IDEA SZKOLENIA
Jedną z podstawowych barier w efektywności osobistej osób pracujących w projektach informatycznych jest tzw. fake work. Szacuje się, że 15-25% realizowanych zadań w projekcie ma znikomy wpływ na wspieranie generalnego celu projektu. Fake work to zjawisko, w którym wkłada się dużo wysiłku w realizację pracy zbędnej lub niedającej realnej wartości. Przykładem są tzw. zombie kody w programowaniu, nieproduktywne spotkania, zbędne raporty i wiele innych wysiłków, które de facto są imitacją pracy. Ograniczenie lub wyeliminowanie fake work z indywidualnej pracy w znacznej mierze zwiększa indywidualną efektywność pracy członków zespołu.
Szkolenie to dostarcza narzędzi i metod, które pozwalają na lepsze priorytetyzowanie indywidualnych zadań w kontekście celów projektu, lepsze rozplanowanie i zorganizowanie własnej pracy.
Grupa docelowa:
Analitycy, Deweloperzy, Testerzy, Scrum Masterzy, Product Ownerzy, Kierownicy Projektów , Product Menedżerowie.
Czas:
PROGRAM SZKOLENIA
1.Indywidualna percepcja upływu czasu
- Zarządzanie sobą w czasie – czy zarządzanie czasem?
- Wpływ osobistych celów i wartości na jakość zarządzania czasem
- Postrzeganie problemu zarządzania czasem w kontekście osobistych skryptów życiowych
- Autodiagnoza własnych umiejętności gospodarowania czasem – dziennik aktywności
2.Mapa sukcesu zarządzania czasem
- Wygenerowanie barier utrudniających zarządzanie czasem
- Stworzenie kategorii barier
- Znalezienie wspólnych przyczyn
- Propozycja rozwiązań na poziomie osobistym, zawodowym, organizacyjnym
- Narysowanie mapy sukcesu zarządzania czasem
- Prezentacja
3.Poziom efektywności osobistej
- Różnica pomiędzy celem a wizją przyszłości
- Różnica pomiędzy planowaniem a zarządzaniem
- Analiza osobistej efektywności
- Osobiste bariery utrudniające odpowiednie zarządzanie czasem
- Bariery osobiste w zarządzaniu czasem
4.Poziom zawodowy zarządzania czasem
- Planowanie strategiczne/taktyczne/operacyjne
- Metoda Kartezjusza
- Sztuka definiowania celów
- Mini techniki wspomagające zarządzanie czasem
- Usuwamy źródła zakłóceń
5.Zarządzanie czasem w jednostce czasu
- Ścieżka krytyczna
- Krzywa zakłóceń – sporządzenie wykresu
- Taktyka salami
- Metoda Kartezjusza
- Ustalanie priorytetów – analiza ABC
- Technika planowania od końca
6.Planowanie strategiczne w zarządzaniu czasem
- Różnica pomiędzy zarządzaniem a planowaniem
- Poziom optymalnego planowania
- Plastyczność planu
- Zasada Pareto
- Rafy i bariery w realizacji planów
7.Skuteczne sporządzanie planów
- Macierz zadań pilnych i ważnych
- Zasada Pareto
- Praca z grafikiem dnia
- Plan tygodniowy
8.Plan Balanced scorecard – zarządzanie czasem na poziomie racjonalnym
- Zdefiniowanie perspektyw
- Zdefiniowanie celów
- Zdefiniowanie kryteriów sukcesu
- Realizacja założeń
- Monitoring w punktach tzw. kamieni milowych
- Miesięczny
9.Techniki wspomagające efektywność osobistą
- Dobowa analiza poziomu energetycznego
- Metoda ALPEN
- Matryca Eisenhower’a
- Planer tygodniowy i miesięczny
- Programy pocztowe – jak oszczędzać czas podczas korespondencji mailowej
- Technika scrollingu
- Zasada Ajschylosa
- Metoda i syndrom Napoleona
- Zasada 5 S
11.Multitasking – wielozadaniowość. Narzędzia i techniki wspomagające efektywność osobistą w kontekście elastyczności w 3. krokach:
- Poziom procesowy
- Poziom sekwencyjny
- Poziom symultaniczny
- Multitasking a Efekt Piły.
12.Podsumowanie w formie praktycznych wniosków
- Karta ssc
Start – jakie zachowania zaczniemy stosować
Stop – jakich zachowań pozbywamy się
Continue – jakie zachowania kontynuujemy
Wnioski