaźń czy dyscyplina
- Świadome budowanie relacji – co wolno a czego unikać
- Wewnętrzna opozycja – czyli jak radzić sobie z oporem w grupie albo…dywersją
- Paradoks niepotrzebnych kompetencji – „pracuj jak do tej pory a przy okazji zarządzaj…”
6. Przywództwo, model przywództwa w tej sytuacji
- Zachowania przywódcze
- Style Kierowania
- Przywództwo sytuacyjne
- Komunikacja – czyli skąd wiadomo czy ludziom coś pasuje
- Misja, wizja, wartości – dokąd zmierzamy i czy to nasza wspólna droga
- Informacja zwrotna – słuchaj, wspieraj, mów…czyli nowa „metoda kanapki”
- Motywowanie – jak dodać skrzydeł
- Samotność przełożonego – kto wróg, a kto przyjaciel
7. Lider vs Przełożony
- Ustalanie nowych zasad współpracy
- Komunikacja – czyli jak rozmawiać
- Świadome budowanie relacji
- Hierarchia – nowy układ sił
- Zarządzanie zespołem pracowników
8. Wespół w Zespół
- Fazy procesu grupowego i ich wpływ na pracę zespołu i relacje – co się dzieje, dlaczego i co z tym mogę zrobić
- Cykl zmiany – cykl żalu – czyli kiedy można wziąć się do pracy?
- Drugie życie informacji – unikanie pułapek głuchego telefonu
- Osadzenie się w nowej rzeczywistości – i do dzieła 🙂
9. Podsumowanie szkolenia
- Formuła SSK
- Start (jakie techniki zacznę stosować)
- Stop (jakie zachowania przestanę stosować)
- Kontynuacja (jakie dobre praktyki będę kontynuował)