IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Zarządzanie różnorodnością pokoleniową było wyzwaniem już wcześniej. Dziś stopień trudności jeszcze rośnie. Wartości, motywatory, preferencje komunikacyjne, sposoby współpracy – każdy ma inne potrzeby i oczekiwania, a my musimy je pogodzić, nawet, jeśli niekiedy bywają skrajne.
Multigeneracyjność w organizacjach stała się faktem. Dziś przedstawiciele przynajmniej 3 pokoleń pracują w organizacjach. Ygreki coraz częściej zajmują stanowiska menedżerskie, Zetki stanowiska specjalistów, a w ramach zjawiska „Silver tsunami” swoją przygodę zawodową w nowych firmach rozpoczynają przedstawiciele pokoleń dojrzałych czyli 55+.
Dziś wiele organizacji pracuje wyłącznie w trybie zdalnym, inne zaczynają pracować w trybie hybrydowym. Wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie nam towarzyszył dłużej, niż zakładaliśmy i będziemy zmuszeni zweryfikować swoje podejście do pracy zdalnej.
Warto więc uwzględnić różne profile pokoleniowe w zarządzaniu zespołem oraz współpracy z przedstawicielami poszczególnych generacji.
Zapraszamy Państwa na dwudniowy warsztat, podczas którego przyjrzymy się aktywnym zawodowo pokoleniom, sprawdzimy, jakie są ich wartości, słabe i mocne strony. Ustalimy, w jaki sposób motywować i wspierać w rozwoju przedstawicieli poszczególnych pokoleń. Określimy, które pokolenie najlepiej odnajduje się w systemie pracy zdalnej, a które traktuje ją jako przykra uciążliwość, kto potrzebuje spotkań z szefem, a kto jest samodzielny.
Przydatne w zarządzaniu multigeneracyjnym kompetencje to:
- Umiejętność dostosowywania stylu zarządzania do poszczególnych pokoleń.
- Wykorzystywanie nowych technologii.
- Zarządzanie wieloma zadaniami równocześnie (multitasking).
- Umiejętność właściwego motywowania poszczególnych pokoleń.
- Elastyczność – cokolwiek to oznacza.
Kończy się czas, kiedy to w skład zespołu wchodzili przede wszystkim stabilni i przewidywalni przedstawiciele pokolenia X, „z domieszką” reprezentantów „baby boomers”, a tak zwane Ygreki pojawiały się w charakterze stażystów – komet przelatujących przez poszczególne działy. Skończył się czas, kiedy szef w charakterze „marchewki” stosował wobec wszystkich pracowników premię, a w czasach kryzysu musiał wystarczyć „uścisk ręki”.
Nastał czas, kiedy Ygreki zaczynają stanowić trzony zespołów i zdominowały w nich pozostałe grupy wiekowe, a w natarciu czekają już poprzedzone „złą sławą” Zetki. I choćbyśmy twierdzili, że wszystkie znane metody i techniki zarządzania zespołem oraz motywowania są uniwersalne – czas skonfrontować się z trudną prawdą.
Nic już nie będzie takie jak przedtem. Zmieniające się poprzez różnorodność pokoleniową zespoły wymagają diametralnej zmiany podejścia do zarządzania zespołami, zmiany sposobu myślenia i wręcz zmiany mentalności, a na pewno zastosowania zupełnie innych technik zarządzania. Bowiem oba te pokolenia są tak bardzo różne od pozostałych, że brakiem wyobraźni byłoby trwanie w znanym paradygmacie i udawanie, że możemy działać według sprawdzonych metod.
Niezbędne od tej chwili jest zróżnicowane podejście. Bez tego menedżerowie nie będą w stanie rekrutować ani zatrzymać przy sobie najlepszych pracowników. A co robić, jak to robić i dlaczego? Między innymi właśnie o tym będziemy mówili na warsztacie dotyczącym zarządzania pokoleniami.
Zapraszamy na szkolenie zarządzanie pokoleniami!
Kończy się czas, kiedy to w skład zespołu wchodzili przede wszystkim stabilni i przewidywalni przedstawiciele pokolenia X, „z domieszką” reprezentantów „baby boomers”, a tak zwane Ygreki pojawiały się w charakterze stażystów – komet przelatujących przez poszczególne działy. Skończył się czas, kiedy szef w charakterze „marchewki” stosował wobec wszystkich pracowników premię, a w czasach kryzysu musiał wystarczyć „uścisk ręki”.
Nastał czas, kiedy Ygreki zaczynają stanowić trzony zespołów i zdominowały w nich pozostałe grupy wiekowe, a w natarciu czekają już poprzedzone „złą sławą” Zetki. I choćbyśmy twierdzili, że wszystkie znane metody i techniki zarządzania zespołem oraz motywowania są uniwersalne – czas skonfrontować się z trudną prawdą.
Nic już nie będzie takie jak przedtem. Zmieniające się zespoły wymagają diametralnej zmiany podejścia do zarządzania zespołami, zmiany sposobu myślenia i wręcz zmiany mentalności, a na pewno zastosowania zupełnie innych technik zarządzania. Bowiem oba te pokolenia są tak bardzo różne od pozostałych, że brakiem wyobraźni byłoby trwanie w znanym paradygmacie i udawanie, że możemy działać według sprawdzonych metod.
Niezbędne od tej chwili jest zróżnicowane podejście. Bez tego menedżerowie nie będą w stanie rekrutować ani zatrzymać przy sobie najlepszych pracowników. A co robić, jak to robić i dlaczego? Między innymi właśnie o tym będziemy mówili na warsztacie dotyczącym zarządzania pokoleniami.
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Program warsztatu 2x4h
1. Portret pokoleń
- Tworzenie persony (technika zaczerpnięta z metodologii design thinking)
- Baby boomers, X, Y i Z
- Jakie jest każde z pokoleń pod kątem:
- Wartości
- Stylu komunikacji
- Oczekiwań
- Motywacji
- Potrzeb wobec przełożonego
2. Stosunek do pracy zdalnej poszczególnych pokoleń
- Niezależność vs. zależność vs. współzależność
- Motywacja X, Y, Z ‘ów do pracy zdalnej (dzieci, niezależność, work life balance)
- On-line czy stacjonarnie – organizacja spotkań i przekazywanie informacji
- Delegowanie i rozliczanie zadań – samodzielność czy kontrola?
- Poczucie autonomii (reakcje na zdalne sposoby kontrolowania pracy)
- Tworzenie platform wymiany wiedzy i doświadczenia – dla kogo?
3. Motywatory, charakterystyczne dla pokoleń, z uwzględnieniem czasu pandemii:
- Obszar life-work balance (rola rodzica, pracownika w domu, podział zadań i czasu)
- Wellbeing (z naciskiem na emocje)
- Poczucie więzi z zespołem i organizacja
- Empowerment – jak oddawać odpowiedzialność zespołowi
- Indywidualizowanie nagród
- Nagradzanie natychmiastowe czy odroczone
- Dla kogo feedback?
4. Różnorodność jako przewaga
- Mapa różnorodności zespołu
- Mocne strony i szanse wynikające z różnorodności
- Budowanie otwartości na różnorodność w zespole
- Uczmy się od siebie nawzajem
- Role grupowe i synergia zespołu
1. Podział na poszczególne pokolenia i portret pokoleń
- Baby boomers, X, Y i Z – etykietowanie vs. przydatny skrót myślowy
- Tworzenie Persony (technika zaczerpnięta z metodologii design thinking)
- Jakie jest każde z pokoleń pod kątem:
- Wartości
- Stylu komunikacji
- Motywacji
- Potrzeb i oczekiwań
- Komunikacji
- Mythbusters
2. Konflikt wartości fundamentem różnic międzypokoleniowych
- Gra symulacyjna dotycząca konfliktu wartości
- Rywalizacja czy Współpraca
3. Plusy zespołu wielopokoleniowego
- Mocne strony poszczególnych pokoleń
- Podział zadań i kompetencji
- Jak najlepiej wykorzystać potencjał pracowników
- Zapobieganie konfliktom
- Bazy wiedzy czyli uczmy się od siebie
4. Komunikacja
- Czy istnieje przekaz uniwersalny?
- Jak słyszeć wartości, potrzeby, oczekiwania przedstawicieli pokoleń
- Jak uniknąć barier międzypokoleniowych
- Jak dostosować przekaz do przedstawicieli różnych pokoleń?
5. Multigeneracyjny poligon menedżerski (format fabuły biznesowej)
- Rozmowa mobilizująca
- Informacja zwrotna (feedback vs. feedforward)
- Podnoszenie standardów pracy
- Zlecanie, delegownaie, rozszerzanie odpowiedzialności
- Budowanie fundamentu zaufania
- Rozmowa egzekwująca
- Exit inteview
6. Motywowanie i budowanie lojalności
- Motywacja 3.0
- Kij czy marchewka?
- W jaki sposób budować lojalność ?
- Skala przywiązania
- Skala nastawienia emocjonalnego
7. Obszary konfliktogenne
- Stosunek do pracy
- Punktualność
- Otwartość na feedback
- Chęć uczenia się
- Gotowość do dzielenia się wiedzą
- Zadawanie pytań i prośba o wsparcie
- Poczucie odpowiedzialności…
- Inne
8. „Idzie nowe” czyli jak się przygotować na zmiany?
- Dobierz marketing rekrutacyjny
- Opowiedz mi o pracy
- Zadbaj o onboarding
- Wspieraj i ucz
- Feedback od razu
- Pokaż mi, dlaczego jestem ważny
- Pokaż sens mojej pracy
- Piłkarzyki? – niekoniecznie
9. Podsumowanie i zakończenie
- Słowo na koniec od trenera
- Podsumowanie uczestników
- Ćwiczenie SSC
1. Podział na poszczególne pokolenia i portret pokoleń
- Baby boomers, X, Y i Z – etykietowanie vs. przydatny skrót myślowy
- Tworzenie Persony (technika zaczerpnięta z metodologii design thinking)
- Jakie jest każde z pokoleń pod kątem:
- Wartości
- Stylu komunikacji
- Motywacji
- Potrzeb i oczekiwań
- Komunikacji
- Mythbusters
2. Konflikt wartości fundamentem różnic międzypokoleniowych
- Gra symulacyjna dotycząca konfliktu wartości
- Rywalizacja czy Współpraca
3. Plusy zespołu wielopokoleniowego
- Mocne strony poszczególnych pokoleń
- Podział zadań i kompetencji
- Jak najlepiej wykorzystać potencjał pracowników
- Zapobieganie konfliktom
- Bazy wiedzy czyli uczmy się od siebie
4. Komunikacja
- Czy istnieje przekaz uniwersalny?
- Jak słyszeć wartości, potrzeby, oczekiwania przedstawicieli pokoleń
- Jak uniknąć barier międzypokoleniowych
- Jak dostosować przekaz do przedstawicieli różnych pokoleń?
5. Multigeneracyjny poligon menedżerski (format fabuły biznesowej)
- Rozmowa mobilizująca
- Informacja zwrotna (feedback vs. feedforward)
- Podnoszenie standardów pracy
- Zlecanie, delegownaie, rozszerzanie odpowiedzialności
- Budowanie fundamentu zaufania
- Rozmowa egzekwująca
- Exit inteview
6. Motywowanie i budowanie lojalności
- Motywacja 3.0
- Kij czy marchewka?
- W jaki sposób budować lojalność ?
- Skala przywiązania
- Skala nastawienia emocjonalnego
7. Obszary konfliktogenne
- Stosunek do pracy
- Punktualność
- Otwartość na feedback
- Chęć uczenia się
- Gotowość do dzielenia się wiedzą
- Zadawanie pytań i prośba o wsparcie
- Poczucie odpowiedzialności…
- Inne
8. „Idzie nowe” czyli jak się przygotować na zmiany?
- Dobierz marketing rekrutacyjny
- Opowiedz mi o pracy
- Zadbaj o onboarding
- Wspieraj i ucz
- Feedback od razu
- Pokaż mi, dlaczego jestem ważny
- Pokaż sens mojej pracy
- Piłkarzyki? – niekoniecznie
9. Podsumowanie i zakończenie
- Słowo na koniec od trenera
- Podsumowanie uczestników
- Ćwiczenie SSC