IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
JAK WYKORZYSTAĆ SWÓJ POTENCJAŁ I WDRAŻAĆ POMYSŁY W ŻYCIE?
Realizacja potencjału osobistego – system edukacji nie sprzyja kreatywności, powstałe w toku nauki nawyki niwelują kreatywność nawet u tych osób, które mają duży potencjał startowy. Część szkolenia zostanie poświęcona na rozpoznanie nawyków schematycznego myślenia oraz rozbudzenia innowacyjnego podejścia do problemów.
Pozostałe bariery utrudniające kreatywne myślenie to:
- Fiksacja funkcjonalna
- Mechanizmy grupowe
- Samoocena
- Postawy życiowe
Kreatywność na poziomie narzędziowym – kreatywność to przede wszystkim sposób podejścia do zagadnień i problemów. Jest oczywiście cenna jako cecha osobowa, ale z perspektywy Organizacji kreatywność jest środkiem do kreowania rozwiązań biznesowych. Szkolenie kreatywność dużą część czasu poświęci na zapoznanie uczestników z narzędziami kreatywnego rozwiązywania problemów. Każde z narzędzi będzie zastosowane treningowo do rozwiązania problemu (zaproponowanego przez trenera lub bazującego na specyfice organizacji).
Najważniejsze narzędzia to:
- PDCA (cykl Deminga)
- Looping
- Metoda Kepner-Tregoe
- Model Revolution In Creativity
Realizacja szkolenia od strony warsztatowej będzie się głównie opierać na ćwiczeniach autodiagnostycznych (rozpoznających bariery utrudniające kreatywność na poziomie osobistym) oraz symulacjach realnych problemów, które uczestnicy będą rozwiązywać korzystając z narzędzi proponowanych przez trenera.
SZKOLENIE ROZWIJA NASTĘPUJĄCE UMIEJĘTNOŚCI/KOMPETENCJE:
- Rozpoznawanie osobistych schematów utrudniających innowacyjność
- Rozwijanie własnego poziomu twórczości – poziom poznawczy
- Korzystanie z lateralny sposób myślenia w rozwiązywaniu problemów
- Stosowanie technik wspomagających kreatywność (np. Metoda Walta Disneya, metoda Kapeluszy Edwarda De Bono)
- Wykorzystywanie cyklu Deminga w udoskonalaniu i wdrażaniu pomysłów
- Rozwiązywanie problemów metodą Kepner-Tregoe
- Stosowanie technik grupowego myślenia
- Praca na poziomie przekonań i zachowań – model „revolution in creativity”
GRUPA DOCELOWA:
- Kadra kierownicza
- Pracownicy na stanowiskach specjalistów i ekspertów
- Pracownicy marketingu i sprzedaży
2 warsztaty online – 4 x 45 min każdy
JAK WYKORZYSTAĆ SWÓJ POTENCJAŁ I WDRAŻAĆ POMYSŁY W ŻYCIE?
Realizacja potencjału osobistego – system edukacji nie sprzyja kreatywności, powstałe w toku nauki nawyki niwelują kreatywność nawet u tych osób, które mają duży potencjał startowy. Część szkolenia zostanie poświęcona na rozpoznanie nawyków schematycznego myślenia oraz rozbudzenia innowacyjnego podejścia do problemów.
Pozostałe bariery utrudniające kreatywne myślenie to:
- Fiksacja funkcjonalna
- Mechanizmy grupowe
- Samoocena
- Postawy życiowe
Kreatywność na poziomie narzędziowym – kreatywność to przede wszystkim sposób podejścia do zagadnień i problemów. Jest oczywiście cenna jako cecha osobowa, ale z perspektywy Organizacji kreatywność jest środkiem do kreowania rozwiązań biznesowych. Szkolenie kreatywność dużą część czasu poświęci na zapoznanie uczestników z narzędziami kreatywnego rozwiązywania problemów. Każde z narzędzi będzie zastosowane treningowo do rozwiązania problemu (zaproponowanego przez trenera lub bazującego na specyfice organizacji).
Najważniejsze narzędzia to:
- PDCA (cykl Deminga)
- Looping
- Metoda Kepner-Tregoe
- Model Revolution In Creativity
Realizacja szkolenia od strony warsztatowej będzie się głównie opierać na ćwiczeniach autodiagnostycznych (rozpoznających bariery utrudniające kreatywność na poziomie osobistym) oraz symulacjach realnych problemów, które uczestnicy będą rozwiązywać korzystając z narzędzi proponowanych przez trenera.
SZKOLENIE ROZWIJA NASTĘPUJĄCE UMIEJĘTNOŚCI/KOMPETENCJE:
- Rozpoznawanie osobistych schematów utrudniających innowacyjność
- Rozwijanie własnego poziomu twórczości – poziom poznawczy
- Korzystanie z lateralny sposób myślenia w rozwiązywaniu problemów
- Stosowanie technik wspomagających kreatywność (np. Metoda Walta Disneya, metoda Kapeluszy Edwarda De Bono)
- Wykorzystywanie cyklu Deminga w udoskonalaniu i wdrażaniu pomysłów
- Rozwiązywanie problemów metodą Kepner-Tregoe
- Stosowanie technik grupowego myślenia
- Praca na poziomie przekonań i zachowań – model „revolution in creativity”
GRUPA DOCELOWA:
- Kadra kierownicza
- Pracownicy na stanowiskach specjalistów i ekspertów
- Pracownicy marketingu i sprzedaży
JAK WYKORZYSTAĆ SWÓJ POTENCJAŁ I WDRAŻAĆ POMYSŁY W ŻYCIE?
Realizacja potencjału osobistego – system edukacji nie sprzyja kreatywności, powstałe w toku nauki nawyki niwelują kreatywność nawet u tych osób, które mają duży potencjał startowy. Część szkolenia zostanie poświęcona na rozpoznanie nawyków schematycznego myślenia oraz rozbudzenia innowacyjnego podejścia do problemów.
Pozostałe bariery utrudniające kreatywne myślenie to:
- Fiksacja funkcjonalna
- Mechanizmy grupowe
- Samoocena
- Postawy życiowe
Kreatywność na poziomie narzędziowym – kreatywność to przede wszystkim sposób podejścia do zagadnień i problemów. Jest oczywiście cenna jako cecha osobowa, ale z perspektywy Organizacji kreatywność jest środkiem do kreowania rozwiązań biznesowych. Szkolenie kreatywność dużą część czasu poświęci na zapoznanie uczestników z narzędziami kreatywnego rozwiązywania problemów. Każde z narzędzi będzie zastosowane treningowo do rozwiązania problemu (zaproponowanego przez trenera lub bazującego na specyfice organizacji).
Najważniejsze narzędzia to:
- PDCA (cykl Deminga)
- Looping
- Metoda Kepner-Tregoe
- Model Revolution In Creativity
Realizacja szkolenia od strony warsztatowej będzie się głównie opierać na ćwiczeniach autodiagnostycznych (rozpoznających bariery utrudniające kreatywność na poziomie osobistym) oraz symulacjach realnych problemów, które uczestnicy będą rozwiązywać korzystając z narzędzi proponowanych przez trenera.
SZKOLENIE ROZWIJA NASTĘPUJĄCE UMIEJĘTNOŚCI/KOMPETENCJE:
- Rozpoznawanie osobistych schematów utrudniających innowacyjność
- Rozwijanie własnego poziomu twórczości – poziom poznawczy
- Korzystanie z lateralny sposób myślenia w rozwiązywaniu problemów
- Stosowanie technik wspomagających kreatywność (np. Metoda Walta Disneya, metoda Kapeluszy Edwarda De Bono)
- Wykorzystywanie cyklu Deminga w udoskonalaniu i wdrażaniu pomysłów
- Rozwiązywanie problemów metodą Kepner-Tregoe
- Stosowanie technik grupowego myślenia
- Praca na poziomie przekonań i zachowań – model „revolution in creativity”
GRUPA DOCELOWA:
- Kadra kierownicza
- Pracownicy na stanowiskach specjalistów i ekspertów
- Pracownicy marketingu i sprzedaży
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
1.Wprowadzenie w tematykę kreatywności i innowacyjność Czym jest kreatywność?
- Czy kreatywność i innowacyjność oznacza to samo?
2. Myślenie lateralne i wertykalne a kreatywność
- Dlaczego na ogół myślimy wertykalnie?
- Sposoby rozwijania myślenia lateralnego – znajdowanie kreatywnych i niespecyficznych rozwiązań Jak działa mózg, kiedy pracujemy nad nowym rozwiązniem?
3. Metody wspomagające innowacyjność i rozwiązywanie problemów
- Technika Walta Disneya
- Technika da Vinciego
- Wykorzystanie nieświadomych części umysłu Antytemat – ciekawa i twórcza alternatywa w sytuacjach patowych
4. Cykl Deminga (PDCA)
- Plan – planowanie
- Do – działanie
- Check – sprawdzanie
- Act – wdrożenie
5. Projekt „Revolution In Creativity”
- Różnice pomiędzy naukowcami utrzymującymi się z patentów a menedżerami Świeżość Odwaga Realność Impet Greenhousing
6. Bariery kreatywności i innowacyjności
- Sformułowanie problemu i celu.
- Skala celu i wyznaczanie celów.
- Efektywne techniki generowania pomysłów.
- Opracowanie strategii przekonywania różnych osób
1. Wprowadzenie w tematykę kreatywności i innowacyjność
- Inteligencja a twórcze myślenie
- Przełamywanie schematów
- Jak kreatywne myślenie wykorzystywać w pracy?
- Narzędziowe podejście do kreatywności
2. Podwyższanie własnego poziomu twórczości w myśleniu
- Skojarzenia jako podstawowy mechanizm twórczości
- „Puszka pomysłów” jako sposób na łączenie niewiążących się bezpośrednio elementów i osiąganie zamierzonych rezultatów
- Inne sposoby rozwijania własnej kreatywności
- Rozwijanie swoich mocnych stron
3. Myślenie lateralne i wertykalne a kreatywność
- Dlaczego na ogół myślimy wertykalnie?
- Sposoby rozwijania myślenia lateralnego – znajdowanie kreatywnych i niespecyficznych rozwiązań
4. Metody wspomagające innowacyjność i rozwiązywanie problemów
- Technika Walta Disneya
- Technika da Vinciego
- Wykorzystanie nieświadomych części umysłu
- Antytemat – ciekawa i twórcza alternatywa w sytuacjach patowych
5. Cykl Deminga (PDCA)
- Plan – planowanie
- Analiza skutków działania i braku działania
- Sposób pomiaru sukcesu
- Plan wdrożenia zmiany
- Zaangażowanie innych zainteresowanych
- Do – działanie
- Przeprowadzenie pilotażu
- Wdrożenie
- Check – sprawdzanie
- Sprawdzanie rezultatu pilotażu
- Analiza skuteczności
- Act – wdrożenie
- Implementacja pożądanych efektów
6. Metoda Kepner Tregoe
- Rozpoznanie problemu
- Kryteria definiowania problemu
- Stan faktyczny a oczekiwany
- Ustalenie priorytetów i podział zasobów (jeśli jest to konieczne)
- Poszukiwanie przyczyny źródłowej
- Sformułowanie problemu (wg zasad KT)
- Zebranie odpowiednich informacji
- Znalezienie przyczyn źródłowych
- Podział problemów na początkowe, złożone i nawracające
- Wybór działań naprawczych
- Formułowanie decyzji
- Stworzenie kryteriów i hierarchii decyzji
- Stworzenie rekomendacji działania
- Zapobieganiem podobnym problemom w przyszłości
- Określanie obszarów generujących potencjalne problemy
- Ocena zagrożeń i ich prawdopodobieństwa
- Opracowanie działań zapobiegawczych
- Opracowanie działań redukujących skutki czarnych scenariuszy
7. Grupowe tworzenie rozwiązań – techniki twórczego myślenia
- Burza mózgów – podstawowa metoda twórczego rozwiązywania problemów w zespole
- Technika grupy nominalnej – inny sposób znajdywania rozwiązań za pomocą potencjału tkwiącego w zespole
- Praca z wykorzystaniem techniki superpozycji
8. Projekt „Revolution In Creativity”
- Różnice pomiędzy naukowcami utrzymującymi się z patentów a menedżerami
- Świeżość
- Odwaga
- Realność
- Impet
- Greenhousing
- Zmiana na poziomie przekonań
- Zmiana na poziomie codziennego działania
- Zmiana w otoczeniu
9. Fiksacja funkcjonalna
- Na czym polega i po czym poznać fiksację funkcjonalną
- Procedura „wybicia się” z perseweratywnego myślenia
10. Bariery kreatywności i innowacyjności
- Sformułowanie problemu i celu.
- Skala celu i wyznaczanie celów.
- Efektywne techniki generowania pomysłów.
- Opracowanie strategii przekonywania różnych osób.
11. Podsumowanie szkolenia w formie praktycznych wniosków
- Wnioski na poziomie indywidualnym
- Wnioski na poziomie zespołu
- Metoda SSK
- Start – co zacznę po szkoleniu stosować
- Stop – jakich działań zaprzestanę
- Kontynuacja – czego nie będę zmieniał
1. Wprowadzenie w tematykę kreatywności i innowacyjność
- Inteligencja a twórcze myślenie
- Przełamywanie schematów
- Jak kreatywne myślenie wykorzystywać w pracy?
- Narzędziowe podejście do kreatywności
2. Podwyższanie własnego poziomu twórczości w myśleniu
- Skojarzenia jako podstawowy mechanizm twórczości
- „Puszka pomysłów” jako sposób na łączenie niewiążących się bezpośrednio elementów i osiąganie zamierzonych rezultatów
- Inne sposoby rozwijania własnej kreatywności
- Rozwijanie swoich mocnych stron
3. Myślenie lateralne i wertykalne a kreatywność
- Dlaczego na ogół myślimy wertykalnie?
- Sposoby rozwijania myślenia lateralnego – znajdowanie kreatywnych i niespecyficznych rozwiązań
4. Metody wspomagające innowacyjność i rozwiązywanie problemów
- Technika Walta Disneya
- Technika da Vinciego
- Wykorzystanie nieświadomych części umysłu
- Antytemat – ciekawa i twórcza alternatywa w sytuacjach patowych
5. Cykl Deminga (PDCA)
- Plan – planowanie
- Analiza skutków działania i braku działania
- Sposób pomiaru sukcesu
- Plan wdrożenia zmiany
- Zaangażowanie innych zainteresowanych
- Do – działanie
- Przeprowadzenie pilotażu
- Wdrożenie
- Check – sprawdzanie
- Sprawdzanie rezultatu pilotażu
- Analiza skuteczności
- Act – wdrożenie
- Implementacja pożądanych efektów
6. Metoda Kepner Tregoe
- Rozpoznanie problemu
- Kryteria definiowania problemu
- Stan faktyczny a oczekiwany
- Ustalenie priorytetów i podział zasobów (jeśli jest to konieczne)
- Poszukiwanie przyczyny źródłowej
- Sformułowanie problemu (wg zasad KT)
- Zebranie odpowiednich informacji
- Znalezienie przyczyn źródłowych
- Podział problemów na początkowe, złożone i nawracające
- Wybór działań naprawczych
- Formułowanie decyzji
- Stworzenie kryteriów i hierarchii decyzji
- Stworzenie rekomendacji działania
- Zapobieganiem podobnym problemom w przyszłości
- Określanie obszarów generujących potencjalne problemy
- Ocena zagrożeń i ich prawdopodobieństwa
- Opracowanie działań zapobiegawczych
- Opracowanie działań redukujących skutki czarnych scenariuszy
7. Grupowe tworzenie rozwiązań – techniki twórczego myślenia
- Burza mózgów – podstawowa metoda twórczego rozwiązywania problemów w zespole
- Technika grupy nominalnej – inny sposób znajdywania rozwiązań za pomocą potencjału tkwiącego w zespole
- Praca z wykorzystaniem techniki superpozycji
8. Projekt „Revolution In Creativity”
- Różnice pomiędzy naukowcami utrzymującymi się z patentów a menedżerami
- Świeżość
- Odwaga
- Realność
- Impet
- Greenhousing
- Zmiana na poziomie przekonań
- Zmiana na poziomie codziennego działania
- Zmiana w otoczeniu
9. Fiksacja funkcjonalna
- Na czym polega i po czym poznać fiksację funkcjonalną
- Procedura „wybicia się” z perseweratywnego myślenia
10. Bariery kreatywności i innowacyjności
- Sformułowanie problemu i celu.
- Skala celu i wyznaczanie celów.
- Efektywne techniki generowania pomysłów.
- Opracowanie strategii przekonywania różnych osób.
11. Podsumowanie szkolenia w formie praktycznych wniosków
- Wnioski na poziomie indywidualnym
- Wnioski na poziomie zespołu
- Metoda SSK
- Start – co zacznę po szkoleniu stosować
- Stop – jakich działań zaprzestanę
- Kontynuacja – czego nie będę zmieniał