IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Wraz z upowszechnieniem się nowych metod monitorowania przez pracodawców zachowań pracowników, pojawiło się zagrożenie niewłaściwego i niezgodnego z prawem ich wykorzystania. Jest to szczególnie istotne w dobie tzw. pracy zdalnej, której powszechne stosowanie za sprawą COVID-19 stało się udziałem wielu organizacji. Coraz większego znaczenia nabiera kwestia dopuszczalności kontrolowania zachowań pracowników poprzez monitoring video, czy też „cyber – monitoring” komputerów służbowych, przy jednoczesnej konieczności poszanowania tzw. prywatności pracownika.
W dobie pracy zdalnej zachowanie granicy pomiędzy tym co prywatne a służbowe jest bardzo istotne, ponieważ brak przyjęcia pewnych rozwiązań organizacyjnych rodzi ryzyko naruszenia nie tylko prywatności pracownika ale również powstanie naruszeń ochrony danych osobowych. Również stan zagrożenia epidemiologicznego przekłada się na kształt tych rozwiązań organizacyjnych, w szczególności na Regulaminu pracy zdalnej, z uwagi na nowe obowiązki jakim w związku z COVID-19 obciążony jest pracodawca.
Należy ponadto zwrócić uwagę na zgodne z prawem wykorzystanie i przechowywanie uzyskanych poprzez monitoring danych osobowych pracowników.
Uczestnicy szkolenia nabędą wiedzę w zakresie zmienionych przepisów prawnych odnoszących się d monitorowania pracowników. Dowiedzą się jak skutecznie i zgodnie z prawem kontrolować osoby zatrudnione w taki sposób, aby w swoich działaniach, mających na celu obronę tajemnic i mienia firmy, nie naruszyć prawa pracowników do ochrony ich danych osobowych.
Wraz z upowszechnieniem się nowych metod monitorowania przez pracodawców zachowań pracowników, pojawiło się zagrożenie niewłaściwego i niezgodnego z prawem ich wykorzystania. Jest to szczególnie istotne w dobie tzw. pracy zdalnej, której powszechne stosowanie za sprawą COVID-19 stało się udziałem wielu organizacji. Coraz większego znaczenia nabiera kwestia dopuszczalności kontrolowania zachowań pracowników poprzez monitoring video, czy też „cyber – monitoring” komputerów służbowych, przy jednoczesnej konieczności poszanowania tzw. prywatności pracownika.
W dobie pracy zdalnej zachowanie granicy pomiędzy tym co prywatne a służbowe jest bardzo istotne, ponieważ brak przyjęcia pewnych rozwiązań organizacyjnych rodzi ryzyko naruszenia nie tylko prywatności pracownika ale również powstanie naruszeń ochrony danych osobowych. Również stan zagrożenia epidemiologicznego przekłada się na kształt tych rozwiązań organizacyjnych, w szczególności na Regulaminu pracy zdalnej, z uwagi na nowe obowiązki jakim w związku z COVID-19 obciążony jest pracodawca.
Należy ponadto zwrócić uwagę na zgodne z prawem wykorzystanie i przechowywanie uzyskanych poprzez monitoring danych osobowych pracowników.
Uczestnicy szkolenia nabędą wiedzę w zakresie zmienionych przepisów prawnych odnoszących się d monitorowania pracowników. Dowiedzą się jak skutecznie i zgodnie z prawem kontrolować osoby zatrudnione w taki sposób, aby w swoich działaniach, mających na celu obronę tajemnic i mienia firmy, nie naruszyć prawa pracowników do ochrony ich danych osobowych.
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Część I – Monitorowanie pracowników
1. Zasady ochrony danych wynikające z RODO
2. Monitoring a ochrona danych osobowych pracowników – jakie są obowiązki pracodawcy jako administratora danych osobowych?
3 .Monitoring pracowników a ocena skutków przetwarzania dla ochrony danych czy pracodawca musi ją przeprowadzić?
4. Obowiązki informacyjne w zatrudnieniu w kontekście monitoringu. W jaki sposób przygotować informacje dla pracownika i czy pracownik musi ją podpisać?
5. Czy potrzebna jest zgoda pracownika na stosowanie monitoringu w zatrudnieniu?
6. Rodzaje monitoringu jakie mogą być stosowane w zatrudnieniu i zasady korzystania z nich przez pracodawcę
- Monitoring poczty elektronicznej
- Monitoring aktywności pracowników w Internecie
- Możliwości monitoringu audio-video
- Monitoring GPS
7. Monitorowanie pracowników w trybie pracy zdalnej – jak nie naruszyć prawa pracownika do prywatności?
8. Działania kontrolne pracodawcy w związku z Covid-19
- Czy pracownikom przed dopuszczeniem do pracy można mierzyć temperaturę?
- Czy można pytać pracownika o miejsce jego wypoczynku urlopowego?
9. Monitorowanie na zlecenie np. przez firmę ochroniarską
10. Zasady przetwarzania danych osobowych z monitoringu. Kto i kiedy ma do nich dostęp?
11. Prawa osób objętych monitoringiem
12. Pracownicy i inni uczestnicy procesu przetwarzania danych (klienci, kontrahenci) w drodze monitoringu wizyjnego
13. Jakie podmioty będą kontrolowały zasady dotyczące monitoringu w zakładzie pracy i jakie mogą być kary?
Część II – Praca zdalna
1. Definicja pracy zdalnej – czy praca zdalna to telepraca?
2. Zasady wykonywania pracy zdalnej
- Praca zdalna jako benefit pracowniczy
- Praca zdalna w dobie Covid-19 czyli jako polecenie służbowe
3. Niezbędna dokumentacja organizacji w zakresie wykonywania pracy zdalnej
- Regulamin pracy zdalnej – obowiązek czy udogodnienie?
- Jak Covid-19 wpływa na dokumenty, które powinny znaleźć się w teczce osobowej pracownika
4. Zasady prawidłowego procesu pracy zdalnej
5. Kto dostarcza sprzęt niezbędny do wykonywania pracy zdalnej?
6. Jakie są zasady dot. ubezpieczenia sprzętu?
7. Jak w trakcie wykonywania pracy zdalnej zabezpieczyć informacje poufne, w tym dane osobowe?
8. Kto przy pracy zdalnej pokrywa koszt organizacji stanowiska pracy?
9. Jakie są możliwości monitorowania (kontroli) pracownika zdalnego?
10. Jakie zasady wprowadzić aby prawidłowo rozliczać czas pracy pracownika zdalnego?
11. Jak w ramach pracy zdalnej wykonywać obowiązki pracodawcy z zakresu BHP?
Część I – Monitorowanie pracowników
1. Zasady ochrony danych wynikające z RODO
2. Monitoring a ochrona danych osobowych pracowników – jakie są obowiązki pracodawcy jako administratora danych osobowych?
3 .Monitoring pracowników a ocena skutków przetwarzania dla ochrony danych czy pracodawca musi ją przeprowadzić?
4. Obowiązki informacyjne w zatrudnieniu w kontekście monitoringu. W jaki sposób przygotować informacje dla pracownika i czy pracownik musi ją podpisać?
5. Czy potrzebna jest zgoda pracownika na stosowanie monitoringu w zatrudnieniu?
6. Rodzaje monitoringu jakie mogą być stosowane w zatrudnieniu i zasady korzystania z nich przez pracodawcę
- Monitoring poczty elektronicznej
- Monitoring aktywności pracowników w Internecie
- Możliwości monitoringu audio-video
- Monitoring GPS
7. Monitorowanie pracowników w trybie pracy zdalnej – jak nie naruszyć prawa pracownika do prywatności?
8. Działania kontrolne pracodawcy w związku z Covid-19
- Czy pracownikom przed dopuszczeniem do pracy można mierzyć temperaturę?
- Czy można pytać pracownika o miejsce jego wypoczynku urlopowego?
9. Monitorowanie na zlecenie np. przez firmę ochroniarską
10. Zasady przetwarzania danych osobowych z monitoringu. Kto i kiedy ma do nich dostęp?
11. Prawa osób objętych monitoringiem
12. Pracownicy i inni uczestnicy procesu przetwarzania danych (klienci, kontrahenci) w drodze monitoringu wizyjnego
13. Jakie podmioty będą kontrolowały zasady dotyczące monitoringu w zakładzie pracy i jakie mogą być kary?
Część II – Praca zdalna
1. Definicja pracy zdalnej – czy praca zdalna to telepraca?
2. Zasady wykonywania pracy zdalnej
- Praca zdalna jako benefit pracowniczy
- Praca zdalna w dobie Covid-19 czyli jako polecenie służbowe
3. Niezbędna dokumentacja organizacji w zakresie wykonywania pracy zdalnej
- Regulamin pracy zdalnej – obowiązek czy udogodnienie?
- Jak Covid-19 wpływa na dokumenty, które powinny znaleźć się w teczce osobowej pracownika
4. Zasady prawidłowego procesu pracy zdalnej
5. Kto dostarcza sprzęt niezbędny do wykonywania pracy zdalnej?
6. Jakie są zasady dot. ubezpieczenia sprzętu?
7. Jak w trakcie wykonywania pracy zdalnej zabezpieczyć informacje poufne, w tym dane osobowe?
8. Kto przy pracy zdalnej pokrywa koszt organizacji stanowiska pracy?
9. Jakie są możliwości monitorowania (kontroli) pracownika zdalnego?
10. Jakie zasady wprowadzić aby prawidłowo rozliczać czas pracy pracownika zdalnego?
11. Jak w ramach pracy zdalnej wykonywać obowiązki pracodawcy z zakresu BHP?