IDEA SZKOLENIA
Kluczem do produktywności zespołu projektowego jest poczucie indywidualnej odpowiedzialności każdego członka zespołu za powodzenie i realizację celów projektu. Tymczasem praktyka pokazuje, że poszczególni członkowie zespołu (analitycy, programiści, testerzy itd.) koncentrują się głównie na realizacji swoich indywidualnych zadań i celów, a 62% z nich nie jest zainteresowanych, czy projekt odniesie sukces. Nie świadczy to bynajmniej o lekceważeniu swojej pracy, lecz przejawia się w postawie: „Robię swoje, a reszta mnie nie interesuje”. Deficyt poczucia indywidualnej odpowiedzialności za realizację celów projektu skutkuje tym, że w przypadku pojawiających się problemów przyjmowana jest postawa szukania winnych, a nie postawa szukania rozwiązań.
Jak wynika z wielu badań i raportów, m.in. firmy Gartner, głównymi wyzwaniami dla produktywności projektów IT jest szybkie formowanie i integrowanie się i zespołu specjalistów, sprawna praca w zespołach interdyscyplinarnych i rozproszonych terytorialnie.
Warsztat „Gra do jednej bramki” jest skierowany do nowych oraz już istniejących zespołów, które pragną udoskonalić swoje umiejętności współpracy i współodpowiedzialności za realizację celów projektu o czasie i w ramach budżetu.
Grupa docelowa:
Analitycy, Deweloperzy, Testerzy, Scrum Masterzy, Product Ownerzy, Kierownicy Projektów , Product Menedżerowie i inne osoby zaangażowane w zespołach projektowych.
Czas:
Układ programu jest modułowy. W zależności od potrzeb Klienta i zakresu tematów (liczby modułów) warsztaty trwają 1-4 dni.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Kluczowe rezultaty i cele projektu
- Jakie kluczowe rezultaty chcemy osiągnąć jako zespół projektowy?
- Wyjaśnienie i lepsze zrozumienie kluczowych rezultatów.
- Co się stanie, jeśli projekt osiągnie lub nie osiągnie kluczowych rezultatów?
2. Działania nastawione na rezultaty
- Dostrzeganie swojego wkładu w rezultaty projektu.
- Jak można dostosować indywidualne działania do kluczowych rezultatów?
- Jakie działania, które nie wpływają na kluczowe rezultaty powinno się ograniczać?
3. Postawy odpowiedzialne i nieodpowiedzialne
- Jakie zachowania i postawy uznajemy w naszej współpracy za odpowiedzialne
- Charakterystyka postaw nieodpowiedzialnych (np. wymówki, szukanie winnych)
- Lista wymówek najczęściej stosowanych w naszej firmie i zespole.
4. Bariery i przeszkody w realizacji zadań zorientowanych na rezultaty
- Jakie problemy stoją na przeszkodzie w codziennej realizacji zadań?
- Jak możemy wpłynąć na ograniczenie lub likwidację tych przeszkód?
- Sposoby, metody i narzędzia pomocne w rozwiązywaniu problemów
5. Współpraca z innymi w dążeniu do kluczowych rezultatów
- Czy jesteśmy drużyną?
- Rozumienie i akceptacja punktu widzenia innych.
- Budowanie wzajemnego zaufania i szacunku
6. Oczekiwania i zobowiązania
Do czego możesz się zobowiązać biorąc pod uwagę Twoje zaangażowanie i poczucie współodpowiedzialności za rezultaty projektu i współpracę z pozostałymi?
7. Gra „Miasto Lencioniego”
8. Zespołowe planowanie i monitorowanie postępów projektu
- Metoda Planning Poker
- Wizualizacja przebiegu prac
- Kanban
- Wykres spalania zadań
9. Zespołowe podejmowanie decyzji
Proces podejmowania decyzji
- Wymiana informacji
- Generowanie opcji rozwiązań
- Wybór rozwiązania
10. Rozwiązywanie konfliktu w zespole
Kroki rozwiązywania konfliktów
- Identyfikacja źródła konfliktu
- Propozycje rozwiązań
- Wybór rozwiązania
- Zastosowanie rozwiązania
- Weryfikacja w praktyce
11. Różnorodność kulturowa zespołu
12. Podsumowanie szkolenia
Karta ssc:
- Start – jakie zachowania zaczniemy stosować
- Stop – jakich zachowań pozbywamy się
- Continue – jakie zachowania kontynuujemy
- Wnioski
- Na poziomie osobistym
- Na poziomie 3 rezultatów wystąpienia