IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Celem szkolenia jest wsparcie pracowników urzędu w nabyciu wiedzy i rozwoju umiejętności zrównoważenia życia zawodowego i osobistego i zarządzania sobą w czasie, poprzez efektywne organizowanie, planowanie, wyznaczanie celów, ustalanie priorytetów, dostarczenie technik i narzędzi, które pozwolą na zwiększenie motywacji do ich zastosowania. Dzięki omówieniu idei work-life balance wzrośnie świadomość że praca jest jedną z elementów życia, a osiągnięcie harmonii w sferze zawodowej pozytywnie wpływa na poziom motywacji i efektywności, jakość relacji służbowych z przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi oraz ogólną atmosferę pracy.
Celem szkolenia jest wsparcie pracowników urzędu w nabyciu wiedzy i rozwoju umiejętności zrównoważenia życia zawodowego i osobistego i zarządzania sobą w czasie, poprzez efektywne organizowanie, planowanie, wyznaczanie celów, ustalanie priorytetów, dostarczenie technik i narzędzi, które pozwolą na zwiększenie motywacji do ich zastosowania. Dzięki omówieniu idei work-life balance wzrośnie świadomość że praca jest jedną z elementów życia, a osiągnięcie harmonii w sferze zawodowej pozytywnie wpływa na poziom motywacji i efektywności, jakość relacji służbowych z przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi oraz ogólną atmosferę pracy.
PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
1. Czym jest work life balance, równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym?
- Definicja i istota koncepcji
- Work life balance jako postawa pracodawcy
- Work life balance jako postawa pracobiorcy
- Ćwiczenie: „moja równoważnia”
2. Równowaga pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym
- Poziom indywidualny – co ja mogę zrobić aby zachować równowagę?
- Poziom organizacji – co organizacja może zrobić, aby zapewnić równowagę swoim pracownikom? Jaki wpływ mają przełożeni na osiąganie równowagi przez swoich podwładnych?
3. Obszary życia i powiązania pomiędzy nimi
- Na różnych etapach życia pracownika
- Na różnych etapach ścieżki kariery
4. Rola odpowiedniego zarzadzania sobą w czasie w odnajdywaniu równowagi
- Zarządzanie sobą w czasie czy zarządzanie czasem?
- Wpływ osobistych celów i wartości na jakość zarządzania czasem
- Ćwiczenie: Autodiagnoza własnych umiejętności zarządzania czasem.
5. Poziom osobisty zarządzania czasem
- Różnica między celem a wizją przyszłości
- Różnica między planowaniem a zarządzaniem
- Wzorce aktywności dobowej – tzw. Sowy i skowronki
- Krzywa wydajności w poszczególnych godzinach
- Sposoby zwiększenie efektywności w czasie jej spadku
- Sposób umiejętnego układania planu dnia w zależności od własnej typologii
6. Osobiste bariery utrudniające odpowiednie zarządzanie czasem
- Bariery obiektywne
- Bariery związane z przekonaniami (samospełniająca się przepowiednia)
- Odwlekanie w czasie, perfekcjonizm, pracoholizm, zachowanie typu A
7. Poziom zawodowy zarządzania czasem
- Planowanie strategiczne / taktyczne / operacyjne
- Metoda Kartezjusza (siatka odpowiedzialności, kryteria sukcesu, określenie terminu)
- Sztuka definiowania celów (metoda SMART, zarządzanie przez cele)
8. Pakiet technik wspomagających zarzadzanie sobą w czasie
9. Skuteczne sporządzanie planów
- Zasada Pareto
- Praca z grafikiem dnia
- Plan tygodniowy a plan miesięczny
- Matryca Eisenhower’a
10. Zmęczenie psychiczne i fizyczne
- Zasoby poznawcze – definicja i rozumienie
- Sposoby uniknięcia przeciążenia zasobów poznawczych
- Stresor – definicja i rodzaje (wewnętrzny, zewnętrzny, fizyczny, emocjonalny, ilościowy, jakościowy)
- Ćwiczenie: stresory w pracy urzędowej
11. Sposoby unikania i neutralizacji stresorów
- Dostrzeganie posiadanych zasobów walki ze stresorami
- Sposoby poszukiwania nowych zasobów – wewnętrzne i zewnętrzne
- Zmiana sposobów myślenia – „od razu” a zmiana długotrwała
12. Jeszcze zmęczenie czy już wypalenie?
- Czym jest wypalenie zawodowe
- Etapy wypalenia zawodowego
- Rozpoznawanie wypalenia zawodowego + autodiagnoza
13. Metody prewencji przed wypaleniem zawodowym
14. Podsumowanie szkolenia
- Karta SSC
- Start – co zacznę stosować?
- Continue – co będę kontynuował/-a?
- Stop – czego zaprzestanę?
- Wnioski
- Na poziomie indywidualnym
- Na poziomie grupy
1. Czym jest work life balance, równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym?
- Definicja i istota koncepcji
- Work life balance jako postawa pracodawcy
- Work life balance jako postawa pracobiorcy
- Ćwiczenie: „moja równoważnia”
2. Równowaga pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym
- Poziom indywidualny – co ja mogę zrobić aby zachować równowagę?
- Poziom organizacji – co organizacja może zrobić, aby zapewnić równowagę swoim pracownikom? Jaki wpływ mają przełożeni na osiąganie równowagi przez swoich podwładnych?
3. Obszary życia i powiązania pomiędzy nimi
- Na różnych etapach życia pracownika
- Na różnych etapach ścieżki kariery
4. Rola odpowiedniego zarzadzania sobą w czasie w odnajdywaniu równowagi
- Zarządzanie sobą w czasie czy zarządzanie czasem?
- Wpływ osobistych celów i wartości na jakość zarządzania czasem
- Ćwiczenie: Autodiagnoza własnych umiejętności zarządzania czasem.
5. Poziom osobisty zarządzania czasem
- Różnica między celem a wizją przyszłości
- Różnica między planowaniem a zarządzaniem
- Wzorce aktywności dobowej – tzw. Sowy i skowronki
- Krzywa wydajności w poszczególnych godzinach
- Sposoby zwiększenie efektywności w czasie jej spadku
- Sposób umiejętnego układania planu dnia w zależności od własnej typologii
6. Osobiste bariery utrudniające odpowiednie zarządzanie czasem
- Bariery obiektywne
- Bariery związane z przekonaniami (samospełniająca się przepowiednia)
- Odwlekanie w czasie, perfekcjonizm, pracoholizm, zachowanie typu A
7. Poziom zawodowy zarządzania czasem
- Planowanie strategiczne / taktyczne / operacyjne
- Metoda Kartezjusza (siatka odpowiedzialności, kryteria sukcesu, określenie terminu)
- Sztuka definiowania celów (metoda SMART, zarządzanie przez cele)
8. Pakiet technik wspomagających zarzadzanie sobą w czasie
9. Skuteczne sporządzanie planów
- Zasada Pareto
- Praca z grafikiem dnia
- Plan tygodniowy a plan miesięczny
- Matryca Eisenhower’a
10. Zmęczenie psychiczne i fizyczne
- Zasoby poznawcze – definicja i rozumienie
- Sposoby uniknięcia przeciążenia zasobów poznawczych
- Stresor – definicja i rodzaje (wewnętrzny, zewnętrzny, fizyczny, emocjonalny, ilościowy, jakościowy)
- Ćwiczenie: stresory w pracy urzędowej
11. Sposoby unikania i neutralizacji stresorów
- Dostrzeganie posiadanych zasobów walki ze stresorami
- Sposoby poszukiwania nowych zasobów – wewnętrzne i zewnętrzne
- Zmiana sposobów myślenia – „od razu” a zmiana długotrwała
12. Jeszcze zmęczenie czy już wypalenie?
- Czym jest wypalenie zawodowe
- Etapy wypalenia zawodowego
- Rozpoznawanie wypalenia zawodowego + autodiagnoza
13. Metody prewencji przed wypaleniem zawodowym
14. Podsumowanie szkolenia
- Karta SSC
- Start – co zacznę stosować?
- Continue – co będę kontynuował/-a?
- Stop – czego zaprzestanę?
- Wnioski
- Na poziomie indywidualnym
- Na poziomie grupy