IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Szkolenie zawieranie umów i realizowanie umów w energetyce – serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w szkoleniu które poprowadzi uznany ekspert – praktyk Sędzia Sądu Apelacyjnego w Szczecinie, znany i ceniony za wysoki poziom przekazywanej wiedzy, zaangażowanie i umiejętność skupienia uwagi słuchaczy na istotnych dla nich zagadnieniach.
Do udziału w warsztatach z negocjacji zakupowych zapraszamy:
- zarządy przedsiębiorstw
- pracowników biur obsługi klienta
- radców prawnych
- pracowników dep. Ds. regulacji
- pracowników działów umów i rozliczeń
- kontrolerów wewnętrznych
- zarządzających ryzykiem
- osoby zawierające umowy
- Dyrektorów, Managerów, Specjalistów ds. umów, kontraktów
- pracowników działów sprzedaży i marketingu
- energetyków, pracowników działów technicznych
Szkolenie zawieranie umów i realizowanie umów w energetyce – serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w szkoleniu które poprowadzi uznany ekspert – praktyk Sędzia Sądu Apelacyjnego w Szczecinie, znany i ceniony za wysoki poziom przekazywanej wiedzy, zaangażowanie i umiejętność skupienia uwagi słuchaczy na istotnych dla nich zagadnieniach.
Do udziału w warsztatach z negocjacji zakupowych zapraszamy:
- zarządy przedsiębiorstw
- pracowników biur obsługi klienta
- radców prawnych
- pracowników dep. Ds. regulacji
- pracowników działów umów i rozliczeń
- kontrolerów wewnętrznych
- zarządzających ryzykiem
- osoby zawierające umowy
- Dyrektorów, Managerów, Specjalistów ds. umów, kontraktów
- pracowników działów sprzedaży i marketingu
- energetyków, pracowników działów technicznych
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
1.Wiadomości wprowadzające
2. Przedstawienie wybranych, najnowszych regulacji ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, wprowadzenie przez nią pojęcia:
- odbiorcy wrażliwego,
- dodatku energetycznego,
- zbioru praw konsumenta
- stałego polubownego sądu konsumenckiego
3. Nowe regulacje wypowiedzenia umowy przez odbiorcę końcowego
- wypowiedzenie umowy zawartej na czas oznaczony i nieoznaczony
- obowiązki nałożone na odbiorcę wypowiadającego umowę
- przedstawienie rzeczywistej efektywności obowiązku odbiorcy pokrycia należności za pobraną energię
4. Nowelizacja przepisów prawa energetycznego w zakresie zmiany sprzedawcy
- obowiązki w tym zakresie nałożone na sprzedawcę (nowego i dotychczasowego) oraz operatora systemu dystrybucyjnego
- praktyczne problemy pojawiające się pomiędzy przedsiębiorstwem obrotu i dystrybucji przy realizacji procesu zmiany sprzedawcy
5. Regulacje dotyczące umowy sprzedaży oraz umowy kompleksowej, których stroną jest odbiorca w gospodarstwie domowym
- rozumienie ustawowego obowiązku sprzedawcy powiadamiana odbiorców o zmianach umowy w sposób przejrzysty i zrozumiały
- nakaz nałożony na sprzedawcę informowania odbiorcy w gospodarstwie domowym o jego prawach, w tym sposobie wnoszenia skarg i rozstrzygania sporów.
- dostarczanie odbiorcy kopii zbioru praw konsumenta
6. Analiza poszczególnych zapisów Zbioru Praw Konsumenta
- obowiązki sprzedawcy w zakresie udzielania Informacji konsumentowi na temat funkcjonowania rynku energetycznego oraz sprzedaży i dostarczania energii, paliw gazowych
- prawa przysługujące konsumentom – informacje ogólne oraz szczegółowe z zakresu prawa energetycznego i cywilnego,
- nieprawidłowości w rozliczeniach , zasady postępowania reklamacyjnego
- rozwiązywanie umów, warunki i sposoby
- odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa energetycznego
- kwestia zmiany sprzedawcy energii, paliw gazowych
- rozliczenia, zasady korygowania wystawionych faktur, układy pomiarowo-rozliczeniowe, poprawność ich wskazań
- reklamacje rozpatrywane przez przedsiębiorstwo energetyczne
- podmioty rozstrzygające spory stron umowy
- nieuczciwe praktyki rynkowe i wzorce klauzul niedozwolonych
7. Obowiązki przedsiębiorstwa obrotu w świetle ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta umowy zawierane w lokalu przedsiębiorstwa
- zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa;
- zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa
8. Odniesienie nielegalnego poboru energii i paliw gazowych do praktyki funkcjonowania przedsiębiorstwa obrotu
- analiza praktycznych przypadków, będących na pograniczu kontynuacji umowy a nielegalnego poboru
9. Nowelizacja zasad dotyczących wstrzymywania dostarczania energii, paliw gazowych – odpowiedzialność cywilnoprawna przedsiębiorstwa obrotu, a odpowiedzialność przedsiębiorstwa dystrybucji
- obligatoryjne i fakultatywne wstrzymywanie dokonywane przez przedsiębiorstwo dystrybucji
- żądanie sprzedawcy wstrzymania dostarczania energii, paliw gazowych ( prawidłowe sformułowanie wniosku przez obrót)
- zmiany procedury postepowania przez sprzedawcę w przypadku braku płatności przez odbiorcę zaległych i bieżących należności
- problematyka odpowiedzialności przedsiębiorstwa obrotu za doprowadzenie do nieuzasadnionego wstrzymania dostaw w płaszczyźnie cywilnej przed sądem oraz administracyjnej przed Prezesem URE i SOKiK
10. Konsekwencje dla ekonomicznej stabilności przedsiębiorstwa obrotu wprowadzenia nowatorskiej, ustawowej regulacji postępowania reklamacyjnego związanego ze wstrzymaniem dostarczania energii, paliw gazowych
- możliwość wykorzystywania przez odbiorcę ciągu postepowań reklamacyjnych w celu uniknięcia płatności za dostawę
- wzajemny stosunek i moc obowiązująca regulacji znowelizowanej ustawy i rozporządzeń wykonawczych w zakresie postępowania reklamacyjnego
- reklamacja odbiorcy dotyczącego dostarczania energii, paliw gazowych przez sprzedawcę a możliwość wstrzymania dostaw
- adresat reklamacji odbiorcy
- termin rozpatrzenia reklamacji przez przedsiębiorstwo energetyczne oraz konsekwencje jego niedochowania
- złożenie przez odbiorcę reklamacji na wstrzymanie dostarczania energii, paliw gazowych i jej konsekwencje dla przedsiębiorstwa energetycznego
11. Dwutorowość w płaszczyźnie przedmiotowej możliwości kwestionowania przez odbiorcę nieuwzględnienia jego reklamacji przez przedsiębiorstwo energetyczne
- przesłanki dopuszczalności wystąpienia przez odbiorcę do stałego polubownego sądu konsumenckiego oraz jego wpływ na możliwość wstrzymania dostaw
- wystąpienie przez odbiorcę do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o rozpatrzenie sporu w zakresie zasadności wstrzymania dostaw
12. Wstrzymanie dostaw paliw gazowych, energii a rozwiązanie umowy kompleksowej ( umowy sprzedaży) w świetle:
- znowelizowanego prawa energetycznego i cywilnego ( wzajemne zależności między nimi)
- Ogólnych Warunków Umów
13. Techniki obrony ekonomicznych interesów przedsiębiorstwa obrotu w przypadku wystąpienia przez odbiorcę z wnioskiem o rozpatrzenia sporu przez sąd polubowny albo przez Prezesa URE
- możliwości przeciwdziałania przez przedsiębiorstwo celowemu przewlekaniu przez odbiorcę toku postępowania reklamacyjnego
14. Nowelizacja ustawy a charakter prawny instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnej (IRiESD)
- prawny charakter instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnej i jej wpływ na realizację umów przez przedsiębiorstwo obrotu
- podstawy i zakres obowiązywania instrukcji w stosunku do przedsiębiorstwa obrotu i odbiorcy
- zmiana zapisów instrukcji i jej skuteczność w stosunku do stron umowy dystrybucyjnej i kompleksowej
15. Elementy wiedzy cywilistycznej niezbędne do prawidłowego zawierania umów kompleksowych (sprzedaży) przez przedsiębiorstwa energetyczne, w tym:
- miejsce zamieszkania, pobytu (problematyka zmiany przepisów w zakresie obowiązku meldunkowego)
- rozróżnienie pomiędzy reprezentacją odbiorcy a jego przedstawicielem
- konsekwencje posługiwania się nieostrym pojęciem „ brak płatności w terminie” ( zaleganie z zapłatą) w odniesieniu do pojęcia zwłoki i opóźnienia w uiszczeniu należności
- sposoby zaliczenia częściowej wpłaty odbiorcy z tytułu zadłużenia, konsekwencje prawno- ekonomiczne dla przedsiębiorstwa związane z błędnym rozliczeniem należności
- zagrożenia dla przedsiębiorstwa związane z niedozwolonymi postanowieniami umownymi
16. Prawidłowy przebieg etapu zawierania umów z konsumentem ( określenie właściwego, aktualnego sposobu reprezentacji odbiorcy, podanie w jaki sposób należy to uczynić, jakich dokumentów żądać od odbiorcy, a które dokumenty można i należy samodzielnie otrzymać i jak je znaleźć
17. Aspekty wiedzy z zakresu tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości, lokalu i obiektu w praktyce zawierania umów kompleksowych
18. Szybkie i właściwe prowadzenie procesu aktualizacji już zawartych umów:
- kontynuowanie umów z następcę prawnym, tzw. „ przepisywanie umów” na inny podmiot (ten sam obiekt- inny właściciel) – wymagane dokumenty, zadłużenie poprzednika w kontekście zmiany właściciela, rozwiązywanie umowy
- problematyka umów zawartych w sposób dorozumiany( okoliczności faktyczne)
19. Przegląd najnowszego orzecznictwa Prezesa URE, SOKiK, SN oraz sądów cywilnych
1.Wiadomości wprowadzające
2. Przedstawienie wybranych, najnowszych regulacji ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, wprowadzenie przez nią pojęcia:
- odbiorcy wrażliwego,
- dodatku energetycznego,
- zbioru praw konsumenta
- stałego polubownego sądu konsumenckiego
3. Nowe regulacje wypowiedzenia umowy przez odbiorcę końcowego
- wypowiedzenie umowy zawartej na czas oznaczony i nieoznaczony
- obowiązki nałożone na odbiorcę wypowiadającego umowę
- przedstawienie rzeczywistej efektywności obowiązku odbiorcy pokrycia należności za pobraną energię
4. Nowelizacja przepisów prawa energetycznego w zakresie zmiany sprzedawcy
- obowiązki w tym zakresie nałożone na sprzedawcę (nowego i dotychczasowego) oraz operatora systemu dystrybucyjnego
- praktyczne problemy pojawiające się pomiędzy przedsiębiorstwem obrotu i dystrybucji przy realizacji procesu zmiany sprzedawcy
5. Regulacje dotyczące umowy sprzedaży oraz umowy kompleksowej, których stroną jest odbiorca w gospodarstwie domowym
- rozumienie ustawowego obowiązku sprzedawcy powiadamiana odbiorców o zmianach umowy w sposób przejrzysty i zrozumiały
- nakaz nałożony na sprzedawcę informowania odbiorcy w gospodarstwie domowym o jego prawach, w tym sposobie wnoszenia skarg i rozstrzygania sporów.
- dostarczanie odbiorcy kopii zbioru praw konsumenta
6. Analiza poszczególnych zapisów Zbioru Praw Konsumenta
- obowiązki sprzedawcy w zakresie udzielania Informacji konsumentowi na temat funkcjonowania rynku energetycznego oraz sprzedaży i dostarczania energii, paliw gazowych
- prawa przysługujące konsumentom – informacje ogólne oraz szczegółowe z zakresu prawa energetycznego i cywilnego,
- nieprawidłowości w rozliczeniach , zasady postępowania reklamacyjnego
- rozwiązywanie umów, warunki i sposoby
- odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa energetycznego
- kwestia zmiany sprzedawcy energii, paliw gazowych
- rozliczenia, zasady korygowania wystawionych faktur, układy pomiarowo-rozliczeniowe, poprawność ich wskazań
- reklamacje rozpatrywane przez przedsiębiorstwo energetyczne
- podmioty rozstrzygające spory stron umowy
- nieuczciwe praktyki rynkowe i wzorce klauzul niedozwolonych
7. Obowiązki przedsiębiorstwa obrotu w świetle ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta umowy zawierane w lokalu przedsiębiorstwa
- zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa;
- zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa
8. Odniesienie nielegalnego poboru energii i paliw gazowych do praktyki funkcjonowania przedsiębiorstwa obrotu
- analiza praktycznych przypadków, będących na pograniczu kontynuacji umowy a nielegalnego poboru
9. Nowelizacja zasad dotyczących wstrzymywania dostarczania energii, paliw gazowych – odpowiedzialność cywilnoprawna przedsiębiorstwa obrotu, a odpowiedzialność przedsiębiorstwa dystrybucji
- obligatoryjne i fakultatywne wstrzymywanie dokonywane przez przedsiębiorstwo dystrybucji
- żądanie sprzedawcy wstrzymania dostarczania energii, paliw gazowych ( prawidłowe sformułowanie wniosku przez obrót)
- zmiany procedury postepowania przez sprzedawcę w przypadku braku płatności przez odbiorcę zaległych i bieżących należności
- problematyka odpowiedzialności przedsiębiorstwa obrotu za doprowadzenie do nieuzasadnionego wstrzymania dostaw w płaszczyźnie cywilnej przed sądem oraz administracyjnej przed Prezesem URE i SOKiK
10. Konsekwencje dla ekonomicznej stabilności przedsiębiorstwa obrotu wprowadzenia nowatorskiej, ustawowej regulacji postępowania reklamacyjnego związanego ze wstrzymaniem dostarczania energii, paliw gazowych
- możliwość wykorzystywania przez odbiorcę ciągu postepowań reklamacyjnych w celu uniknięcia płatności za dostawę
- wzajemny stosunek i moc obowiązująca regulacji znowelizowanej ustawy i rozporządzeń wykonawczych w zakresie postępowania reklamacyjnego
- reklamacja odbiorcy dotyczącego dostarczania energii, paliw gazowych przez sprzedawcę a możliwość wstrzymania dostaw
- adresat reklamacji odbiorcy
- termin rozpatrzenia reklamacji przez przedsiębiorstwo energetyczne oraz konsekwencje jego niedochowania
- złożenie przez odbiorcę reklamacji na wstrzymanie dostarczania energii, paliw gazowych i jej konsekwencje dla przedsiębiorstwa energetycznego
11. Dwutorowość w płaszczyźnie przedmiotowej możliwości kwestionowania przez odbiorcę nieuwzględnienia jego reklamacji przez przedsiębiorstwo energetyczne
- przesłanki dopuszczalności wystąpienia przez odbiorcę do stałego polubownego sądu konsumenckiego oraz jego wpływ na możliwość wstrzymania dostaw
- wystąpienie przez odbiorcę do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o rozpatrzenie sporu w zakresie zasadności wstrzymania dostaw
12. Wstrzymanie dostaw paliw gazowych, energii a rozwiązanie umowy kompleksowej ( umowy sprzedaży) w świetle:
- znowelizowanego prawa energetycznego i cywilnego ( wzajemne zależności między nimi)
- Ogólnych Warunków Umów
13. Techniki obrony ekonomicznych interesów przedsiębiorstwa obrotu w przypadku wystąpienia przez odbiorcę z wnioskiem o rozpatrzenia sporu przez sąd polubowny albo przez Prezesa URE
- możliwości przeciwdziałania przez przedsiębiorstwo celowemu przewlekaniu przez odbiorcę toku postępowania reklamacyjnego
14. Nowelizacja ustawy a charakter prawny instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnej (IRiESD)
- prawny charakter instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnej i jej wpływ na realizację umów przez przedsiębiorstwo obrotu
- podstawy i zakres obowiązywania instrukcji w stosunku do przedsiębiorstwa obrotu i odbiorcy
- zmiana zapisów instrukcji i jej skuteczność w stosunku do stron umowy dystrybucyjnej i kompleksowej
15. Elementy wiedzy cywilistycznej niezbędne do prawidłowego zawierania umów kompleksowych (sprzedaży) przez przedsiębiorstwa energetyczne, w tym:
- miejsce zamieszkania, pobytu (problematyka zmiany przepisów w zakresie obowiązku meldunkowego)
- rozróżnienie pomiędzy reprezentacją odbiorcy a jego przedstawicielem
- konsekwencje posługiwania się nieostrym pojęciem „ brak płatności w terminie” ( zaleganie z zapłatą) w odniesieniu do pojęcia zwłoki i opóźnienia w uiszczeniu należności
- sposoby zaliczenia częściowej wpłaty odbiorcy z tytułu zadłużenia, konsekwencje prawno- ekonomiczne dla przedsiębiorstwa związane z błędnym rozliczeniem należności
- zagrożenia dla przedsiębiorstwa związane z niedozwolonymi postanowieniami umownymi
16. Prawidłowy przebieg etapu zawierania umów z konsumentem ( określenie właściwego, aktualnego sposobu reprezentacji odbiorcy, podanie w jaki sposób należy to uczynić, jakich dokumentów żądać od odbiorcy, a które dokumenty można i należy samodzielnie otrzymać i jak je znaleźć
17. Aspekty wiedzy z zakresu tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości, lokalu i obiektu w praktyce zawierania umów kompleksowych
18. Szybkie i właściwe prowadzenie procesu aktualizacji już zawartych umów:
- kontynuowanie umów z następcę prawnym, tzw. „ przepisywanie umów” na inny podmiot (ten sam obiekt- inny właściciel) – wymagane dokumenty, zadłużenie poprzednika w kontekście zmiany właściciela, rozwiązywanie umowy
- problematyka umów zawartych w sposób dorozumiany( okoliczności faktyczne)
19. Przegląd najnowszego orzecznictwa Prezesa URE, SOKiK, SN oraz sądów cywilnych