IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Szkolenie zarządzanie sobą w czasie dedykowane jest wszystkim tym, którzy chcą poprawić swój komfort życia zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Uczestnictwo w tym warsztacie daje bardzo dużo energii osobom, które przez natłok zadań i sytuacji osłabiających stan psychofizyczny tracą zapał do różnych form aktywności.
Z jednej strony powtarzalność wielu czynności (rutyna) często wprowadza w nasze życie swoisty marazm, z drugiej zaś różnorodność zadań, a także zmian i sytuacji nieprzewidywalnych, powoduje, że jesteśmy w stanie ciągłego napięcia i poczucia braku kontroli nad tym, co dzieje się z nami oraz wokół nas.
W takich sytuacjach mamy prawo powątpiewać, czy poradzimy sobie z wszystkim, czy nasze ambicje, aspiracje są możliwe do zrealizowania. Warsztat pozwoli każdemu uczestnikowi odnaleźć skuteczny sposób na wzmocnienie i doskonalenie osobistej efektywności, a w rezultacie podniesie poziom poczucia własnej skuteczności oraz satysfakcji z życia.
ROZWIJANE UMIEJĘTNOŚCI:
- Wzrost świadomości własnych reakcji w sytuacjach trudnych – łatwiejsze rozumienie źródeł własnych zachowań
- Rozróżnianie rodzaju sytuacji indywidualnie rozumianych, jako trudne i dobór skutecznych technik radzenia sobie z nimi
- Odnajdywanie unikatowego sposobu automotywacji – „ścieżka dostępu” do własnego potencjału, jako nieodkrytej do tej pory „kopalni możliwości”
- Rozpoznawanie typów osobowościowych poszczególnych osób z otoczenia zawodowego
- Skuteczne dostosowywanie sposobu motywowania danych typów osobowościowych do współpracy / wsparcia w realizacji własnych celów (skuteczne wywieranie wpływu na innych)
- Stosowanie metod ułatwiających optymalne wykorzystanie własnych zasobów jak czas (efektywne zarządzanie czasem), wiedza, energia (stan psychofizyczny) a także zasobów zewnętrznych jak współpracownicy / podwładni (w zależności od pełnionej funkcji)
- Efektywne planowanie z optymalnym wykorzystaniem zasobów własnych (wewnętrznych) oraz otoczenia (zewnętrznych) w oparciu o realia (racjonalna ocena sytuacji)
- Radzenie sobie ze stanem demotywacji – umiejętność „podnoszenia się” i skutecznego działania
- Elastyczne stosowanie wszystkich poznanych narzędzi w celu poprawienia własnego komfortu pracy i jej rezultatów
GRUPA DOCELOWA:
Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich, którzy:
- chcą zrozumieć siebie, swoje motywacje, preferencje w kontaktach z innymi a także chcą zrozumieć lub udoskonalić zrozumienie innych osób,
- chcą poprawić swoje relacje w kontaktach z innymi (szefami, podwładnymi, współpracownikami ale również z rodziną lub przyjaciółmi),
- szukają większej motywacji i zadowolenia w życiu zawodowym i osobistym.
Szkolenie zarządzanie sobą w czasie dedykowane jest wszystkim tym, którzy chcą poprawić swój komfort życia zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Uczestnictwo w tym warsztacie daje bardzo dużo energii osobom, które przez natłok zadań i sytuacji osłabiających stan psychofizyczny tracą zapał do różnych form aktywności.
Z jednej strony powtarzalność wielu czynności (rutyna) często wprowadza w nasze życie swoisty marazm, z drugiej zaś różnorodność zadań, a także zmian i sytuacji nieprzewidywalnych, powoduje, że jesteśmy w stanie ciągłego napięcia i poczucia braku kontroli nad tym, co dzieje się z nami oraz wokół nas.
W takich sytuacjach mamy prawo powątpiewać, czy poradzimy sobie z wszystkim, czy nasze ambicje, aspiracje są możliwe do zrealizowania. Warsztat pozwoli każdemu uczestnikowi odnaleźć skuteczny sposób na wzmocnienie i doskonalenie osobistej efektywności, a w rezultacie podniesie poziom poczucia własnej skuteczności oraz satysfakcji z życia.
ROZWIJANE UMIEJĘTNOŚCI:
- Wzrost świadomości własnych reakcji w sytuacjach trudnych – łatwiejsze rozumienie źródeł własnych zachowań
- Rozróżnianie rodzaju sytuacji indywidualnie rozumianych, jako trudne i dobór skutecznych technik radzenia sobie z nimi
- Odnajdywanie unikatowego sposobu automotywacji – „ścieżka dostępu” do własnego potencjału, jako nieodkrytej do tej pory „kopalni możliwości”
- Rozpoznawanie typów osobowościowych poszczególnych osób z otoczenia zawodowego
- Skuteczne dostosowywanie sposobu motywowania danych typów osobowościowych do współpracy / wsparcia w realizacji własnych celów (skuteczne wywieranie wpływu na innych)
- Stosowanie metod ułatwiających optymalne wykorzystanie własnych zasobów jak czas (efektywne zarządzanie czasem), wiedza, energia (stan psychofizyczny) a także zasobów zewnętrznych jak współpracownicy / podwładni (w zależności od pełnionej funkcji)
- Efektywne planowanie z optymalnym wykorzystaniem zasobów własnych (wewnętrznych) oraz otoczenia (zewnętrznych) w oparciu o realia (racjonalna ocena sytuacji)
- Radzenie sobie ze stanem demotywacji – umiejętność „podnoszenia się” i skutecznego działania
- Elastyczne stosowanie wszystkich poznanych narzędzi w celu poprawienia własnego komfortu pracy i jej rezultatów
GRUPA DOCELOWA:
Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich, którzy:
- chcą zrozumieć siebie, swoje motywacje, preferencje w kontaktach z innymi a także chcą zrozumieć lub udoskonalić zrozumienie innych osób,
- chcą poprawić swoje relacje w kontaktach z innymi (szefami, podwładnymi, współpracownikami ale również z rodziną lub przyjaciółmi),
- szukają większej motywacji i zadowolenia w życiu zawodowym i osobistym.
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
1. Przekonania a komfort pracy
- Rodzaje przekonań
- Ograniczające
- Ułatwiające
- Rola przekonań w naszym życiu
- Model R. Diltsa
- Co i kto ma wpływ na nasze przekonania.
- Dlaczego reagujemy, decydujemy, motywujemy się w taki a nie inny sposób.
- Świadomość swoich zachowań jako możliwość „zdrowego” rozwoju, czyli jak poprawić własny komfort pracy
2. Poziom efektywności osobistej
- Analiza osobistej efektywności – autodiagnoza
- Wzorce aktywności dobowej – tzw. sowy i skowronki
- Krzywa wydajności w poszczególnych godzinach
- Osobiste bariery utrudniające odpowiednie zarządzanie sobą w czasie
- Bariery obiektywne
- Bariery związane z przekonaniami (samospełniająca się przepowiednia)
- Bariery osobiste w zarządzaniu sobą w czasie
- Odwlekanie
- Perfekcjonizm
- Pracoholizm
- Zachowania typu A
3. Automotywacja
- Mechanizmy motywacyjne dorosłych
- Czynniki motywacyjne
- Źródła motywacji i demotywacji
- Czym jest automotywacja?
- Indywidualne wartości determinujące nasze zaangażowanie
- Mój system wartości a środowisko – model R. Diltsa w praktyce
- Spójność własnego systemu wartości vs. efektywność osobista.
4. Asertywność jako troska o własną efektywność
- Istota asertywności
- Czym jest asertywność a czym nie jest – definicja
- Asertywność reaktywna
- Asertywność proaktywna
- Asertywne stawianie granic – komunikat JA
5. Pozytywne wywieranie wpływu – jak angażować innych w osiąganiu celów
- Wywieranie wpływu
- Potrzeby psychologiczne
- Zysk
- Bezpieczeństwo
- Wygoda
- Prestiż
- Jak zaspokajać potrzeby innych angażując ich do realizacji swoich celów
6. Model T. Gordona
- Model Gordona jako sposób kontrolowania sytuacji problemowej
- Klasyfikacja problemów w życiu osobistym i zawodowym
- Jak utrzymywać zdrowy dystans do sytuacji problemowej?
- Optymalizacja własnych zadań w sytuacji problemowej – emocje vs. racjonalna ocena sytuacji
7. Typ osobowościowy a efektywność osobista
- Jakimi wartościami kierują się poszczególne typy osobowościowe?
- Jakie kluczowe czynniki mojej osobowości mają wpływ na moją skuteczność w realiach zawodowych?
- Jakie zachowania nas różnią?
- Jak wykorzystać te zachowania do budowania i utrzymywania skutecznej relacji z innymi typami osobowościowymi w realizacji zarówno wspólnych zadań, jak i własnych?
8. Pracowitość a efektywność
- Własny wkład energetyczny w zadanie a jego efektywność
- Skaner przekonań jako narzędzie pozwalające oszczędzić własną energię
- Matryca Eisenhower
- Rodzaj zadań a delegowanie lub prośba o wsparcie – jak uniknąć syndromu Zosi Samosi
9. Planowanie – optymalne wykorzystanie zasobów własnych oraz otoczenia
- Waga i kryteria celu
- Metoda SMART
- Określanie celów w realiach zawodowych.
- Przydatność modelu Diltsa w skutecznym planowaniu
- „Strategia optymizmu” jako narzędzie planowania.
- Jak uwzględniać własne potrzeby w planowaniu.
- Powiązanie własnych potrzeb z wymogami otoczenia.
- Planer tygodniowy i miesięczny
10. Postanowienia a działanie – od myśli do czynu
- Czynniki wpływające na wdrażanie planu w życie
- Czynniki sprzyjające wdrażaniu planu
- Czynniki powstrzymujące nas przed działaniem
11. Podsumowanie w formie praktycznych wniosków
- Karta ssc
- Start – jakie zachowania zaczniemy stosować
- Stop – jakich zachowań pozbywamy się
- Continue – jakie zachowania kontynuujemy
- Wnioski
- Na poziomie osobistym
- Na poziomie grupy
1. Przekonania a komfort pracy
- Rodzaje przekonań
- Ograniczające
- Ułatwiające
- Rola przekonań w naszym życiu
- Model R. Diltsa
- Co i kto ma wpływ na nasze przekonania.
- Dlaczego reagujemy, decydujemy, motywujemy się w taki a nie inny sposób.
- Świadomość swoich zachowań jako możliwość „zdrowego” rozwoju, czyli jak poprawić własny komfort pracy
2. Poziom efektywności osobistej
- Analiza osobistej efektywności – autodiagnoza
- Wzorce aktywności dobowej – tzw. sowy i skowronki
- Krzywa wydajności w poszczególnych godzinach
- Osobiste bariery utrudniające odpowiednie zarządzanie sobą w czasie
- Bariery obiektywne
- Bariery związane z przekonaniami (samospełniająca się przepowiednia)
- Bariery osobiste w zarządzaniu sobą w czasie
- Odwlekanie
- Perfekcjonizm
- Pracoholizm
- Zachowania typu A
3. Automotywacja
- Mechanizmy motywacyjne dorosłych
- Czynniki motywacyjne
- Źródła motywacji i demotywacji
- Czym jest automotywacja?
- Indywidualne wartości determinujące nasze zaangażowanie
- Mój system wartości a środowisko – model R. Diltsa w praktyce
- Spójność własnego systemu wartości vs. efektywność osobista.
4. Asertywność jako troska o własną efektywność
- Istota asertywności
- Czym jest asertywność a czym nie jest – definicja
- Asertywność reaktywna
- Asertywność proaktywna
- Asertywne stawianie granic – komunikat JA
5. Pozytywne wywieranie wpływu – jak angażować innych w osiąganiu celów
- Wywieranie wpływu
- Potrzeby psychologiczne
- Zysk
- Bezpieczeństwo
- Wygoda
- Prestiż
- Jak zaspokajać potrzeby innych angażując ich do realizacji swoich celów
6. Model T. Gordona
- Model Gordona jako sposób kontrolowania sytuacji problemowej
- Klasyfikacja problemów w życiu osobistym i zawodowym
- Jak utrzymywać zdrowy dystans do sytuacji problemowej?
- Optymalizacja własnych zadań w sytuacji problemowej – emocje vs. racjonalna ocena sytuacji
7. Typ osobowościowy a efektywność osobista
- Jakimi wartościami kierują się poszczególne typy osobowościowe?
- Jakie kluczowe czynniki mojej osobowości mają wpływ na moją skuteczność w realiach zawodowych?
- Jakie zachowania nas różnią?
- Jak wykorzystać te zachowania do budowania i utrzymywania skutecznej relacji z innymi typami osobowościowymi w realizacji zarówno wspólnych zadań, jak i własnych?
8. Pracowitość a efektywność
- Własny wkład energetyczny w zadanie a jego efektywność
- Skaner przekonań jako narzędzie pozwalające oszczędzić własną energię
- Matryca Eisenhower
- Rodzaj zadań a delegowanie lub prośba o wsparcie – jak uniknąć syndromu Zosi Samosi
9. Planowanie – optymalne wykorzystanie zasobów własnych oraz otoczenia
- Waga i kryteria celu
- Metoda SMART
- Określanie celów w realiach zawodowych.
- Przydatność modelu Diltsa w skutecznym planowaniu
- „Strategia optymizmu” jako narzędzie planowania.
- Jak uwzględniać własne potrzeby w planowaniu.
- Powiązanie własnych potrzeb z wymogami otoczenia.
- Planer tygodniowy i miesięczny
10. Postanowienia a działanie – od myśli do czynu
- Czynniki wpływające na wdrażanie planu w życie
- Czynniki sprzyjające wdrażaniu planu
- Czynniki powstrzymujące nas przed działaniem
11. Podsumowanie w formie praktycznych wniosków
- Karta ssc
- Start – jakie zachowania zaczniemy stosować
- Stop – jakich zachowań pozbywamy się
- Continue – jakie zachowania kontynuujemy
- Wnioski
- Na poziomie osobistym
- Na poziomie grupy