IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Action Learning, to EFEKTYWNY PROCES, w trakcie którego w małych zespołach (4-8 osób) skutecznie ROZWIĄZYWANE SĄ PILNE, WAŻNE I ZŁOŻONE PROBLEMY, przy jednoczesnej (szeroko pojętej) nauce oraz rozwoju kompetencji liderskich.
Praca w ramach sesji, prowadzonych online przez Coacha Action Learning, ma za zadanie przenieść przełomowe rozwiązanie, które jest rozwiązaniem na:
- Problem (szukam sposobu – rozwiązania w danej sytuacji; chcę coś z „tym” zrobić),
- Dylemat (nie wiem od czego zacząć, zastanawiam się, jak powinienem / powinnam postąpić w danej sytuacji)
- Potencjalne szanse (zastanawiam się, jakie rozwiązanie będzie najlepsze; jak mogę wykorzystać zmianę).
Praca z pytaniami prowadzi finalnie do uchwycenia sedna wyzwania oraz wypracowania action planu. O równowagę w zabieraniu głosu podczas sesji dba Coach Action Learning.
Sesja może być częścią rozłożonego w czasie procesu (max co 3 tygodnie, przy czym czas pomiędzy sesjami jest zagospodarowywany na wdrożenie planu działania wypracowanego podczas sesji). W pracy w ramach procesu (= kilka sesji w tej samej grupie) przy każdej kolejnej sesji następuje weryfikacja, co się faktycznie zadziało w odniesieniu do deklaracji (action plan).
W pracy z Action Learning każdy aktywnie pracuje nad odpowiedzią na określone wyzwania, a o równowagę w tym aspekcie dba Coach Action Learning, jak i sam zespół. Co więcej, w procesie na równi stawia się rozwiązywanie problemów oraz uczenie w zespole, a także stwarza nieograniczone możliwości do wykorzystania w takich obszarach, jak: praktyczny rozwój kompetencji liderskich i przywództwa, efektywne zarządzanie projektami, czy otwarta i twórcza komunikacja. W tym kontekście szkolenie to inwestycja, która pozwala działać skuteczniej oraz ograniczać ryzyka, a nie tylko być ciekawą formą dodatkowej edukacji.
Jednym ze zmartwień w niejednej organizacji są nieefektywne spotkania – zarówno te, które służą poszukiwaniu nieszablonowych pomysłów, jak i rozwiązywaniu palących problemów. Część spotkań w ocenie ich uczestników pracowników albo jest zupełnie niepotrzebna, albo organizatorzy i uczestnicy nie są w stanie wypracować nic twórczego, czy osiągnąć porozumienie.
Niewłaściwie zagospodarowany czas pracownika i nierentownie prowadzone projekty, to strata zarówno dla firmy, jak i jej kadry. Ale osoby, które na co dzień zarządzają zespołami – stałymi bądź projektowymi – mają wyzwań znacznie więcej…
Celem nadrzędnym szkolenia jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania Action Learning w procesie budowania innowacyjnych i efektywnych zespołów, przede wszystkim w kontekście: wzrostu ich zaangażowania, wydajności oraz rozwoju kompetencji liderskich.
Podczas spotkania, w bardzo praktyczny sposób, odpowiemy na szereg problemów, z którymi na co dzień ma do czynienia każdy, kto zarządza zespołem. Będziemy pracować na realnych wyzwaniach uczestników zamiast na case studies, które sprawdziły się realiach odmiennych od naszej rzeczywistości naszej firmy.
Wiedzę o tym, jak działać skuteczniej w zespole przełożymy na praktyczne zastosowanie w ramach sesji Action Learning z udziałem uczestników szkolenia.
Dobre praktyki i inspiracje „ubierzemy” w konkretne narzędzia oraz pomysły na ich zastosowanie, co będzie szczególnie interesujące dla: menedżerów, kierowników zespołów / szefów projektów, ale także dla członków zespołów roboczych szukających inspiracji do realnych usprawnień w codziennej pracy.
W pracy z Action Learning każdy aktywnie pracuje nad odpowiedzią na określone wyzwania, a o równowagę w tym aspekcie dba Coach Action Learning, jak i sam zespół. Co więcej, w procesie na równi stawia się rozwiązywanie problemów oraz uczenie w zespole, a także stwarza nieograniczone możliwości do wykorzystania w takich obszarach, jak: praktyczny rozwój kompetencji liderskich i przywództwa, efektywne zarządzanie projektami, czy otwarta i twórcza komunikacja. W tym kontekście szkolenie to inwestycja, która pozwala działać skuteczniej oraz ograniczać ryzyka, a nie tylko być ciekawą formą dodatkowej edukacji.
Jednym ze zmartwień w niejednej organizacji są nieefektywne spotkania – zarówno te, które służą poszukiwaniu nieszablonowych pomysłów, jak i rozwiązywaniu palących problemów. Część spotkań w ocenie ich uczestników pracowników albo jest zupełnie niepotrzebna, albo organizatorzy i uczestnicy nie są w stanie wypracować nic twórczego, czy osiągnąć porozumienie.
Niewłaściwie zagospodarowany czas pracownika i nierentownie prowadzone projekty, to strata zarówno dla firmy, jak i jej kadry. Ale osoby, które na co dzień zarządzają zespołami – stałymi bądź projektowymi – mają wyzwań znacznie więcej…
Celem nadrzędnym szkolenia jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania Action Learning w procesie budowania innowacyjnych i efektywnych zespołów, przede wszystkim w kontekście: wzrostu ich zaangażowania, wydajności oraz rozwoju kompetencji liderskich.
Podczas spotkania, w bardzo praktyczny sposób, odpowiemy na szereg problemów, z którymi na co dzień ma do czynienia każdy, kto zarządza zespołem. Będziemy pracować na realnych wyzwaniach uczestników zamiast na case studies, które sprawdziły się realiach odmiennych od naszej rzeczywistości naszej firmy.
Wiedzę o tym, jak działać skuteczniej w zespole przełożymy na praktyczne zastosowanie w ramach sesji Action Learning z udziałem uczestników szkolenia.
Dobre praktyki i inspiracje „ubierzemy” w konkretne narzędzia oraz pomysły na ich zastosowanie, co będzie szczególnie interesujące dla: menedżerów, kierowników zespołów / szefów projektów, ale także dla członków zespołów roboczych szukających inspiracji do realnych usprawnień w codziennej pracy.
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
1. Action Learning Intro (90 min) / jednorazowo w danej grupie
- Action Learning od kuchni – korzenie, założenia i przykłady zastosowań w odpowiedzi na pilne, ważne i złożone problemy w organizacji.
- Konstruowanie wartościowego feedbacku – co robię dobrze, a co mogę robić lepiej.
- Metody dochodzenia do sedna wyzwań.
2. Sesje Action Learning (1,5-4h) / cyklicznie
- Sposób pracy: grupa od 4 do 8 osób, połączenie online z coachem.
- Założenia do pracy: jeden prezenter (formuła: „mam takie wyzwanie”) lub formuła „wszyscy mamy to wyzwanie i szukamy odpowiedzi na nie”.
- Ramowy przebieg sesji:
- prezentacja problemu przez jedną osobę (sesje jednoproblemowe) lub więcej osób (sesje wieloproblemowe),
- określenie zasad spotkania – tylko dwie wytyczne,
- pozyskanie (zgody uczestników sesji odnośnie tego, co jest prawdziwym problemem (dochodzimy do sedna, a dopiero później generujemy rozwiązania),
- generowanie strategii działania / rozwiązań,
- opracowanie ramowego planu działania,
- wdrożenie działań z wykorzystaniem refleksji płynących z sesji.
Uczestnicy sesji korzystają przede wszystkim z wewnętrznych zasobów grupy, a pytania od grupy prowadzą prezentera problemu do: refleksji (uchwycenie sedna wyzwania) oraz wypracowania action planu. O równowagę w zabieraniu głosu podczas sesji dba Coach Action Learning oraz, przy wsparciu Coacha, uczestnicy sesji.
Bloki tematyczne przeplatane sesjami Action Learning
1. Wyzwania w zarządzaniu zespołami
- Co robić, gdy zawodzi „czynnik ludzki? Kluczowe bariery w komunikacji i efektywnej pracy zespołu.
- Jak łączyć cele na poziomie organizacji, zespołu i indywidualnym? Potencjał budowania na różnorodności.
- Jak docierać do sedna problemu zamiast walczyć z rezultatami? Potęga właściwych pytań i refleksji przekładanej na działanie.
2. Rozwój zespołu dzięki Action Learning
- Jak „gasić pożary” i jednocześnie rozwijać zespół? Metoda Action Learning od kuchni – korzenie, idea, założenia.
- Jak praktykować uczenie w działaniu i trenować kompetencje liderskie? Potęga wartościowego feedbacku w Action Learning.
- Do czego wykorzystać Action Learning? Przykłady zastosowań w odpowiedzi na wyzwania zespołu.
3. Trudne sytuacje w zespole
- Jak przejść od pozornej zgody do rozwiązywania rzeczywistych problemów? Praktyczny trening otwartej komunikacji.
- Jak wykorzystywać „empatyczne słuchanie” do generowania przełomowych rozwiązań? Zastosowanie mapy empatii do sformułowania atrakcyjnego wyzwania projektowego.
- Jak zarządzić trudną sytuacją w oparciu o Cykl rozwiązywania problemów? ·Od umiejętnego przeformułowanie problemu do efektywnej pracy z celami.
4. Action Learning jako alternatywa dla nieefektywnych spotkań
- Jak połączyć efektywność czasową z właściwymi rozwiązaniami? Nowe spojrzenie na „burzę mózgów”.
- Jak wymieniać się wiedzą w zespole? Dobre praktyki w dzieleniu się doświadczeniami i pomysłami.
- Jak „spotykać się” stacjonarnie i w zespole rozproszonym? Nowe możliwości na rzecz sprawnego zarządzania informacją.
5. Action Learning w codziennej pracy zespołowej
- Jak przełamywać blokujące nawyki i przechodzić do działań budujących realną wartość? Jakość pracy, a bariery rozwojowe.
- Jak budować poczucie wpływu na rezultaty? Rola szefów w kształtowaniu angażującego środowiska pracy.
- Jak tworzyć nową jakość na odmiennych doświadczeniach członków zespołów? Zarządzanie różnorodności w praktyce.
6. Sprawnie przez zmianę organizacyjną i nowe wyzwania
- Jak przełożyć cele organizacji na działania, które pomagają wzmacniać relacje w zespole? Sprawne przechodzenie przez zmianę.
- Jak zarządzić komunikacją na „żyrafę” i na „szakala”? Budowanie porozumienia i przychylności w zespole na rzecz sprawnej realizacji projektów.
- Jak minimalizować opór pracowników w procesie zmian? Wyzwania na poziomie indywidualnym i zespołowym.
Bloki tematyczne przeplatane sesjami Action Learning
1. Wyzwania w zarządzaniu zespołami
- Co robić, gdy zawodzi „czynnik ludzki? Kluczowe bariery w komunikacji i efektywnej pracy zespołu.
- Jak łączyć cele na poziomie organizacji, zespołu i indywidualnym? Potencjał budowania na różnorodności.
- Jak docierać do sedna problemu zamiast walczyć z rezultatami? Potęga właściwych pytań i refleksji przekładanej na działanie.
2. Rozwój zespołu dzięki Action Learning
- Jak „gasić pożary” i jednocześnie rozwijać zespół? Metoda Action Learning od kuchni – korzenie, idea, założenia.
- Jak praktykować uczenie w działaniu i trenować kompetencje liderskie? Potęga wartościowego feedbacku w Action Learning.
- Do czego wykorzystać Action Learning? Przykłady zastosowań w odpowiedzi na wyzwania zespołu.
3. Trudne sytuacje w zespole
- Jak przejść od pozornej zgody do rozwiązywania rzeczywistych problemów? Praktyczny trening otwartej komunikacji.
- Jak wykorzystywać „empatyczne słuchanie” do generowania przełomowych rozwiązań? Zastosowanie mapy empatii do sformułowania atrakcyjnego wyzwania projektowego.
- Jak zarządzić trudną sytuacją w oparciu o Cykl rozwiązywania problemów? ·Od umiejętnego przeformułowanie problemu do efektywnej pracy z celami.
4. Action Learning jako alternatywa dla nieefektywnych spotkań
- Jak połączyć efektywność czasową z właściwymi rozwiązaniami? Nowe spojrzenie na „burzę mózgów”.
- Jak wymieniać się wiedzą w zespole? Dobre praktyki w dzieleniu się doświadczeniami i pomysłami.
- Jak „spotykać się” stacjonarnie i w zespole rozproszonym? Nowe możliwości na rzecz sprawnego zarządzania informacją.
5. Action Learning w codziennej pracy zespołowej
- Jak przełamywać blokujące nawyki i przechodzić do działań budujących realną wartość? Jakość pracy, a bariery rozwojowe.
- Jak budować poczucie wpływu na rezultaty? Rola szefów w kształtowaniu angażującego środowiska pracy.
- Jak tworzyć nową jakość na odmiennych doświadczeniach członków zespołów? Zarządzanie różnorodności w praktyce.
6. Sprawnie przez zmianę organizacyjną i nowe wyzwania
- Jak przełożyć cele organizacji na działania, które pomagają wzmacniać relacje w zespole? Sprawne przechodzenie przez zmianę.
- Jak zarządzić komunikacją na „żyrafę” i na „szakala”? Budowanie porozumienia i przychylności w zespole na rzecz sprawnej realizacji projektów.
- Jak minimalizować opór pracowników w procesie zmian? Wyzwania na poziomie indywidualnym i zespołowym.