Zarządzanie jutra

21 lutego 2018
zdjęcie - Zarządzanie jutra

    Konsultant i profesor zarządzania w London Business School, Gary Hamel, zdał sobie sprawę z tego, że pomimo trwałych zmian, jakie technologia wprowadziła w działalności firm, nadal są one prowadzone zgodnie z przestarzałymi zasadami zarządzania i konwencjami stworzonymi przez już dawno nie żyjących naukowców z tej dziedziny. Hamel twierdzi, że nadszedł czas, aby rozpocząć zarządzanie zgodnie z duchem czasu, a nie starymi edyktami.

    Najważniejszym czynnikiem decydującym o długotrwałym sukcesie firmy nie jest wspaniały model biznesowy, wyjątkowa technologia, czy dostęp do kapitału. To innowacja zarządzania – zdolność firmy do tworzenia strategii, mobilizowania utalentowanych pracowników i przydzielania kapitału stosując różne nowe techniki. Przedsiębiorstwa, które stosują innowacyjne rozwiązania mają szansę w przyszłości stać się prawdziwymi tytanami przemysłu.

    Ale tak właściwie to jaki problem stanowią obecne metody zarządzania? Hamel uważa, że kładziony jest zbyt duży nacisk na wydajność, procedury, biurokrację i koordynację. Wszystkie te elementy zmieniły gospodarkę, ale też ograniczyły wyobraźnię i stłumiły rozwój. A ponieważ większość dyrektorów generalnych wierzy w czyny, a nie słowa,  pojęcie „innowacja” często jest przez nich lekceważone.

    [reklama numer="1"]


    W książce „Zarządzanie jutra” autorzy przekonują, że obecnie innowacja zarządzania ma duże znaczenie, ponieważ firmy są za bardzo zdane na dawne ideały kontroli i pośpiechu. Zamiast tego, menedżerowie powinni skupić się na znacznie większym celu, a mianowicie na wspieraniu ludzkich osiągnięć. Według licznych badań przeprowadzonych na firmach, oznacza to finansowanie projektów „o małych szansach” i zrozumienie różnicy pomiędzy danymi a wiedzą. A to z kolei oznacza odpowiednie wsparcie od władz dla tych, którzy wnoszą coś do firmy, a odsunięcie od ważnych obowiązków tych, którzy tego nie robią. Z tych pomysłów wyłania się jedna z najbardziej kontrowersyjnych sugestii Hamela: wyższym celem firmy nie powinien być kapitał akcjonariusza, ale motywowanie i inspirowanie pracowników. Skupianie się na wyżej wspomnianym kapitale jedynie zwiększa prawdopodobieństwo potknięć etycznych, a nie innowacji.

    Cele kryjące się za innowacyjnymi działaniami w dziedzinie zarządzania często sprowadzają się do trzech kategorii: zapewnienie szybszego odnowienia organizacji, sprawianie, aby innowacyjność była pracą każdego z nas oraz tworzenie angażującego środowiska pracy. Ironicznie, twierdzi Hamel, największą przeszkodą stojącą na drodze do osiągnięcia tych celów może być posiadana do tej pory wiedza o zarządzaniu.

    Zamiast powiedzieć „zapomnij wszystko, co do tej pory wiedziałeś o zarządzaniu” , Hamel łagodnie wprowadza czytelników w proces stawania się innowatorami biznesu poprzez wyjaśnienie w pierwszej kolejności jak zmieniono „anomalie” – czyli jak dane firmy były zdolne do „zlekceważenia konwencjonalnej wiedzy i prowadzenia w tym samym czasie udanego biznesu”. Opisuje całkowity brak schematu organizacyjnego w firmie W.L. Gore oraz „20% projects” w firmie Google, a także wiele innych organizacji, które sprzeciwiły się tradycyjnym metodom zarządzania.

    Wielu osobom może się wydawać, że głównym przesłaniem książki „Zarządzanie jutra” jest fakt, że zarządzanie jest martwe, ale to nieprawda. Hamel kładzie nacisk na to, że zarządzanie jest jak eliksir, który zmienia postęp technologiczny, modele biznesowe i kapitał w dobrobyt firmy. Zaznacza również, że w przyszłości systemy zarządzania będą jak Internet – zdemokratyzowane, przejrzyste i zdane na integralność osobistą, interes własny w zakresie finansów oraz presję kładzioną na ład i porządek w firmie. Nie jest to szalony pomysł; tak właściwie, ta „pula nowych pomysłów” i pozwalanie tylko najwytrwalszym na pozostanie, to naturalna taktyka.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    9 marca 2018
    Książka autorstwa Setha Godina zachęca do tego, aby wprowadzić do swojego życia pewien wyjątkowy element – nazywany fioletową krową. Prostota tego przekazu odkrywa głębszy sens lektury: fioletowa krowa jest niczym innym, jak pewnym celem marketingowym i biznesowym, motywującym do działania i do tworzenia produktów oraz usług, które są atrakcyjne i wyróżniające się na tle innych.Podtytuł książki brzmi: „Zmień się i...
    9 marca 2018
    Historia upadku funduszu hedgingowego LTCM (Long Term Capital Management) zostaje opowiedziana po raz kolejny w książce Rogera Lowensteina, zatytułowanej „When genius failed: the rise and fall of Long Term Capital Management” i pozwala czytelnikom na wyciągnięcie pożytecznych wniosków, dzięki którym mogą lepiej zadbać o finanse swojej firmy.Fundusz ten prowadzony był przez grupę naukowców uhonorowanych Nagrodą Nobla z dziedziny ekonomii, którzy...
    2 marca 2018
    Często słyszy się, że wymiana pracownika może kosztować firmę nawet dwa razy tyle, ile wynosiło jego roczne wynagrodzenie – ale czy zdawałeś sobie sprawę, że utrata kluczowego pracownika w nieodpowiednim momencie może kosztować nawet miliardy dolarów? Książka „Love’em or Lose’em” opowiada historię Johna, inżyniera osiągającego świetne wyniki, który dokonał ważnego odkrycia technologicznego i starał się otrzymać 15% podwyżki. Kiedy prośba...
    2 marca 2018
    Menedżerowie HR i inni specjaliści w tej dziedzinie muszą wiedzieć, co robić w trudnych sytuacjach dotyczących swoich pracowników, dyscypliny czy zwolnień. Aby pomóc osobom pracującym w dziale zasobów ludzkich, specjaliści Shawn Smith i Rebecca Mazin opracowali 200 typowych i dokuczliwych pytań, z którymi takie osoby najczęściej spotykają się w swojej codziennej pracy.Książka „The HR Answer Book” omawia wiele problemów, z...
    26 lutego 2018
    „17 śmiertelnych błędów szefa” nie zalicza się do typowych lektur dla menedżerów. Jej autor, Rafał Szczepanik, trener z firmy szkoleniowej „Training Partners”, postanowił stworzyć pierwszą sensacyjną powieść menedżerską. Oznacza to, że książka z dziedziny zarządzania posiada cechy prawdziwego kryminału. Rozpoczyna się ona słowami: „3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński,...

    Zapraszamy do naszej

    gamma Wiki +

    Znajdziesz tam:
    • 800 pigułek wiedzy
    • 40 filmów edukacyjnych
    • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
    Raporty HR
    Raporty HR

    Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

    Video
    Video

    Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

    Audio
    Audio

    Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

    Artykuły
    Artykuły

    Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Wideo
    Wideo

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    [mautic type="focus" id="2"]

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Zadzwoń do nas:

    tel.: 505 273 550,

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza

    Kontakt
    biuro@projektgamma.pl
    tel.: 505 273 550


    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108


    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.