IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Zintegrowanie pracownika z celami jest niezwykle istotnym procesem w każdej Organizacji. Jednocześnie, wiele z nich deklaruje, że brak im spójnego, zdefiniowanego programu działania. Częściej działania onboardingowe (pomimo deklaracji, że są istotne) są pozbawione struktury, pewne ich etapy są wręcz prowadzone spontanicznie. Skutki takiego działania Organizacja może odczuwać w różnych obszarach. Od wysokiej rotacji pracowników, co od razu wiąże się ze wzrostem kosztów rekrutacji, po trudności w utrzymaniu ciągłości biznesowej, a nawet może stać się to barierą w rozwoju firmy.
Wyniki badań nie pozostawiają złudzeń. W ciągu pierwszych 45 dni od zatrudnienia z pracy rezygnuje ponad 20 proc. pracowników, a ponad 50 proc. odchodzi w trakcie pierwszych czterech miesięcy. Tymczasem, 91 proc. osób przyjętych do pracy pozostaje w niej dłużej, jeśli w pierwszym okresie, trwającym około 3-6 miesięcy zostaną właściwie wsparci przez zespół oraz liderów.
Dodatkowo w ostatnim czasie kolejnym wyzwaniem we wdrożeniu nowego pracownika jest przeprowadzenie tego procesu często całkowicie zdalnie. Dotychczas, nawet w zespołach rozproszonych, zdecydowana większość organizacji prowadziła gros działań stacjonarnie.
Jednym z wyzwań, które stoi obecnie przed działami HR to odpowiedź na pytanie, w jaki sposób uporządkować i uczynić spójnym i efektywnym proces adaptacji nowych pracowników w pełni zdalnie. W jaki sposób wykorzystać dobre praktyki wypracowane w Organizacjach w ramach onboardingu, uczynić je atrakcyjnymi dla adeptów (tak by wzbudzić ich zaangażowanie) oraz wartościowym merytorycznie (tak, by możliwie szybko pozyskać pełnoprawnego członka zespołu, gotowego do realizacji powierzonych mu zadań).
Proponowane szkolenie stanowi wprowadzenie do rozpoczęcia pracy nad jednym z najbardziej złożonych procesów w obszarze HR: onboardingiem. Nie ma dwóch takich samych procesów. Jak będzie wyglądał ten w Twojej firmie? Zapraszam.
Czas trwania 2×120 minut.
Onboarding, czyli przygotowanie pracownika do objęcia stanowiska pracy oraz zintegrowanie go z jej celami jest niezwykle istotnym procesem w każdej Organizacji. Jednocześnie, wiele z nich deklaruje, że brak im spójnego, zdefiniowanego programu działania. Częściej działania onboardingowe (pomimo deklaracji, że są istotne) są pozbawione struktury, pewne ich etapy są wręcz prowadzone intuicyjnie. Skutki tego mogą być bardzo ryzykowane dla Organizacji.
Wyniki badań nie pozostawiają złudzeń. W ciągu pierwszych 45 dni od zatrudnienia z pracy rezygnuje ponad 20 proc. pracowników, a ponad 50 proc. odchodzi w trakcie pierwszych czterech miesięcy. Tymczasem, 91 proc. osób przyjętych do pracy pozostaje w niej dłużej, jeśli w pierwszym okresie, trwającym około 3-6 miesięcy zostaną właściwie wsparci przez zespół oraz liderów.
Szacuje się bowiem, że aby w pełni zintegrować się z grupą i poczuć się pewnie na nowym stanowisku, adept potrzebuje od 3 do 6 miesięcy. Nie bez przyczyny, w Polsce 3 miesiące trwa zazwyczaj tzw. okres próbny, będący swego rodzaju sprawdzianem, czy pracownik poradzi sobie z delegowanymi przez pracodawcę zadaniami.
Wyzwaniem, które stoi obecnie przed działami HR to odpowiedź na pytanie, w jaki sposób uporządkować i uczynić spójnym proces adaptacji nowych pracowników. W jaki sposób wykorzystać dobre praktyki wypracowane w Organizacjach w ramach onboardingu, uczynić je atrakcyjnymi dla adeptów (tak by wzbudzić ich zaangażowanie) oraz wartościowym merytorycznie (tak, by możliwie szybko pozyskać pełnoprawnego członka zespołu, gotowego do realizacji powierzonych mu zadań).
Proponowany warsztat stanowi odpowiedź na najbardziej nurtujące pytanie w obszarze HR: jak zatrzymać dobrego pracownika i tym samym nie powielać kosztownych procesów rekrutacyjnych.
Onboarding, czyli przygotowanie pracownika do objęcia stanowiska pracy oraz zintegrowanie go z jej celami jest niezwykle istotnym procesem w każdej Organizacji. Jednocześnie, wiele z nich deklaruje, że brak im spójnego, zdefiniowanego programu działania. Częściej działania onboardingowe (pomimo deklaracji, że są istotne) są pozbawione struktury, pewne ich etapy są wręcz prowadzone intuicyjnie. Skutki tego mogą być bardzo ryzykowane dla Organizacji.
Wyniki badań nie pozostawiają złudzeń. W ciągu pierwszych 45 dni od zatrudnienia z pracy rezygnuje ponad 20 proc. pracowników, a ponad 50 proc. odchodzi w trakcie pierwszych czterech miesięcy. Tymczasem, 91 proc. osób przyjętych do pracy pozostaje w niej dłużej, jeśli w pierwszym okresie, trwającym około 3-6 miesięcy zostaną właściwie wsparci przez zespół oraz liderów.
Szacuje się bowiem, że aby w pełni zintegrować się z grupą i poczuć się pewnie na nowym stanowisku, adept potrzebuje od 3 do 6 miesięcy. Nie bez przyczyny, w Polsce 3 miesiące trwa zazwyczaj tzw. okres próbny, będący swego rodzaju sprawdzianem, czy pracownik poradzi sobie z delegowanymi przez pracodawcę zadaniami.
Wyzwaniem, które stoi obecnie przed działami HR to odpowiedź na pytanie, w jaki sposób uporządkować i uczynić spójnym proces adaptacji nowych pracowników. W jaki sposób wykorzystać dobre praktyki wypracowane w Organizacjach w ramach onboardingu, uczynić je atrakcyjnymi dla adeptów (tak by wzbudzić ich zaangażowanie) oraz wartościowym merytorycznie (tak, by możliwie szybko pozyskać pełnoprawnego członka zespołu, gotowego do realizacji powierzonych mu zadań).
Proponowany warsztat stanowi odpowiedź na najbardziej nurtujące pytanie w obszarze HR: jak zatrzymać dobrego pracownika i tym samym nie powielać kosztownych procesów rekrutacyjnych.
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
1. Co warto wiedzieć o onboardingu:
- Trendy i dane w onboardingu – co one znaczą dla Twojej organizacji.
- Rodzaje onboardingu.
- Modele efektywnego procesu wdrożeniowego.
- Ciekawostki i przykłady rozwiązań onboardingowych z różnych branż.
- Jak firmy radzą sobie z wdrożeniem nowych pracowników w trybie pracy zdalnej.
- Re-boarding, off-boarding – warto?
2. Projektowanie procesu onboardingowego:
- Cel i kluczowe założenia procesu wdrożeniowego w Twojej organizacji:
- Na jakie potrzeby organizacji odpowiadasz?
- Jakie problemy rozwiązujesz?
- Jakie jest uzasadnienie biznesowe do wdrożenia zmiany/ uporządkowania procesu?
- Jakie masz na to potwierdzenie w liczbach?
- Kim jest pracownik, którego wdrażacie – opracowanie hipotetycznej persony.
- Interesariusze w procesie:
- Kogo warto zaangażować?
- Pozytywne skutki uboczne z zaangażowania innych pracowników we wdrożenie nowicjuszy
- Fundamenty – zidentyfikowanie kluczowych składowych ścieżki wdrożeniowej.
- Mapa onboardingu w Twoje firmie – czy na pewno każdy element jest uzasadniony?
- KPI dla procesu wdrożenia nowego pracownika.
- Plan działania – od czego zacząć?
3. Możliwości i dobre praktyki w onboardingu zdalnym:
- Co to znaczy wdrażać pracownika zdalnie?
- Najczęściej popełniane błędy w onboardingu zdalnym.
- Osoby zaangażowane.
- Czas trwania poszczególnych etapów vs. efektywność.
- Możliwości automatyzacji.
- Możliwości personalizacji procesu.
- Doświadczenie pracownika.
4. Inspiracje:
- Dobre praktyki, które działają w innych firmach.
- Pomysły na działania w wyjątkowych i nieprzewidzianych okolicznościach.
1. Onboarding. Mapa sukcesu w obszarze wdrażania:
- Ryzyko chaotycznie przeprowadzonego onboardingu
- Dlaczego „talenty” często odchodzą po okresie próbnym?
- Jak utrzymać lojalność pracowników i wykorzystać ich potencjał w pierwszych dniach / tygodniach pracy?
2. Emoployee Experience podczas Onboardingu
- Co się wydarzy w pierwszej godzinie?
- Co się wydarzy pierwszego dnia?
- Co się wydarzy w pierwszym tygodniu?
- W pierwszym miesiącu?
- W pierwszych 3 miesiącach?
3.Wpływ onboardingu na biznes:
- Przełożenie danych HR na język biznesu
- Raport HR w obszarze onboardingu – rezultat badań Centrum Innowacyjności Gammy
3. Rodzaje i formy onboardingu:
- Pre-Boarding
- Onboarding pasywny
- High Potential Onboarding
- Onboarding proaktywny
- Onboarding 2.0
- Re-Boarding
4. Kluczowe elementy onboardingu – Zasada 4C:
- Compliance (Procedury)
- Clarification (Zadania i cele)
- Culture (Kultura)
- Connection (Relacje)
5. Kto jest zaangażowany w Onboarding?
- Przełożony
- Buddy – wdrażający
- HR
- Instruktor, Trener, Coach, Mentor
- Przedstawiciele innych działów – kadry, IT, recepcja etc.
6. Narzędzia Onboardingu
- Aplikacje mobilne
- Media społecznościowe
- Materiały papierowe i zdigitalizowane
- Kwestionariusze on-line
- Platformy
- Edutainment Onboardingowy
6. Taktyki adaptacyjne:
- Adaptacja kolektywna vs indywidualna
- Formalna vs nieformalne adaptacja
- Adaptacja etapowa vs losowa
- Adaptacja ustalona vs zmienna
- Adaptacja sukcesyjna vs dysjunktywna
- Adaptacja afirmacyjna vs roszczeniowa
- Mentoring
7. Rezultaty adaptacji:
- Przejrzystość ról
- Poczucie własnej skuteczności
- Akceptacja społeczna
- Znajomość kultury organizacyjnej
8. Onboarding w praktyce
- Wykorzystanie potencjału pracownika
- Kluczowe dla procesu adaptacji cechy osobowości
9. Onboarding w mojej Organizacji:
- Projektowanie onboardingu w organizacji
- Wypracowanie planu wdrożenia onboardingu we własnej Organizacji
- Porządkowanie etapów wdrażania nowych pracowników. (zasoby, czas, wykorzystanie potencjału oraz kapitału ludzkiego)
- Punkty krytyczne onboaridngu – analiza case studies
10. Benchmarking – procesy onboardingowe w innych organizacjach
- Case study korporacyjne
- Case study zakład produkcyjny
- Case study branża IT
- Inne branże interesujące z perspektywy uczestników
11. Ewaluacja onboardingu
- Kryteria jakościowe
- Kryteria ilościowe
- Wykorzystanie narzędzi organizacyjnych
1. Onboarding. Mapa sukcesu w obszarze wdrażania:
- Ryzyko chaotycznie przeprowadzonego onboardingu
- Dlaczego „talenty” często odchodzą po okresie próbnym?
- Jak utrzymać lojalność pracowników i wykorzystać ich potencjał w pierwszych dniach / tygodniach pracy?
2. Emoployee Experience podczas Onboardingu
- Co się wydarzy w pierwszej godzinie?
- Co się wydarzy pierwszego dnia?
- Co się wydarzy w pierwszym tygodniu?
- W pierwszym miesiącu?
- W pierwszych 3 miesiącach?
3.Wpływ onboardingu na biznes:
- Przełożenie danych HR na język biznesu
- Raport HR w obszarze onboardingu – rezultat badań Centrum Innowacyjności Gammy
3. Rodzaje i formy onboardingu:
- Pre-Boarding
- Onboarding pasywny
- High Potential Onboarding
- Onboarding proaktywny
- Onboarding 2.0
- Re-Boarding
4. Kluczowe elementy onboardingu – Zasada 4C:
- Compliance (Procedury)
- Clarification (Zadania i cele)
- Culture (Kultura)
- Connection (Relacje)
5. Kto jest zaangażowany w Onboarding?
- Przełożony
- Buddy – wdrażający
- HR
- Instruktor, Trener, Coach, Mentor
- Przedstawiciele innych działów – kadry, IT, recepcja etc.
6. Narzędzia Onboardingu
- Aplikacje mobilne
- Media społecznościowe
- Materiały papierowe i zdigitalizowane
- Kwestionariusze on-line
- Platformy
- Edutainment Onboardingowy
6. Taktyki adaptacyjne:
- Adaptacja kolektywna vs indywidualna
- Formalna vs nieformalne adaptacja
- Adaptacja etapowa vs losowa
- Adaptacja ustalona vs zmienna
- Adaptacja sukcesyjna vs dysjunktywna
- Adaptacja afirmacyjna vs roszczeniowa
- Mentoring
7. Rezultaty adaptacji:
- Przejrzystość ról
- Poczucie własnej skuteczności
- Akceptacja społeczna
- Znajomość kultury organizacyjnej
8. Onboarding w praktyce
- Wykorzystanie potencjału pracownika
- Kluczowe dla procesu adaptacji cechy osobowości
9. Onboarding w mojej Organizacji:
- Projektowanie onboardingu w organizacji
- Wypracowanie planu wdrożenia onboardingu we własnej Organizacji
- Porządkowanie etapów wdrażania nowych pracowników. (zasoby, czas, wykorzystanie potencjału oraz kapitału ludzkiego)
- Punkty krytyczne onboaridngu – analiza case studies
10. Benchmarking – procesy onboardingowe w innych organizacjach
- Case study korporacyjne
- Case study zakład produkcyjny
- Case study branża IT
- Inne branże interesujące z perspektywy uczestników
11. Ewaluacja onboardingu
- Kryteria jakościowe
- Kryteria ilościowe
- Wykorzystanie narzędzi organizacyjnych