IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Ostatnie miesiące przyniosły nam wiele zmian na płaszczyznach życia zawodowego i prywatnego. To nie tylko nietypowa sytuacja ogólnokrajowego lockdownu spowodowanego pandemią, ale też dziesiątki, nawet setki małych i większych decyzji dotyczących sposobów pracy, komunikacji, monitorowania i egzekwowania zadań na poziomie osobistym i zespołowym.
Rzeczywistość VUCA, to świat w którym na co dzień żyjemy i pracujemy. To środowisko cechujące się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Niektórzy powiedzieliby, że w okolicznościach „mgły wojny” niemożliwym jest normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa i osiąganie celów biznesowych. Ale co byłoby efektem takiego założenia?
Zamiast bezczynności i frustracji wynikającej z klimatu zmiennego, niestabilnego, złożonego i niejednoznacznego środowiska proponujemy Państwu odpowiedź w postaci: wizji (vision), zrozumienia (understanding), jasności i odwagi (clarity/courage) oraz adaptacyjności (agility). W głowach menadżerów pojawi się prawdopodobnie pytanie: Czy to oznacza kolejną rewolucję? Z całą stanowczością możemy powiedzieć: nie. Istotnym jest, aby wybrać i dostarczać wiedzy oraz umiejętności, a także pracować na postawach i atutach już przez pracowników posiadanych.
Skala zmian zawodowych, do których większość z nas zdążyła się już przyzwyczaić w szybko pędzącym świecie, podsycona strachem, potrzebą ułożenia na nowo kwestii życia prywatnego, przewartościowania status-quo może być przytłaczająca dla każdego.
Pracownicy, a przede wszystkim menadżerowie, których zadaniem jest nie tylko zadbać o własną efektywność, ale i jakość oraz efektywność podległego zespołu, zmuszeni zostali do intensywnego wysiłku na poziomie decyzyjnym, organizacyjnym i wykonawczym. W celu złagodzenia impaktu zmiany proponujemy program rozwojowy, który pozwoli na zdobycie wiedzy i przećwiczenie narzędzi, które pomogą dostrzec w zmianach nie tylko ryzyko, ale i szansę na nowe otwarcie w pracy zespołów.
Rzeczywistość VUCA, to świat w którym na co dzień żyjemy i pracujemy. To środowisko cechujące się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity).
Niektórzy powiedzieliby, że w okolicznościach „mgły wojny” niemożliwym jest normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa i osiąganie celów biznesowych.
Ale co byłoby efektem takiego założenia? Zamiast bezczynności i frustracji wynikającej z klimatu zmiennego, niestabilnego, złożonego i niejednoznacznego środowiska proponujemy odpowiedź w postaci: wizji (vision), zrozumienia (understanding), jasności i odwagi (clarity/courage) oraz adaptacyjności (agility).
Szkolenie buduje swoją efektywność na czterech fundamentach:
- Rozwój kompetencji związanej z jasnym określaniem i komunikowaniem osobistej wizji lidera.
- Trening umiejętności kształtowania środowiska konstruktywnego feedbacku i zrozumienia.
- Nabycie wiedzy i ćwiczenie umiejętności dot. wdrażania i stosowania jasnych, przejrzystych zasad zarządzania opartych na najlepszych praktykach.
- Wsparcie postawy adaptacyjności w sposób kaskadowy (budowanie otwartości na zmiany własnej i podległego zespołu.
80% zmian kończy się niepowodzeniem z powodu niewłaściwego zarządzania zmianą. Dlatego coraz częściej otwarte i nowoczesne organizacje uczą się nie tylko tego, jak zarządzać zmianą, aby dawać sobie radę w nieprzewidywalnych warunkach rynkowych.
Firmom, które stawiają na innowacyjność i kreatywność, które chcą wykorzystywać swój potencjał i stale udoskonalać swoje działania, potrzebne jest również efektywne wykorzystywanie dynamiki zmiany i umiejętność sprawnego zarządzania pomysłami, pojawiającymi się w organizacji.
Rzeczywistość VUCA, to świat w którym na co dzień żyjemy i pracujemy. To środowisko cechujące się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity).
Niektórzy powiedzieliby, że w okolicznościach „mgły wojny” niemożliwym jest normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa i osiąganie celów biznesowych.
Ale co byłoby efektem takiego założenia? Zamiast bezczynności i frustracji wynikającej z klimatu zmiennego, niestabilnego, złożonego i niejednoznacznego środowiska proponujemy odpowiedź w postaci: wizji (vision), zrozumienia (understanding), jasności i odwagi (clarity/courage) oraz adaptacyjności (agility).
Szkolenie buduje swoją efektywność na czterech fundamentach:
- Rozwój kompetencji związanej z jasnym określaniem i komunikowaniem osobistej wizji lidera.
- Trening umiejętności kształtowania środowiska konstruktywnego feedbacku i zrozumienia.
- Nabycie wiedzy i ćwiczenie umiejętności dot. wdrażania i stosowania jasnych, przejrzystych zasad zarządzania opartych na najlepszych praktykach.
- Wsparcie postawy adaptacyjności w sposób kaskadowy (budowanie otwartości na zmiany własnej i podległego zespołu.
80% zmian kończy się niepowodzeniem z powodu niewłaściwego zarządzania zmianą. Dlatego coraz częściej otwarte i nowoczesne organizacje uczą się nie tylko tego, jak zarządzać zmianą, aby dawać sobie radę w nieprzewidywalnych warunkach rynkowych.
Firmom, które stawiają na innowacyjność i kreatywność, które chcą wykorzystywać swój potencjał i stale udoskonalać swoje działania, potrzebne jest również efektywne wykorzystywanie dynamiki zmiany i umiejętność sprawnego zarządzania pomysłami, pojawiającymi się w organizacji.
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
ZAŁOŻENIA
Program warsztatu online zbudowany jest w oparciu o model VUCA PRIME, co pozwoli przetransponować wiedzę teoretyczną na konkretne obszary rzeczywistości zawodowej (narzędzia) uczestników.
ZAKRES TEMATYCZNY MODUŁÓW
MODUŁ VUCA I VUCA PRIME
- Świat VUCA – czego biznes może nauczyć się od wojskowych.
- Specyfika zarzadzania dzisiaj – wyzwania, trudności i szanse w świecie zmiennym, niepewnym, kompleksowym i niejednoznacznym.
- Obszary odpowiedzialności menadżera a otaczająca nas rzeczywistość – spieniężanie kapitału zaufania zespołowego i relacyjnego zbudowanego w „lepszych” czasach.
- Mapa drogowa lidera transformacyjnego, który przeprowadza ludzi przez zmiany. Jakie pułapki mogą na nas czekać.
- VUCA Prime – wizja, zrozumienie, jasność i zwinność, czyli 4 kompetencje przyszłości świadomych menadżerów.
MODUŁ ZMIANA
- Osobista otwartość na zmiany – diagnoza „syndromu małża”.
- Model zmiany Virginii Satir – co znaczy dla nas osobiście i jakie stawia wyzwania menadżerskie.
- Model zwinnego zarządzania zmianą.
- Różne postawy wobec niepewności wynikającej ze zmiany – krzywa upowszechniania innowacji Rogersa. Aspekty emocjonalne i zobowiązania lidera wobec zespołu i indywidualnych pracowników.
- Zadania menadżera w zmianie – z wykorzystaniem modelu Blancharda Przeprowadzania Ludzi Przez Zmiany.
- Detektory i rodzaje zmian.
- Narzędzia: Strategiczna Kanwa Zmiany, analiza 5 barier.
MODUŁ WIZJA
- Wizja – poziom zrozumienia i definicji w odniesieniu do perspektywy ogólnofirmowej i osobistej.
- Triada efektywności – od wizji, misji i strategii do zadań definiujących.
- Budowanie wizji osobistej zintegrowanej z wizją, misją i wartościami firmy.
- Komunikowanie wizji zespołowi: forma, czas, okoliczności, konsekwencje (szanse i korzyści oraz zagrożenia).
- Wizja a sytuacja zmiany. Wpasowanie założeń w model zwinnego zarządzania zmianą i model przeprowadzania ludzi przez zmiany.
- Narzędzia wspomagające tworzenie i komunikowanie wizji.
MODUŁ ZROZUMIENIE
- Czy wiesz: Co? Jak? Dlaczego? Jeśli tak, zainspiruj innych. Zacznij od dlaczego. Siła reguły złotego kręgu.
- Wykorzystanie wiedzy o typologii temperamentów do budowania wyniku opartego na zrozumieniu i relacji.
- Elementy zarządzania sytuacyjnego, pozwalające wyznaczyć cele rozwojowe i w zrównoważony sposób delegować zadania.
MODUŁ ZWINNOŚĆ
- Szanse czy zagrożenia – jak wykorzystać zmiany do tworzenia nowej jakości pracy zespołu i kreowania innowacji.
- Filozofia pracy agile i cykl ciągłego udoskonalania – pętla dochodzenia do efektywności i najwyższych wyników jakościowych.
- Budowanie wirtualnej inteligencji zespołów rozproszonych w ujęciu narzędzi (badania Erin Makarius i Barbary Larson).
- Wsparcie postawy zwinnej i proaktywności podległych pracowników (wzmacnianie agile growth mindset).
1. Wprowadzenie do tematu szkolenia
- Definicja świata VUCA
- Kontrakt
- Poznanie uczestników
2. Cztery elementy rzeczywistości VUCA
- Volatility – zmienność, ulotność
- Uncertainty – niepewność
- Complexity – złożoność
- Ambiguity – niejednoznaczność
3. VUCA PRIME – metodyka Boba Johansena
- V(ision) zamiast V(olatility)
- Ważny jest cel, a nie droga
- Sposób dochodzenia do celu może się zmieniać w zależności od zmian kontekstu i uwarunkowań
- U(nderstanding) zamiast U(ncertainty)
- Pracownicy muszą rozumieć sens swojej pracy i wiązać ją z celami firmowymi
- Rozumienie biznesu / klientów / pracę innych działów
- C(larity) zamiast C(omplexity)
- Empowerment / współodpowiedzialność – każdy powinien wiedzieć za co odpowiada (nie zakres stanowiska tylko cele)
- Umocowania decyzyjne, aby pracownik mógł podejmować szybkie decyzje w zmiennym świecie
- A(gility) zamiast A(mbiguity)
- Minimum Viable Product – więcej szybkich rozwiązań -– czyli coś co już działa, daje wartość
- Mniej planowania, więcej „rozpoznania w boju” i modyfikowania bieżąco.
- Quick Win – szybkie zwycięstwa w pracy pracowników
4. Zmiana jako proces w organizacji
- Arkusz Analizy Przebiegu Zmian – kluczowe obszary oraz metody usprawniania przebiegu zmian.
- Strony zmian w organizacji – określenie obszarów interesów i kierunków przepływu informacji w zmianie.
- Zmiana i innowacja w kontekście biznesowym: model zarządzania pomysłami (idea management)
- Agent Zmiany – warunki skutecznego działania Agenta Zmiany i diagnoza własnych kompetencji w zakresie wdrażania zmian
5. Zmiana jako wyjątkowe ludzkie doświadczenie – co się dzieje z ludźmi w trakcie zmiany i w jaki sposób skutecznie pracować z psychologią zmiany?
- Psychologiczne aspekty zmian
- Reakcje emocjonalne i występowanie oporu, Sposoby na wspieranie pracowników rodzaje oporu i sposoby
- Radzenia sobie z oporem w zmianie
- Emocjonalny cykl zmiany – typowe emocje potrzeby i reakcje ludzi w zmianie
- Diagnoza zespołów / pracowników w zmianie
- Omówienie sposobów postępowania z pracownikami w poszczególnych momentach cyklu zmiany
- Praca z oporem w zmianie
- Identyfikowanie źródeł oporu
- 4 typy oporu i ich rozpoznawanie (Macierzy Oporu) zasady pracy z oporem Agenta Zmiany i jego wykorzystywanie do wspierania i podnoszenia efektywności w zmianie
6. Odpowiedzią na zmiennosć jest wizja
- Triada efektywności – od wizji, misji i strategii do zadań definiujących
- Poruszanie się po krzywej zmiany, a jakość komunikacji
- Plan komunikacji na podstawie Strategicznej Kanwy Zmiany
- Exposee szefa
- Konstrukcja, w zależności od przyczyny jego wygłoszenia
- Korzyści i inwestycje
- Zasady związane z wygłaszaniem exposee
7. Odpowiedzią na niepewność jest zrozumienie
- Krzywa upowszechniania innowacji Rogersa
- Różne postawy wobec niepewności wynikającej ze zmiany
- Siła reguły złotego kręgu
- Budowanie wspólnego zrozumienia trudnych zjawisk
- Czy wiesz: Co? Jak? Dlaczego? Jeśli tak, zainspiruj innych
8. Przywództwa w świecie VUCA.
- WRAP, czyli:
- Widen Your Options
- Reality-Test Your Assumptions
- Attain Distance Befeore Deciding
- Prepare to Be Wrong
9. Zwinność w świecie VUCA / zmian
- Co to jest filozofia Agile
- Agile w codziennej praktyce firm i zespołów projektowych
10. Podsumowanie warsztatu
- Formuła SSC
- Start – co wdrożę jako nową dobrą praktykę
- Stop – czego zaprzestanę
- Continue – co będę dalej stosował
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA
- Rozwój kompetencji kontekstowych, w tym: orientacja na projekty, zarządzanie wymaganiami, zarządzanie zakresem, zarządzanie cyklem życia projektu.
- Zdobycie wiedzy na temat cyklu życia projektu i kolejnych kroków w jego realizacji.
- Umiejętność definiowania ról projektowych.
- Znajomość narzędzi wspierających realizację projektu.
- Zminimalizowanie ewentualnych konfliktów wynikających z niezrozumienia własnej roli w projekcie /projektach realizowanych w firmie.
- Wzrost współpracy na linii sponsor-kierownik projektu – zespół projektowy.
CYKL ŻYCIA PROJEKTU I INICJACJA
Pierwszy moduł warsztatu koncentruje się na kwestiach związanych z osadzeniem projektu w realiach organizacji, wyboru właściwej metody realizacji przedsięwzięcia i podjęcia celowych działań związanych z jego inicjacją. Uczestnicy będą pracować na dokumencie karta projektu.
Zagadnienia:
- Dwa podejścia do zarządzania projektami: kaskadowe i agile.
- Błędy prowadzące do niepowodzenia projektu.
- Cykl życia projektu.
- Priorytetyzacja projektu.
- Wartość dla klienta – uzasadnienie biznesowe.
- Komunikacja wstępna z interesariuszami
- Praca na celu i wizji projektu.
- Dokument inicjacji projektu.
CYKL ŻYCIA PROJEKTU – PLANOWANIE
W tym module uczestnicy poznają i przećwiczą kolejne kroki podejmowane na etapie planowania projektu. Wykorzystując interaktywne narzędzia (Trello, Brixit24, Tricider) określimy zakres projektu, strukturę podziału pracy i wyznaczymy harmonogram z zależnościami i kamieniami milowymi oraz poczynimy założenia dotyczące możliwego ryzyka i sposobów eliminowania lub minimalizowania go.
Zagadnienia:
- Określanie zakresu projektu.
- Wybór metod dojścia do celu: technologia i ograniczenia.
- Struktura podziału pracy.
- Harmonogramowanie.
- Planowanie ryzyka.
CYKL ŻYCIA PROJEKTU – REALIZACJA
Zagadnienia poruszane w tym module będą skoncentrowane wokół zarządzania zespołem projektowym i rolą w tym procesie kierownika projektu. Istotne będą także kwestie związane z zarządzaniem integracją produktu i procesów zarządczych w odniesieniu do: ryzyka, komunikacji i elastycznego reagowania na zmiany w zakresie w odniesieniu do potrzeb biznesowych firmy i klienta.
Zagadnienia:
- Budowanie zespołu projektowego: skład, komunikacja, ograniczenia wynikające z macierzy.
- Zarządzanie zespołem projektowym: podział i delegowanie zadań, zadania kierownika projektu i członka zespołu.
- Liderska rola kierownika projektu.
- Spotkania projektowe.
- Monitorowanie wykonania planu.
- Reagowanie na zmiany w zakresie.
- Aktywne zarządzanie ryzykiem.
CYKL ŻYCIA PROJEKTU – ZAKOŃCZENIE
Procesy związane z zamknięciem projektu są kluczowe z punktu widzenia zintegrowania efektów projektu ze strategicznymi celami firmy i jej operacyjnym funkcjonowaniem. Bardzo istotnym elementem na tym etapie jest zebranie wiedzy i doświadczeń, które pozwolą włączyć je w proces ciągłego udoskonalenia działań zespołu i całej organizacji.
Zagadnienia:
- Skalowanie projektu z uwzględnieniem rozwoju firmy.
- Zebranie i wykorzystanie doświadczeń.
- Zarządzanie zmianą wynikającą z projektu.
- Retrospektywa – znaczenie i korzyści.
- Dalsze wskazówki dla zespołu.